Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mkillen

Vad tror ni detta kostar att laga?

Rekommendera Poster

Råkade förtöja min båt i kollegans räcke (ja jag vet, idiotiskt)....

 

Så när det vart lite vågit så rycke ju min båt upp hans räcke lite,  vart påbörjad sprickbildning(röd markering) i gelcoaten som ni ser på bilden...

 

Självrisken e på 10 000 på våra försäkringar, så hoppas kunna laga detta utan att blanda in försäkringsbolag...

 

Vad tror panelen om detta? Vad behöver man göra, vad kostar det?

 

Mvh

 

 

mikaskada.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Demontera räckesfoten (helst utan att röra de andra, annars måste det göras en del jobb där också). Rengör från gammal tätning (Sika)
  • Fräsa/kratsa ur i sprickan. Har du tur är det bara i gelcoaten, men har den spruckit kan det vara p.g.a. sådana stora rörelser att även laminatet spruckit. Inte jättetroligt (det är segare p.g.a. lamineringen), men det ser du. Då får du fräsa lite till....
  • Lägg ny topcoat (alternativt först reparera under). Kan vara spännande att hitta rätt färg. Slipa och polera upp.
  • Fyll igen gamla skruvhålen noga med epoxi så skruvarna har något att fästa i
  • Borra nya skruvhål, lägg ny tätning och montera tillbaka

Frågan är väl dock inte om du hoppas kunna laga det utan först och främst om kollegan vill låta dig försöka göra detta reparationsjobbet på hans/hennes båt. Dessutom uppenbarligen utan att ha någon erfarenhet eller har gjort innan. För det krävs eftertanke och omsorg för att få det bra/snyggt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta detta på försäkringen och lämna in till nån firma/proffs som kan detta om du vill behålla relationen till ifrågavarande båtägare. Då slipper någon känna sig "lurad", du vet exakt vad det kommer att kosta och får rent samvete i frågan, kollegan får reparationen fackmannamässigt gjord och behöver inte ifrågasätta något. Annars när fästet lossnar om två säsonger på grund av nån annan händelse står kollegan där och är sur på dig över reparationen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja alltså det ska läggas på en firma, ville bara få en uppfattning om vad det kommer landa på i kostnad.....vore glad om det blev under 10 000 *spysmiley*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev mkillen:

ja alltså det ska läggas på en firma, ville bara få en uppfattning om vad det kommer landa på i kostnad.....vore glad om det blev under 10 000 *spysmiley*

Fråga firman.

Det är omöjligt att säga bara utifrån din bild, men uppenbarligen är ju laminatet skadat eftersom skruvarna rivits upp och inte har något att fästa i längre. Inte omöjligt att det klarar sig långt under 10.000:-, men det kan bara firman säga.

 

Men du har ju ett maxtak i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev mkillen:

ja alltså det ska läggas på en firma, ville bara få en uppfattning om vad det kommer landa på i kostnad.....vore glad om det blev under 10 000 *spysmiley*

Vad det kommer kosta beror mycket på hur skadat det är under gelcoaten. Gissar att en firma tar det säkra före det osäkra och fixar skadan en bit ner. Priset är också beroende av var i landet firman ligger. Storstäderna och i dessas närhet ligger säkert dubbelt upp i pris mot de billigare ställena. 
Nu gissar jag ännu mer:

Jag tror att skadan tar 5 timmar i arbetstid att laga. Materialet är förhållandevis billigt. Storstadspriser är väl runt en tusenlapp i timmen så du bör kunna komma under 10 papp. 
Prata med försäkringsbolaget så de anvisar en ”godkänd” firma och gör upp om att om det kostar under 10 så tar du kostnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på en dags arbete om det är lite skador i glasfiberarmeringen så lite under 10 000:- kronor med material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för försäkringsbolag som debiterar 10 000:- som självrisk för ansvarsskada(skada på någon annans båt). Jag har Svenska Sjö och där är självrisken 2500:- för ansvarsskada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos många bolag kan man välja en högre självrisk för att istället få en lägre premie. Jag har 25.000:- i självrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Brinck:

Vad är det för försäkringsbolag som debiterar 10 000:- som självrisk för ansvarsskada(skada på någon annans båt). Jag har Svenska Sjö och där är självrisken 2500:- för ansvarsskada.

 

39 minuter sedan skrev Gripen72:

Hos många bolag kan man välja en högre självrisk för att istället få en lägre premie. Jag har 25.000:- i självrisk.

Småskador fixar vi själva så vi har valt 10 000:- kronor i självrisk hos Pantaenius och får då lägre premie.
Jag tror det är samma självrisk för ansvarsskada, men det är jag inte säker på.
 

Tanken är hur som helst att det är när det blir dyrt vi vill ha hjälp av försäkringen och då vill vi få hela skadan ersatt utan åldersavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...