Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

kylbox för dagsutflykt

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Har läst allehanda trådar om kylboxar nu. Men det mesta handlar om flera dagar i en båt, vad som passar bäst då. min fråga är lite annorlunda. För jag vill ha svar ang en vettig kylbox som kan hålla sig under 6-8 timmar i en båt. riktigt kall alltså. inget tips med kylklampar för det är uteslutit. kommer att ha ett förbrukningsbatteri som jag tänkte koppla in kylboxen på. vad rekommenderar ni då? för det finns ju en uppsjö av dessa. billigast möjliga eftersom ja håller på att renovera båten i detta nu med. och har märkt att båt är fan inte gratis att äga. Ha ha ha. idén är väl att jag ska kyla ner boxen på 220 V. för att sedan kunna hålla det kallt i båten. finns inte så mycket skugga i båten heller. 

 

MVH Mathias 

 

PS. kanske blev lite rörigt eller luddigt så då ber ja om ursäkt för det. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har finns en t.ex. del att välja på, Seasea

Billigast där med både kompressor och 230V-drift är väl denna, Mobicool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft kylboxar med peltierelement- odugligt. Har nu en sån här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2020/Inredning___VVS/KYL_FRYSBOX_25L_OCEANCOOL?id=09052

Mycket nöjd, men inget man bär omkring. Om jag idag skulle skaffa något för dagsturer blev det en enkel box utan vare sig kompressor eller annat aggregat, kompletterad med kylklampar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Mycket nöjd, men inget man bär omkring.

Förstår varför...
bild.png.ae2a0c93c8af605d752457a3f5db4560.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det bli kallt så är det kompressordriven kylbox som gäller.

Men om det bara gäller dagsturer så borde väl kylklampar räcka om den bärbara kyllådan är välisolerad. Fyll i så fall även kyllådan med väl nedkylda varor.

Behöver man ännu kallare så stoppa ner torris i kyllådan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, anledningen till att jag inte vill ha kylklampar är för att de tar upp onödigt utrymme. Behöver allt utrymme för öl och kanske ngn mat. Vill kunna hålla allt kylt med hjälp av 12v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mathias1981:

Ok, anledningen till att jag inte vill ha kylklampar är för att de tar upp onödigt utrymme. Behöver allt utrymme för öl och kanske ngn mat. Vill kunna hålla allt kylt med hjälp av 12v. 

Tänk om 😉!

Kyl öl och ev annat hemma och fyll en vanlig kylväska av frigolit tillsammans med någon/några kylklampar. Köp större kylväska om det krävs mer utrymme pga kylklamparna. Du sparar mycket pengar och vikt jämfört med en kylbox som du kan köra på 230 & 12 V.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående. 
Eller köp två kylboxar för klampar om du behöver plats för jättemycket öl och mat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att de finns väldigt dyra. Ok får tänka om ang kylklamparna.  :) men de hade varit skönt att slippa dom. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mathias1981:

Har sett att de finns väldigt dyra. Ok får tänka om ang kylklamparna.  :) men de hade varit skönt att slippa dom. ;)

Jag hade förr, köpte ett gäng från kina, ett gäng 12v kylboxar mellan 55L-120L.

Funkade klockrent att använda som kyl eller frys både på 12v och 230v

Kompressorn tar plats och väger. Inget jag skulle konka på. Hade en i, stort sett hela somrarna, bak i bilen och en som fanns i dåvarande båt. Perfekt att ladda bilen å ha iskalla varor med t båten eller om man va på "ta med dryck själv"- fest, så kunde man ha iskall bira mm utan konkande.

Om du inte ska ha boxen i båten hela tiden blir mitt råd åxå frigolitlådor.

Box under 50-60liter rymmer inte särskilt många bira, så det blir endast förfest i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att kylklampar är trist att bära omkring.

Vi har använt lämplig mat och dryck som kylklampar istället. Bara att frysa in tex. en flaska vatten, ett paket jos eller en flaska vodka. Övriga varor ska vara väl kylda innan de packas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha roligt att läsa era kommentarer och alla tips. Fortsätt gärna. :) tar alla kommentarer i beaktande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag letar efter en enkel låda utan kompressor eller annan enhet. Det är önskvärt med kyllampor. Vad kan du ge råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JSven96:

 

Jag letar efter en enkel låda utan kompressor eller annan enhet. Det är önskvärt med kyllampor. Vad kan du ge råd?

Förr, när jag besökte hemglassfabriken då och då, hade dom fina frgolitlådor man kunde frakta hem glass i.

Annars är det väl en barnlek att snickra ihop nåt eller förslagsvis ta två olika stora pappkartonger, stoppa i varandra, fylla utrymmet mellan bottnar och runtomkring med fogskum eller annan isolering. Sen kan man fixa liknande lock till.

Utanmätet kan man ju sätta t.ex. kolfiberlaminat eller dito självhäftande folie på, så ser det exklusivt dyrt ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Förr, när jag besökte hemglassfabriken då och då, hade dom fina frgolitlådor man kunde frakta hem glass i.

Detta fick mig av någon anledning att tänka på när jag var i Ryssland, fast det var nästan Sovjetunionen fortfarande.

 

I staden jag var (Ivanovo) fanns ingen glass att köpa så ett par smarta universitetsstudenter (troligen på en energiteknikutbildning) körde de 30 milen till Moskva och köpte så mycket glass som gick att få plats med i bilen. Den var bokstavligt talat proppfull. Inga kylboxar eller frigolitlådor, utan all glass som fyllde minsta skrymsle i bilen höll kylan i fem timmar som resan tillbaks tog.

 

När de sålt all glass hade de tjänat en hacka.

 

Jo, kanske lite off topic, men om man har stor mängd kalla saker behöver man i alla fall ingen kompressor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 16:08 skrev Mathias1981:

Har sett att de finns väldigt dyra. Ok får tänka om ang kylklamparna.  :) men de hade varit skönt att slippa dom. ;)

Vi har haft islåda och välisolerad box med klampar i tidigare mindre dagstursbåtar. Det finns ibland is att få eller köpa, men det blir nog ovanligare.
 

Ett sätt är ju att använda maten som kylklamp, det kanske inte är så praktiskt att frysa ned ölen, dessutom går burken sönder... men andra saker, kolsyratvatten eller läsk i icke helt fyllda petflaskor, mjölk, hamburgarna etc... 
Om du skall ha en kompressorkylbox så se till att den har hjul och draghandtag, och avsedd för både 230 och 12V kör igång den hemma, ställ den sedan i bilen och anslut den där, åk till affären, helst skall man ju ta med kylboxen in i butiken för att fylla den där med kalla matvaror, men det kanske lite är tillåtet... Det viktiga är ju att inte matvarorna blir för varma, då kan dom ju bli dåliga och det tar längre tid, mer energi för att kyla dem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på https://annonsera.se  jag är säker på att du kommer att kunna hitta något för dig själv. Jag kom ihåg om den här webbplatsen när jag återigen sorterade igenom saker och satte saker i ordning, jag samlade en massa onödiga saker som min man och jag inte kommer att bära av olika skäl. Jag brukade ge saker till vänner och inte så många människor, men då bestämde jag mig för att försöka sälja dessa saker, så lite extra pengar. Folk började ringa och skriva om en halvtimme! Genom den här webbplatsen sålde jag cirka 10 objekt, mestadels skickade till andra städer.

Redigerad av JSven96

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 19:13 skrev Mackey:

Håller med om att kylklampar är trist att bära omkring.

Vi har använt lämplig mat och dryck som kylklampar istället. Bara att frysa in tex. en flaska vatten, ett paket jos eller en flaska vodka. Övriga varor ska vara väl kylda innan de packas.

Jag gör som du men...har du barn som tullat på vodkan och fyllt på med lite vatten i tron om att pappa inte märker? Jag har aldrig lyckats frysa vodkan 😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-30 vid 17:34 skrev Peter_K:

Jag har och använder Julas kylväska som fick bäst i test. Det är bra och håller kylan bra. Brukar hiva i ett par klampar men då rymmer inte väskan så mycket. Men ser man till att varorna är väl kylda innan man hivar ner dom så funkar det bra utan klampar i några timmar. Prima med det lilla locket uppepå. Då minimerar man risken att ändra klimatet i väskan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Isotherm TB18, kompressordriven, som extra kyl. Den är endast 12 V men det vill jag ha för att inte släpa på ett nätaggregat också. Har en 220-12V adapter hemma som jag kör den på innan den fylls & sedan inkopplad i bilen till båten. Den dra inte mer ström än kylskåpet snarare mindre då det är en box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste att du inte vill ha kylklampar. Men...jag köpte en billig kylbox i fiskeavdelningen på Dollarstore. Den är helt i frigolit med en bärrem. Den har varit helt suverän. Ser man bara till att det man stoppar i är riktigt kallt, och planerar placeringen inuti så att man kan göra korta öppningar så är den suverän. Jag hade med öl, partyis och slödrick på midsommar. Ölen var fortfarande iskall nästa kväll, och isbitarna fullt användbara, endast lite smältvatten i ispåsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frys ned 5 av 20 pilsner, så överlever du dagen. 

Skippa frysklamparna. 

 

Givet ska de 15 pilsnern i övrigt ha kylskppstemp. 

Då det blir att bereda plats i kylen för ett flak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Frys ned 5 av 20 pilsner, så överlever du dagen. 

Skippa frysklamparna. 

 

Givet ska de 15 pilsnern i övrigt ha kylskppstemp. 

Då det blir att bereda plats i kylen för ett flak. 

Absolut bästa tipset!

Varför fylla ut en kylväskan med sådant man inte vill äta eller dricka?

 

Jo, jag vet...

Någon vill tjäna pengar på plastblock fyllda med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-29 vid 07:03 skrev Pirayan:

Jag gör som du men...har du barn som tullat på vodkan och fyllt på med lite vatten i tron om att pappa inte märker? Jag har aldrig lyckats frysa vodkan 😂

Å när det fryser i vodkaflaskan så är det dags att ta barnen i örat o förklara att de förstört pappas sprit!  😠

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Å när det fryser i vodkaflaskan så är det dags att ta barnen i örat o förklara att de förstört pappas sprit!  😠

Får mig att tänka på en födelsedagsfest när jag fick en rom och cola och den var lite för svag tyckte jag. Ju mer rom jag hällde i desto svagare blev den...

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...