Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
westfjord29

Konservering KAD300 / DPG drev

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hade även tänkt att utföra service på motorer och drev själv men blivit osäker om det funkar med dreven - kan inte se vad dessa väger och frågan är om man kan hantera dom själv eller måste vara två eller ha någon sorts av kranbil för förvaring. 

 

Kollar på vad firmorna tar för service och förvaring och ligger på 2 x 6000kr vilket är horribla priser vilket gör att man nästan ångrar sig och inte köpte en annan axelbåt istället det enda man behövde fokusera på där var motorkonservering plus aldrig någon risk att få propellern stulen då den inte är stöldbegärlig.

 

Dreven är VP DPG dubbelmontage hur gör ni andra som har DPG eller DPH drev klarar ni att plocka loss dessa och få på en bil/släp för förvaring över vintern själva eller måste man vara två personer.?

 

 

Redigerad av westfjord29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 15:22 skrev westfjord29:

Hej,

 

Hade även tänkt att utföra service på motorer och drev själv men blivit osäker om det funkar med dreven - kan inte se vad dessa väger och frågan är om man kan hantera dom själv eller måste vara två eller ha någon sorts av kranbil för förvaring. 

 

Kollar på vad firmorna tar för service och förvaring och ligger på 2 x 6000kr vilket är horribla priser vilket gör att man nästan ångrar sig och inte köpte en annan axelbåt istället det enda man behövde fokusera på där var motorkonservering plus aldrig någon risk att få propellern stulen då den inte är stöldbegärlig.

 

Dreven är VP DPG dubbelmontage hur gör ni andra som har DPG eller DPH drev klarar ni att plocka loss dessa och få på en bil/släp för förvaring över vintern själva eller måste man vara två personer.?

 

 

Hej, mitt första år med denna båt och jag valde att demontera mitt drev för att:

- Lättare att komma åt och rengöra samt måla om skölden

- Kontroll och byte av bälgar

- Plocka hem drevet i ett stöldriskperspektiv och i lugn ro serva, göra rent och måla om drevet

Jag snickrade ihop en drevvagn (ca 500kr i material o någon timmes jobb) så att jag kan utföra demontering/montering själv.

Demontering_drev_med_drevvagn_2020.jpg

Drevvagn.jpg

Servat_och_målat_drev_2020.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...