Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
skippeer

Enkel induktionshäll med kontrollerbar maxeffekt

Rekommendera Poster

I år med sen semester fanns det plats och priserna var lägre än julisemester så det blev en hel del gästhamnar med landström.

Den gamla elektriska kokplattan går att köra om allt annat är avstängt men det tar sådan tid så nu tänkte jag uppgradera till en liten enkel induktionshäll.

  • IKEA Tillreda har 10 effektlägen 100-2000 W för 499 SEK
  • Campingvaruhuset har en som heter Tristar som troligen har reglerbar maxeffekt för 749 SEK

 

Är det någon som har kört med induktionshäll och har några tips?
Plan A är att köpa en "Tillreda", vet inte om våra rostfria kastruller för gasol funkar men det märker jag🤨

 

https://www.damstahl.se/blogg/posts/korrosion/rostfria-grytor-for-induktionshallen/

 

Med reglerbar maxeffekt skulle jag våga att köra med invertern när vi svajar, det funkade inte att köra dammsugaren på invertern som skall tåla 1000 W

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en induktionsplatta på Kjell förra sommaren. Den var på rea då, så jag gav 299 eller 399. Den har lägen från 500-2000w. Har dock inte testat den med inverter. Men annars funkar den bra, om man har rostfria kastruller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en i förra båten med en platta som jag fällde ner i bänkskivan. Vill minnas att den hade flera steg på effekten. Köptes på Dustin om jag kommer ihåg rätt. Gick att köra på en 2000 inverter med ren sinius.

 

Det enda som var nackdelar med just den jag hade, var att det lutade lite (Maxum 2400 SCR) bakåt som det gör i dom flesta amerikaner. Resultatet blev att kastrullen dansade av ibland, speciellt när vi kokade potatisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubicson verkar var bullrig enligt kommentarerna, pris 599  SEK

Effektläge 500-200 W ELLER temperatur 60-240 grader C
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-induktionsplatta-p48484

 

Severin KP 1071 kostar 749 SEK, 10 effektlägen

B 28 cm, D 35 cm lite nättare än IKEA Tillreda B 30 cm, D 38,5

 

Menuett på Jula verkar oxå ha en fläkt som låter, 499 SEK

B 29 cm, D 37 cm

 

Clas i sjön har oxå en induktionshäll för 499 SEK

liknande mått som övriga, bullrig fläkt okänt...

 

Netonnet häll för 699 SEK

 

Priset spelar mindre roll, högljudd fläkt och svaga displayer verkar en del hällar lida av. Var inte så enkelt att finna svar på ljudnivån....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar ni att ni kör en förbrukare på 2000W, 220V, via inverter från era 12V-batterier? Det är runt 160A konstant. Hur stora batteribankar har ni då?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Baxlaget:

Menar ni att ni kör en förbrukare på 2000W, 220V, via inverter från era 12V-batterier? Det är runt 160A konstant. Hur stora batteribankar har ni då?

 

400ah förbrukarbank, 80ah bogbatteri och 80ah start samt ankarspelsbatteri. Samtliga är AGM batterier.

 

Allt övervakas via Victrons grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ta en evighet att återladda då man inte kan snabbladda bly- eller AGM-batterier. Dessutom får ju batterierna inte laddas ur till mer än 50% vilket gör att kapaciteten på en batteribank är 50% av angiven AH.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en sådan här i år:

https://caso-design.de/en/p/caso-maitre-3500-mobile-double-induction-hob-3500-watt

 

Driver den via en 48V bank (lifepo4) och inverter 3000W sustain, 5500W peak.

Då får jag låga strömmar då matlagning ju kan ta lite tid. Trodde jag... med

induction går det ju sketasnabbt :)

I praktiken ser jag förbrukning på ca 1kWh per dag max i matlagnings-energi,

mer typiskt kanske hälften.

 

Prototypade i år, nu gäller det bara att hitta någon bra gimbal induction/oven lösning...

Har kontaktat Force (de gör fina gasol spisar och även el, fast då inte induction) och

de tittar på induction lösning men ingen tidsplan. Så fråga även leverantörerna så de

ser att det finns intresse för detta. 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...