Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
syd-

Tvätta bort jordslag på kapell.

Fråga

Är det någon som kan rekommendera ett tvättmedel som tar bort jordslag från kapellet. Det är ett nytt kapell som sattes på båten i våras så jag är lite orolig för att använda något som skulle skada tyget.

IMG_6460.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag har använt ShipShape till ett tidigare kapell. Det tog bort jordslaget väldigt bra och jag var väldigt nöjd efter att ha provat flera olika medel med dåligt resultat. Men... Kapellet blev så småningom väldigt skört och trådarna i sömmarna gick sönder efter några år. I år blev jag tvungen att köpa nytt kapell efter 10 år. Säljaren sa det var normalt att kapellen höll 7-8 år och att jag skulle vara rätt nöjd med mina 10. 
Om du använder SS så var noga med att ha god luftväxling under jobbet och att skölja ordentligt efteråt. Möjligen kan man skölja med något neutraliserande medel (@Caribic410 kanske har något tips?). Medlet innehåller någon klor-substans och det luktar klart onyttigt.

Jag följer tråden med nyfikenhet för att om möjligt hitta något som inte sliter lika hårt på kapellet för att behandla mitt nya kapell. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är det här som Christer skriver som jag är orolig för, kapellet som satt på när vi köpte båten såg bra ut men var skört i själva tyget tog man bara lite för hårt i det när det skulle monteras brast tyget och det var inte i sömmarna utan kunde vara mitt på en yta.

Jag kommer att provtvätta med en såpa och se om det räcker till att börja med och sedan impregnera det till våren igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Får tvätta mitt varje år med SS. Men bara taket då dom små jävlarna till mögel bygger på sig. Ingen annanstans får jag jordslag. Tror inte såpa tar bort mögelsvampar.

 

Som @ChristerN skriver, luktar starkt och löser upp huden. Impregnering är ett måste efteråt. 

Brukar lägga ut det i på badrumsgolvet och spraya på, vänta en stund och sedan skölja med ljummet vatten. Har inte märkt att mitt tyg har fått några negativa effekter av SS. Mitt kapell är nog 5 till 6 år nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
17 minuter sedan skrev patrikflink:

Brukar lägga ut det i på badrumsgolvet och spraya på, vänta en stund och sedan skölja med ljummet vatten. Har inte märkt att mitt tyg har fått några negativa effekter av SS.

Jag lägger (la) mitt kapell i badkaret och skrubbade med mjuk borste med SS. Sedan sköljde jag flera gånger med duschen och lät sedan kapellet "bada" i ett par timmar innan jag hängde upp det. (dj_vligt jobbigt för ryggen fö) När kapellet var torrt impregnerade jag det innan det rullades upp på en rulle med lakan emellan och sen upp på vinden.

Efter 5-6 år var det dags för första lagningarna av skör tråd.

I vintras lagade jag ca 30-50 meter söm vilket tog ca 1 cm/minut. När jag satte på kapellet sprack det i tyget 😠. (Ja, jag vet att jag borde ha köpt en maskin till jobbet men dels visste jag inte i förväg hur dåliga sömmarna var och dels så är det lite trevligt att fixa med båtgrejer och tänka på den kommande båtsäsongen.)

Det kan ju vara så att olika kapell sys med olika väv och olika tråd vilka klarar SS bättre eller sämre?

 

Mitt nya kapell har än så länge inte visat några tecken på jordslag, peppar peppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Får tvätta mitt varje år med SS. Men bara taket då dom små jävlarna till mögel bygger på sig. Ingen annanstans får jag jordslag. Tror inte såpa tar bort mögelsvampar.

 

Som @ChristerN skriver, luktar starkt och löser upp huden. Impregnering är ett måste efteråt. 

Brukar lägga ut det i på badrumsgolvet och spraya på, vänta en stund och sedan skölja med ljummet vatten. Har inte märkt att mitt tyg har fått några negativa effekter av SS. Mitt kapell är nog 5 till 6 år nu.

Håller med dig i ditt inlägg, använde ss jag med i våras bra resultat, förutom att jag inte impregnerade kapellet efter tvätten. Detta märkte vi behovet av efter en natt i spöregn. 🙈😱

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har använt ShipShape till ett tidigare kapell. Det tog bort jordslaget väldigt bra och jag var väldigt nöjd efter att ha provat flera olika medel med dåligt resultat. Men... Kapellet blev så småningom väldigt skört och trådarna i sömmarna gick sönder efter några år. I år blev jag tvungen att köpa nytt kapell efter 10 år. Säljaren sa det var normalt att kapellen höll 7-8 år och att jag skulle vara rätt nöjd med mina 10. 
Om du använder SS så var noga med att ha god luftväxling under jobbet och att skölja ordentligt efteråt. Möjligen kan man skölja med något neutraliserande medel (@Caribic410 kanske har något tips?). Medlet innehåller någon klor-substans och det luktar klart onyttigt.

Jag följer tråden med nyfikenhet för att om möjligt hitta något som inte sliter lika hårt på kapellet för att behandla mitt nya kapell. 

Kloret i sig spelar mindre roll. Det är bakteriedödande och blekande.

Ofta är klorhaltiga produkter alkaliska.

Väldigt mycket sköljning krävs för att neutralisera ph-värdet annars fortsätter "luten" lösa upp sömmar och väv.

Om du kollar ph på din produkt. Är den alkalisk så ligger det typ från ph 10-14.

Om det är så, så kan du ta nåt surt som har motsvarande 4-0 med samma utspädning.

Dvs.

Om din e 14, spär do 0 (noll) lika mycket och lägger på. Kan utveckla en del värme.

När det är gjort sköljer du av ett par ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Caribic410:

Kloret i sig spelar mindre roll. Det är bakteriedödande och blekande.

Ofta är klorhaltiga produkter alkaliska.

Väldigt mycket sköljning krävs för att neutralisera ph-värdet annars fortsätter "luten" lösa upp sömmar och väv.

Om du kollar ph på din produkt. Är den alkalisk så ligger det typ från ph 10-14.

Om det är så, så kan du ta nåt surt som har motsvarande 4-0 med samma utspädning.

Dvs.

Om din e 14, spär do 0 (noll) lika mycket och lägger på. Kan utveckla en del värme.

När det är gjort sköljer du av ett par ggr.

Alltså, MGs egen kemikalieexpert! 👍🏻🙏
Ph lär vara 13,5 vid leverans och 11,6 i vattenlösning. 
http://www.shipshape.nu/uploads/9/4/0/8/94080715/ship_shape_møgeltvätt_sv.pdf

Förslag på något surt som neutraliserar det? Gärna något som finns tillgängligt för vanliga konsumenter! 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev ChristerN:

Alltså, MGs egen kemikalieexpert! 👍🏻🙏
Ph lär vara 13,5 vid leverans och 11,6 i vattenlösning. 
http://www.shipshape.nu/uploads/9/4/0/8/94080715/ship_shape_møgeltvätt_sv.pdf

Förslag på något surt som neutraliserar det? Gärna något som finns tillgängligt för vanliga konsumenter! 😉

Kolla på nån sur produkt på bt. Tex Oxalsyra. Vet inte om kolsyra, ättiksyra mm., "Vanliga" hushållsyror, klara att neutralisera men man kunde testa liten volym å ph-sticka (som finns å köpa överallt)

Ph-sänkningen från 13,5 till 11,6 innebär en utspädning på ca 1:100

Så en sur produkt på ph 5 i lika volym som en motsvarande fast alkalisk ph9 bör bli ca ph7 =neutral

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan skrev Caribic410:

Kolla på nån sur produkt på bt. Tex Oxalsyra. Vet inte om kolsyra, ättiksyra mm., "Vanliga" hushållsyror, klara att neutralisera men man kunde testa liten volym å ph-sticka (som finns å köpa överallt)

Ph-sänkningen från 13,5 till 11,6 innebär en utspädning på ca 1:100

Så en sur produkt på ph 5 i lika volym som en motsvarande fast alkalisk ph9 bör bli ca ph7 =neutral

 

Alternativet är ju att sköja i rent vattenbad och byta vatten många ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 minuter sedan skrev Caribic410:

Alternativet är ju att sköja i rent vattenbad och byta vatten många ggr.

Testade det men man kan ju säga att det inte gick så bra... 

Jag tycker att tio år på ett kapell är lite för lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Testade det men man kan ju säga att det inte gick så bra... 

Jag tycker att tio år på ett kapell är lite för lite. 

Håller med men om alkalien hunnit fräta sönder trådarna så är det kört. Bättre ta mer utspädd, varm lösning, under lång tid om möjligt. Mekanisk bearbetning finkar ju åxå renhöringsmässigt men sliter ännu mer.

Stark varm lösning. Kort tid, neutralisering/sköljning många ggr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Testade det men man kan ju säga att det inte gick så bra... 

Jag tycker att tio år på ett kapell är lite för lite. 

Inte tror jag att ship shape fördärvar sömmar och tyg, läste på förpackningen igår, skulle inte säjas om det bröt ner materialet. Så många som använder detta årligen så var förstörda kapell ett problem så hade medlet självsanerats från marknaden för länge sedan. Min kapellmakare rekommenderade medlet, och inte för att få sy fler kapell. Tror mer på billigare material i duk och söm, som kortar ner hållbarheten.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev kossor:

Inte tror jag att ship shape fördärvar sömmar och tyg, läste på förpackningen igår, skulle inte säjas om det bröt ner materialet. Så många som använder detta årligen så var förstörda kapell ett problem så hade medlet självsanerats från marknaden för länge sedan. Min kapellmakare rekommenderade medlet, och inte för att få sy fler kapell. Tror mer på billigare material i duk och söm, som kortar ner hållbarheten.

Alkaliska medel bryter ner det mesta. Men prova gärna att lägga på utan sköljning.

Vissa plaster tål både alkalier och syror mer eller mindre bra.

Men som med solljus, du ser inte omgående att det bleker mm.

Låt inte alkaliska medel sitta kvar. Neutralisera/skölj.

Inte särskilt mkt bättre med syror heller ifs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Alkaliska medel bryter ner det mesta. Men prova gärna att lägga på utan sköljning.

Vissa plaster tål både alkalier och syror mer eller mindre bra.

Men som med solljus, du ser inte omgående att det bleker mm.

Låt inte alkaliska medel sitta kvar. Neutralisera/skölj.

Inte särskilt mkt bättre med syror heller ifs.

Lite av en svag syra i det sista sköljvattnet borde vara skonsamt mot kapellväv och tråd.

Det man kan ha hemma är väl citronsyra eller ättiksyra.

 

Om man först sköljer noga med vatten och avslutar med en blandning av någon/några deciliter 12 %-ig  ättika per 10 liter vatten borde man få en mindre aggressiv rest på kapellet som dessutom vädras bort efter en tid.

 

Synpunkter från @Caribic410 önskas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det alkaliska ämnena funkar som salt.

"Saltet" blir kvar. Vattnet dunstar bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Mitt kapell är från 1989. Vet att det tvättats med medel, troligtvis Shipshape, 2016 och det har blivit något tunnare. Dock försvann allt mögel, det var kolsvart inuti. Jordslaget håller på att komma tillbaka och det är lite brunt på insidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Jernhand:

Mitt kapell är från 1989. Vet att det tvättats med medel, troligtvis Shipshape, 2016 och det har blivit något tunnare. Dock försvann allt mögel, det var kolsvart inuti. Jordslaget håller på att komma tillbaka och det är lite brunt på insidan.

 

 

1989? 31 år då måste vara bra kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
49 minuter sedan skrev kossor:

1989? 31 år då måste vara bra kvalitet.

Jo, sömmarna är omsydda ett par gånger och alla dragkedjor har bytts ut. Men tyget är helt okej och ingen tror att det är från 1989.

 

Men det köptes på Eliassons Segelmakeri på Hönö. Har ett Kvitto daterat 1989-09-25. Alltså på dagen 31 år gammalt. Priset? 5000 kr. Idag kostar det väl strax över 20 000 kr gissar jag på då man måste malla allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
15 minuter sedan skrev Jernhand:

Jo, sömmarna är omsydda ett par gånger och alla dragkedjor har bytts ut. Men tyget är helt okej och ingen tror att det är från 1989.

 

Men det köptes på Eliassons Segelmakeri på Hönö. Har ett Kvitto daterat 1989-09-25. Alltså på dagen 31 år gammalt. Priset? 5000 kr. Idag kostar det väl strax över 20 000 kr gissar jag på då man måste malla allt.

Eliassons är kända för bra kvalitet och jobb. 5000 då motsvarar mer än 20 000 idag

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...