Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Barmeister

Konservering KAD32?

Rekommendera Poster

Hej!

Då har jag gått från en bensinare, VP B30 till en diesel modell Penta KAD 32 och dags för konservering. Vad behöver jag tänka på och vad är era tips på hur jag går tillväga?

 

Tack på förhand!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Barmeister:

Hej!

Då har jag gått från en bensinare, VP B30 till en diesel modell Penta KAD 32 och dags för konservering. Vad behöver jag tänka på och vad är era tips på hur jag går tillväga?

 

Tack på förhand!

 

Martin

Byt olja filter, blanda glykol vatten 50-50 , tänk på att inte vara snål med blandning, motorn rymmer mycket vatten. Kör in blandningen, kolla fryspunkt på de sista dropparna, kolla fryspunkt i expansionskärl. Bra är också att fylla på med lite stabilisator i dieseln för att undvika grästillväxt. Klart.

 

Remmar spänner du på våren, de ska spännas i en förutbestämd följd och med moment nyckel, mer om det finner du i instruktionsboken. Luftfilter samt bränslefilter byter du även på våren. Vartannat år byter du även oljan i kompressorn, går i 1 dl så rätt viktigt du gör detta moment, kolla nivån på stickan sitter ovanpå kompressorn, oljan mäts av utan nerskruvad sticka. Är du inte säker på att oljan bytts här byt den till våren.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tips från en erfaren Volvo Penta mekaniker att det är fördel att först tappa laddluftkylaren (after cooler) på vatten innan man kör i glykolblandningen. Annars finns risk att hela laddluftkylaren inte får korrosionsskyddet. Detta skulle vara en bidragande orsak till att det är relativt vanligt med sönderkorroderade laddluftkylare på Pentor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har fått tips från en erfaren Volvo Penta mekaniker att det är fördel att först tappa laddluftkylaren (after cooler) på vatten innan man kör i glykolblandningen. Annars finns risk att hela laddluftkylaren inte får korrosionsskyddet. Detta skulle vara en bidragande orsak till att det är relativt vanligt med sönderkorroderade laddluftkylare på Pentor.

Det är om du är för snål med mängden glykol, jag beräknar cirka 30-40 liter vätska utspädd. du har runt 15 liter sjövatten i systemet så det går åt lite för att få frysskydd. Jag å andra sidan har lärt mig att inte tappa av för att materialet i kylaren är lövtunt, och tar du i för mycket så kan du få permanent läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...