Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bigfish68

Luftavfuktare

Rekommendera Poster

Då vintrarna är väldigt milda nu förtiden här i sthlm,

Så känner jag att de är dags för en elektrisk avfuktare.

 

Den ska endast gå ngn gång ibland för att dra ur till en början,kommer även köra hinkar med salt.

 

Så tips på vettig portabel avfuktare till bra pris..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bigfish68:

Då vintrarna är väldigt milda nu förtiden här i sthlm,

Så känner jag att de är dags för en elektrisk avfuktare.

 

Den ska endast gå ngn gång ibland för att dra ur till en början,kommer även köra hinkar med salt.

 

Så tips på vettig portabel avfuktare till bra pris..

Extremt nöjd med denna,

MITSUBISHI ELECTRICMJ-E16VX

 

Använder den i badrummet hemma när inte båten behöver den

 

Finns b.l.a hos Proffsmagasinet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bigfish68:

Då vintrarna är väldigt milda nu förtiden här i sthlm,

Så känner jag att de är dags för en elektrisk avfuktare.

 

Den ska endast gå ngn gång ibland för att dra ur till en början,kommer även köra hinkar med salt.

 

Så tips på vettig portabel avfuktare till bra pris..

Sådana använder vi i våra båtar

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/luftforbattring/elektriska-avfuktare/sorptionsavfuktare-004681/

 

Hade vanliga avfuktare tidigare, men precis som Ove-T skriver här ovan så är sorptionsavfuktare bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att sorptionsavfuktarna drar rätt mycket ström, men det kanske bara är maxström jag sett (typ 700 - 800 W för en liten).

 

Vi kör en liten "vanlig" Woods (200 W) som avfuktar effektivt i samband med upptagning av båten och sedan underhållstorkar vi med sommarvägsalt i tre durkslag ovanpå hinkar (det är ju en sorts avfukning som funkar när det är kallt). Det har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-25 vid 10:47 skrev Ove-T:

En sorptionsavfuktare fungerar bättre om du inte har mycket värme  i båten

.Sorptionsavfuktare

Vi har en Woods WDD80 och den fungerar bra. När båten står på land skruvar jag ur bottenpluggen och hänger ner avtappningsslangen i kölsvinet (ja ja kölskarpen). Alla uppenbara springor och hål tätas med trasor, tex nedgångsluckan och all ventilation.
Förra vintern stod avfuktaren i salongen kopplad till en termostat som stänger av strömmen vid ca 3 grader och sätter på strömmen igen vid 5 grader (har jag för mig).
Eftersom "vägsalttorrbollen" i förpiken samlade fukt satte jag en fläkt på timer som cirkulerade luften i båten en stund varje dag. Vår båt är 35 fot och vi har en korridor fram till förpiken.
Alla luckor, lådor och dörrar inne i båten är öppna på vintern och alla dynor (ställda på kant) segel, böcker etc får vara kvar.

 

19 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har fått för mig att sorptionsavfuktarna drar rätt mycket ström, men det kanske bara är maxström jag sett (typ 700 - 800 W för en liten).

Avfuktaren var förra vintern inställd att hålla en relativ fukthalt på 40%. Mellan 9/10 och 27/3 gick det åt 512 kWh. Här är även en del uppvärmning vid några tillfällen med när jag varit i båten och grejat.

 

Vi hade med avfuktaren i båten sommaren som var och körde den vid tre tillfällen. Det gör väldigt gott även på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hittade denna beskrivning av olika avfuktare, är på norska, men det är väl inget problem olika avfuktare

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips!

 

Istället för att släppa ut det avfuktade vattnet på backen så spara på det.

Det är (nästan) lika rent som destillerat vatten och minst lika bra som avjoniserat vatten/batterivatten.

  • Använd som batterivatten.
    Tappat i ren dunk är det ett utmärkt batterivatten.
  • Använd när ni byter glykol i motorns glykolkrets.
    Bra att slippa få in något annat än bara rent H2O i systemet.
  • Använd vid vinterkonservering.
    Bra att inte få in något annat än bara H2O i systemet.
  • Använd i ångstrykjärnet.
    Gäller väl främst där man har hårt vatten eller vatten från egen brunn som kan ha mycket metaller i sig.

Samla även vattnet från kondenstorktumlaren och ev. avfuktare i tvättstuga eller husgrund.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Tips!

 

Istället för att släppa ut det avfuktade vattnet på backen så spara på det.

Det är (nästan) lika rent som destillerat vatten och minst lika bra som avjoniserat vatten/batterivatten.

  • Använd som batterivatten.
    Tappat i ren dunk är det ett utmärkt batterivatten.
  • Använd när ni byter glykol i motorns glykolkrets.
    Bra att slippa få in något annat än bara rent H2O i systemet.
  • Använd vid vinterkonservering.
    Bra att inte få in något annat än bara H2O i systemet.
  • Använd i ångstrykjärnet.
    Gäller väl främst där man har hårt vatten eller vatten från egen brunn som kan ha mycket metaller i sig.

Samla även vattnet från kondenstorktumlaren och ev. avfuktare i tvättstuga eller husgrund.

Jag sparar vattnet från kondenstumlaren hemma fast det filtrerar jag innan användning för att bli av med ev. textilfibrer.

Så skaffar man en luftavfuktare finns ju ytterligare en källa till rent vatten :)

Tror jag ska kolla efter en sorptionsavfuktare om inte annat för att hålla båten torr 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Istället för att släppa ut det avfuktade vattnet på backen så spara på det.

 

9 timmar sedan skrev Makro:

Tror jag ska kolla efter en sorptionsavfuktare om inte annat för att hålla båten torr 😉

Att hålla båten torr är bara en bieffekt. 😀

 

Det är förvånande hur mycket vatten den lille manicken lyckas dra ur båten på hösten. Kommer att "dunka upp" och använda till motorn hädanefter. Tack för tipset!

 

Just nu är det 8 grader och 36% i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...