Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Streetlight

Jeanneau Sun Odyssey 35

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har några frågor, men som kanske inte är helt lätt att besvara.

Vad är er åsikt kring "Jeanneau Sun Odyssey 35" är det en lämplig långfärdsbåt? Skulle ni korsa atlanten i en sådan?

 

Trevlig lördag på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jeanneau sun odyssey denna båt är ganska bra, men fortfarande för långväga resor skulle jag inte ta det. Jag tror att det är mest sannolikt en båt för korta avstånd. vilket år av båt ville du köpa? Har du valt ett visst alternativ?Jag vill också köpa Jeanneau Sun Odyssey 35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad Yrvind tar sig runt med så är en Jeanneau 35 fotare absolut sjövärdig nog för att ta sig över atlanten. Den egna kunskapen och  erfarenheten tillsammans med utrustningen och kompetensen att använda utrustningen skulle jag säga väger mer än en Jeanneau eller en "bluewater cruiser". 

Det viktiga är väl endå att man kan hantera sin båt och är bekväm med den. 

Sök i forumet, det finns åtskilliga trådar i ämnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du tittar på en jeanneau sun oddesey 35 DL. Med centerboardet uppe har den ett djupgående på 90cm. Dubbla roder samt ringa djupgående är bra ur säkerhets synpunkt. Inredningen säger jag inget om då alla har olika preferenser. Fin och sjövärdig badplattform. Aktern är bred och sårbar för akterlig sjö, men det kan kompenseras med upphissat centerboard.

Screenshot_20201215-202904_Chrome.jpg.1c00b65ca63e97d7c8eee34ddde7fefb.jpg  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

en ganska välbyggd båt , se en bekant som långseglade med sin, den har ju även kategori A . Men jag hade valt en med riktig köl, seglar man jolle kan ju centerbord va kul, men det är min åsikt . Annars en trevlig båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Comfort4:

Men jag hade valt en med riktig köl, seglar man jolle kan ju centerbord va kul, men det är min åsikt . Annars en trevlig båt

Att centerboard skulle vara sämre i det aktuella fallet är helt felaktigt (snarare tvärtom). Ta och titta på hur en "riktig köl" ser ut på Sun Odessey 35, knappast lämplig för ocean segling (särskilt inte med den aktern). Rodret lämnar också en del frågetecken.

Screenshot_20201215-212349_Google.jpg.feb133820b642783737f9dab09a752db.jpg

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att inte fler båtar har centerbord om det är då fantastiskt, nä jag vill segla med vanlig köl varje fall😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Comfort4:

Märkligt att inte fler båtar har centerbord om det är då fantastiskt, nä jag vill segla med vanlig köl varje fall😁

För oceansegling så är centerboard fantastiskt. En minskad undervattenskropp gör att båten vakar bättre, samt minimerar risken för nedslag och broach. Trenden går mot allt fler centerboards båtar särskilt i Frankrike, men det har knappast med ocean segling att göra. Varven vill sälja så många båtar som möjligt och då är det egenskaper för kustnära segling som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Peka67:

Trenden går mot allt fler centerboards båtar särskilt i Frankrike, men det har knappast med ocean segling att göra. Varven vill sälja så många båtar som möjligt och då är det egenskaper för kustnära segling som gäller.

Kan ju ha lite med tidvattnet i Frankrike att göra också..?
Med centerbordet uppe och dubbla roder kan båten stå på botten.
bild.thumb.png.5cb295c5dfcb176b30e55b0fc2708dc2.png

 

Seglingsmässigt funkar det säkert med föreslagen båt - kan man segla jorden runt i en Bavaria 30, går det säkert med den föreslagna båten också.

https://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/hafsorkestern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Seglingsmässigt funkar det säkert med föreslagen båt - kan man segla jorden runt i en Bavaria 30, går det säkert med den föreslagna båten också.

https://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/hafsorkestern

Det finns många sätt att ta sig över Atlanten, vissa bättre och andra sämre. Här är två svenska galningar (?) som rodde över Atlanten:

 

Niclas och Rune har rott över Atlanten i vad som räknas som en mycket svår oceanpassage. Vid flera tillfällen var någon av dem nära att dö. Teamet hade fler än 25 allvarliga incidenter som skrovskador, hjärnskakningar, tappat roder, trasigt elsystem, läckande båt, stormar, man över bord, såriga händer, vattenbrist, solsting, matbrist, av misstag dracks gift, brännskada från tropisk manet som gav hög feber och slog ut kroppens motorik. Roddpositionerna fick ständigt repareras för att slutligen lagas med drivved som hittats till havs.

http://mardfelt.com/niclas/aventyr/atlantrodd/

 

Så det är ju svårt att argumentera för att *det inte går* att ta sig över Atlanten med en större båt.  Det är ju mest en fråga om vad man är ute efter och var den personliga smärtgränsen för äventyr ligger. Vassbåt har ju också visat sig fungera  🥶🥵

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

Så det är ju svårt att argumentera för att *det inte går* att ta sig över Atlanten med en större båt.  Det är ju mest en fråga om vad man är ute efter och var den personliga smärtgränsen för äventyr ligger. Vassbåt har ju också visat sig fungera  🥶🥵

Nu var det kanske inte riktigt vad jag avsåg heller, jag blir mest less på kommentarerna som alltid, där det framhålls att det MÅSTE vara en båt ritad före 1950 med långköl, mastheadrigg och minimal sittbrunn och andra tankar som man hade för 60-70 år sedan. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu var det kanske inte riktigt vad jag avsåg heller, jag blir mest less på kommentarerna som alltid, där det framhålls att det MÅSTE vara en båt ritad före 1950 med långköl, mastheadrigg och minimal sittbrunn och andra tankar som man hade för 60-70 år sedan. 

Min kommentar var inte alls riktad till dig utan det var en allmän reflektion över att om man ställer en fråga om huruvida en båt är bra eller inte för ett visst ändamål så kommer man att få alla tänkbara svar. Min kommentar var tänkt att supporta dig, jag blir också less på dom kommentarerna så jag håller med dig i det här fallet fast kanske min kommentar verkade antyda motsatsen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll, jag var intresserad av ditt förslag, men saken är, jag hittade inte jeanneau sun oddesey 35 dl, Var Kan jag se mer detaljer? Det enda jag hittade här är en annan modell Jeanneau Sun Odyssey 30 i DL https://2yachts.com/boat/479063-sun-odyssey-30-i-dl enligt båtens egenskaper är inte dåligt. men jag tror att priset är för högt, vad kan du säga om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-16 vid 12:25 skrev Peka67:

För oceansegling så är centerboard fantastiskt. En minskad undervattenskropp gör att båten vakar bättre, samt minimerar risken för nedslag och broach. Trenden går mot allt fler centerboards båtar särskilt i Frankrike, men det har knappast med ocean segling att göra. Varven vill sälja så många båtar som möjligt och då är det egenskaper för kustnära segling som gäller.

Bara en tanke, vad avser du med centerbord

för mig är det en blad  rätt ner igenom båten

däremot fällköl är ju något helt annat.

det gjordes tester via hamnen vill jag minnas , gällande olika költyper, centerbord funkade dåligt men  fällköl o vanlig köl var hyfsat likvärdiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med centerbordet är väl att kunna hantera tidvatten och grunt vatten, att det skulle ge överlägsna egenskaper vid havssegling ställer jag mig tvivlande till.

 

Har haft tre Jeanneau med "normal" köl och en med fällbart centerbord.

 

För seglingen föredrar jag normal köl i alla lägen, när man ska hitta en egen vik i Skärgården så vinner förstås det fällbara centerbordet.

 

Att en Jeanneau Sun Odyssey 35 är duglig för längre havssegling råder nog ingen tvekan om, välbyggda båtar, men den kan vara i minsta laget, en bekant seglade runt jorden med en Jeanneau Sun Odyssey 42, deras reflektion var att de hade nästan minsta båten i alla gästhamnar i stora världen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-24 vid 10:12 skrev Comfort4:

Bara en tanke, vad avser du med centerbord

för mig är det en blad  rätt ner igenom båten

däremot fällköl är ju något helt annat.

det gjordes tester via hamnen vill jag minnas , gällande olika költyper, centerbord funkade dåligt men  fällköl o vanlig köl var hyfsat likvärdiga

Centerbord brukar jag benämna de båtar där endast en liten del av vikten finns i "svärdet" sedan gör jag ingen skillnad på om det går rakt ned/upp eller fälls bakåt, den senare ger bättre säkerhet. Fällköl är en båt med betydande del av sin ballast i "svärdet" tex. Southerly. Tilläggas bör att det också finns "svärd" med betydande vikt som hissas rakt upp, dessa är vanliga med bulb längst ned.

 

Centerbordsbåtar kan ofta kryssa med mindre vinkel mot vinden, men är i gengäld ofta vekare (främst på kryss). De är ofta (inte alltid) snabbare på slör och läns. 

 

Det som skiljer vid oceansegling är att man sällan seglar mot viden. Däremot kan våghöjd och riktning i vissa fall ha stor betydelse. Skulle man råka ut för en sådan situation så är kölen och rodrets utformning samt djupgående av stor vikt. Särskilt i relation till båtens bredd, och bredd på aktern. 

 

Ofta på moderna kölbåtar med bred akter så kan rodret gå av vid alltför stora och långvariga dynamiska krafter från vågor vid oceansegling. En bred akter är sårbar för vågor på slör och läns som kan få båten att rotera runt kölen och därefter orsaka ett nedslag. Ju smalare köl desto större risk. En djup köl hindrar båten från att kana i sidled (vid våg från sidan). Båten kommer då i stället att rotera runt flytcentrum vilket kan orsaka nedslag (eller mer 360°). En djup köl kan även "sitta fast" i bakkant av vågen vilket gör att båten faller ned i vågdalen bakom vågen.

 

Visst kan man sticka iväg i vad som helst, det kan även jag tänka mig, om jag vore ensam. Men om någon skriver här på MG och ber om råd avseende sjövärdighet för oceansegling så tycker jag inte att det är ansvarsfullt med den "manjana" mentalitet som vissa står för (ej menat till dig Comfort4).

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peka67:

Centerbord brukar jag benämna de båtar där endast en liten del av vikten finns i "svärdet" sedan gör jag ingen skillnad på om det går rakt ned/upp eller fälls bakåt, den senare ger bättre säkerhet. Fällköl är en båt med betydande del av sin ballast i "svärdet" tex. Southerly. Tilläggas bör att det också finns "svärd" med betydande vikt som hissas rakt upp, dessa är vanliga med bulb längst ned.

 

Centerbordsbåtar kan ofta kryssa med mindre vinkel mot vinden, men är i gengäld ofta vekare (främst på kryss). De är ofta (inte alltid) snabbare på slör och läns. 

 

Det som skiljer vid oceansegling är att man sällan seglar mot viden. Däremot kan våghöjd och riktning i vissa fall ha stor betydelse. Skulle man råka ut för en sådan situation så är kölen och rodrets utformning samt djupgående av stor vikt. Särskilt i relation till båtens bredd, och bredd på aktern. 

 

Ofta på moderna kölbåtar med bred akter så kan rodret gå av vid alltför stora och långvariga dynamiska krafter från vågor vid oceansegling. En bred akter är sårbar för vågor på slör och läns som kan få båten att rotera runt kölen och därefter orsaka ett nedslag. Ju smalare köl desto större risk. En djup köl hindrar båten från att kana i sidled (vid våg från sidan). Båten kommer då i stället att rotera runt flytcentrum vilket kan orsaka nedslag (eller mer 360°). En djup köl kan även "sitta fast" i bakkant av vågen vilket gör att båten faller ned i vågdalen bakom vågen.

 

Visst kan man sticka iväg i vad som helst, det kan även jag tänka mig, om jag vore ensam. Men om någon skriver här på MG och ber om råd avseende sjövärdighet för oceansegling så tycker jag inte att det är ansvarsfullt med den "manjana" mentalitet som vissa står för (ej menat till dig Comfort4).

Nejdå jag tar inte åt mig , tycker det är bra med olika vinklingar . Håller dock inte med ang kölars konstruktion, men vi behöver inte alltid tycka samma , vet att det gjorts testet genom åren tror bla hamnen gjort nån som påvisat centerbord som sämst fällköl  däremot som bland annat pogo båtar har kommer betydligt närmare vanlig köl, men 

men håller med dig , skall man segla lite längre skall man själv o utrustningen vara ämnad för det, hoppas du inte tar illa upp av  våra olika inställningar om detta ämne,  😀kommer aldrig däremot att bli frånåkt på kryss av en båt av samma typ med centerbord 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Comfort4:

 hoppas du inte tar illa upp av  våra olika inställningar om detta ämne,  😀kommer aldrig däremot att bli frånåkt på kryss av en båt av samma typ med centerbord 

Nej då, fick lära mig i min allra första tråd att man snabbt kunde hamna i skottlinjen. Egentligen tror jag inte att vi har så olika uppfattning. Så här ser min drömbåt ut Mosquito 88 (för segling i Östersjön) liten, stark och snabb ritad av Elvström. Med både backstag, chekstag och fast köl.

Screenshot_20201226-163149_Drive.thumb.jpg.58063c9bae2521b69271545fa2ac5d10.jpg

Men för de stora haven väljer jag hellre en större båt Beneteau Evasion 37 med centerbord, aktercabin, centercockpit och ketchrigg.

Screenshot_20201226-163239_Gallery.thumb.jpg.5713c9c6fc467e0ab54c2a41e38d9cdc.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...