Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rloc750

Pysande ljud från motorn, VP2003

Rekommendera Poster

Hej alla,
Har en Compis 36 med en VP2003 -84. Den har gått klanderfritt men idag när jag startade den hörde jag ett pysande ljud. Effekten var påverkat negativt och det luktade bränsle/avgas i ruffen. Den startade dock som vanligt.
Det pyser och man kan känna puffar någonstans från den gula cirkeln som jag markerat på bilden. Svårt att avgöra exakt varifrån det kommer. Man ser att det är fuktigt runt om. Den andra bilden visar hur det ska se ut, allt är torrt.
Jag hann inte kontrollera allt idag men kan ngt ha vibrerat loss så att det läcker?
Bifogar även en kort film, man hör hur det pyser.
Någon som har en aning vad som har hänt och vad som bör göras.
//Robert
 

bild1_VP_läckage.jpg

bild2_VP.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det läcker vid spridaren. om du känner att det pyser så är det kompressionstryck som blåser ut. 

Lossa spridaren, återmontera med ny hylsa (tror den är koppar). Kolla att en ny går att få tag på först! motorn är ju gammal. Rätt säker på att man måste tömma kylvattnet innan man tar upp den, den kan sitta hårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att efterdra spridaren till rätt moment?

Demontera spridaren och gör rent tätningsytan och återmontera med momentnyckel. Att byta ev kopparhylsa är inte så enkelt och kräver specialverktyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig! Att lösgöra en spridare som läker kan lätt lyfta hylsan och då får du vatten in i cylindern.

Spridaren bör lösgöras med ett VP-verktyg som hindrar att hylsan lyfts!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...