Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oscaar92

Startmotor

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Får inte igång motorn med hjälp av el-starten.

Startmotorn går runt och beter sig likadant som när ett batteri är dåligt och man försöker starta en bil, mätte volten efter laddning samt efter några försök att starta, fick ut runt 12.8V. 

 

Motorn är väldigt lättstartad. Första draget, räcker med "ett hack"så är den igång.

 

Ska mäta volten i själva startmomentet och se vad det ger då. Vad har ni för idéer annars?

 

Med vänliga hälsningar

Oscar Rönnbäck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oscaar92:

Tjena!

 

Får inte igång motorn med hjälp av el-starten.

Startmotorn går runt och beter sig likadant som när ett batteri är dåligt och man försöker starta en bil, mätte volten efter laddning samt efter några försök att starta, fick ut runt 12.8V. 

 

Motorn är väldigt lättstartad. Första draget, räcker med "ett hack"så är den igång.

 

Ska mäta volten i själva startmomentet och se vad det ger då. Vad har ni för idéer annars?

 

Med vänliga hälsningar

Oscar Rönnbäck

Vi har fler och bättre ide'er om vi vet vad det är för motor det handlar om!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kablarna, från där de fäster på batteriets poler till att de fäster i motorn. Kanske är det bara lite beläggning på batteripolerna som du i så fall kan skrapa bort med en fil eller en mejsel. Om det är ett partiellt kabelbrott kan jag tänka mig att det blir problem också, så kolla så att kablarna är oskadade och hela.

Om du har startkablar skulle du kunna koppla dem direkt från batteriets poler till kablarnas fästpunkter på motorn. Om den startar lätt då så är det problem med de fasta kablarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rascal:

Vi har fler och bättre ide'er om vi vet vad det är för motor det handlar om!

Mariner, 40hk troligen från -84! 

 

Visste att jag glömt något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Kolla kablarna, från där de fäster på batteriets poler till att de fäster i motorn. Kanske är det bara lite beläggning på batteripolerna som du i så fall kan skrapa bort med en fil eller en mejsel. Om det är ett partiellt kabelbrott kan jag tänka mig att det blir problem också, så kolla så att kablarna är oskadade och hela.

Om du har startkablar skulle du kunna koppla dem direkt från batteriets poler till kablarnas fästpunkter på motorn. Om den startar lätt då så är det problem med de fasta kablarna.

 

Får ca 12.8V till solenoiden, efter den är det näst intill dött. Eller måste man dra ugång startmotorn när man mäter ström i den? Hur som helst verkar det som att solenoiden är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inget spänningsfall att tala om då. Men har du testat med startkablar kopplade direkt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte. Osäker på hur man gör faktiskt! Vet vart + ska men osäker på minus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev oscaar92:

Får ca 12.8V till solenoiden, efter den är det näst intill dött. Eller måste man dra ugång startmotorn när man mäter ström i den? Hur som helst verkar det som att solenoiden är problemet.

Bara för att inte förvirra och bli förvirrad - skilj alltid väldigt noga på att mäta ström (Ampere) och spänning (Volt)....

 

Till startmotorn har du ett kraftrelä. Inte säker på hur det ser ut på din, men på mindre utombordare är det ofta en separat enhet och drevet snurrar upp och greppar startkransen p.g.a. sin rotation. Men på större motorer är det en solenoid på startmotorn som både fungerar som ett relä och sluter strömkretsen till själva motorn, samt puttar in drevet i startkransen rent mekaniskt.

 

Då förstår du att det endast är vid aktiverad startmotor som du kommer ha spänning ut från solenoiden/startreläet.

 

Mätminus sätter du på motorns gods. Koppla sedan in voltmeterns mätplus på själva startmotorns plusanslutning (dvs från solenoid/startrelä, men koppla in dig på motorn). Mät sedan spänningen under ett startförsök. Att den dippar någon volt under 12V är normalt, men vad har du för spänning här under start ?

 

Är den låg (säg under 9-10V) gör du samma mätning på batteriet under startförsök. är det lika illa där lär det vara batteriet som sett sina bästa dagar (och några till). Att det har 12,8V obelastat mellan startförsöken säger inget om dess inre resistans (i praktiken hur mycket ström det kan ge).

 

Är batterispänningen ok är det bara att följa framåt och se var den tappas. Nästa mätning kan lämpligen vara huvudplus på solenoid eller startrelä. Sedan dess utgång. Allt fortfarande kontrollerat under startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under startförsök mätt på batteriet ca 10-11 om jag minns rätt.

 

Som du beskriver har den separat enhet och drevet snurrar upp och greppar startkransen p.g.a. sin rotation.

 

Ska nu efter middagen testa att koppla direkt så som du beskriver, - i godset på motorn och + direkt på startmotorn så får vi se, brorsan är med och håller multimetern.

 

Måste solenoiden vara kopplad vid ett sådant försök? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev oscaar92:

Måste solenoiden vara kopplad vid ett sådant försök? 

Ja, självklart !

Du skall inte koppla isär någonting just nu, utan bara mäta. Annars kommer ju inte startmotorn kunna snurra eller få spänning där du tänker mäta om du kopplar isär olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är volten mätt, 11.80. Jämt och fint. Dock så kom det endast ett klickade ljud från solonoiden och startmotorn drog inte runt.

 

Jag har kopplat isär och kopplade nu ihop det igen för att mäta detta. Solonoiden verkar fungera då om jag inte har fel?

Redigerad av oscaar92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev oscaar92:

Okej, nu är volten mätt, 11.80. Jämt och fint. Dock så kom det endast ett klickade ljud från solonoiden och startmotorn drog inte runt.

 

Jag har kopplat isär och kopplade nu ihop det igen för att mäta detta. Solonoiden verkar fungera då om jag inte har fel?

Du hade alltså 11,8V på startmotorn när den drog runt (eller skulle ha gjort), alltså i startläget ?  Och du mätte på startmotorn, inte på utgången på startreläet ("solenoiden") ?

 

I så fall skulle jag lossa startens elanslutningar och göra rent enligt tipsen ovan för att sedan kolla igen. Har motorn en minusanslutning som går till gods så kolla den med.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, vi har mätte på startmotorn när den ska dra runt. Ingång och utgång till solenoiden och samma volt där, 11.8. 

 

Hittar inte tipset du rekommenderar. Dock får detta bli imorgon då jag ska göra mig redo för sängen, förmiddagsheög på schemat! 

 

Oerhört tacksam för all hjälp och vägledning! Eloge till er ❤ 

 

På återseende imorgon 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oscaar92:

Precis, vi har mätte på startmotorn när den ska dra runt. Ingång och utgång till solenoiden och samma volt där, 11.8.

Jo, men nu var det ju inte på solenoiden/reläets utgång du skulle mäta, utan på startmotorns anslutning. Även om man kan tycka jag/vi låter överpetiga då det ju är "samma" kabel (vet dock inte säkert hur det ser ut på din) är det inte alls säkert att det är förbindelse.

 

Jag avsåg tipset du fick av @raol om att se till att anslutningarna är rena och fina. Och kolla som sagt motorns minuspol/anslutning också (om den inte är direkt till gods utan synlig kabel).

 

Är allt detta ok är det nog startmotorn i sig själv som behöver ses över. Testa och knacka på den i startläge och se om det blir något liv ifrån den. Skulle i så fall kanske tyda på att kolen är så slut att de glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det så, ska göra som ni rekommenderar. Ska även testa knacka om det inte händer något! 😊 Vi börjar där så får vi se hur det går, rapporterar senare ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll! Har nu testat med startkablar från samma batteri, det fungerar!

 

Har inte hunnit testa vilken kabel det är som strular men kabelskon på minuskabeln pp batteriet ser värst ut så misstänker den! Ska testa imorgon men problemet är nu löst!

 

Tack så mycket för all support av samtliga! 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...