Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

kylbox för dagsutflykt

Rekommendera Poster

Dags att skicka hem barnen o sambon typ 20.00 (efter nyheterna), 

Då pilsnern börjar jumma på... 

 

Var inne på Hjertmans i dag. 

Frysbox, ned till minus 15 grader. 

Säljaren påstod att det var kompressorkyl. Väl så lätt, för att vara, detta. Och vad jag såg, endast 230 V matning. 

Ca 3000 kr! 

 

Tror inte säljaren var uppdaterad. 

 

Sket sig ordentligt, när jag handlade där sist. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

Dags att skicka hem barnen o sambon typ 20.00 (efter nyheterna), 

Då pilsnern börjar jumma på... 

 

Var inne på Hjertmans i dag. 

Frysbox, ned till minus 15 grader. 

Säljaren påstod att det var kompressorkyl. Väl så lätt, för att vara, detta. Och vad jag såg, endast 230 V matning. 

Ca 3000 kr! 

 

Tror inte säljaren var uppdaterad. 

 

Sket sig ordentligt, när jag handlade där sist. 

Var det en sådan här..? 12 volt, kompressor, 3.500 kr just nu. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/frys-kyl-boxar/kylbox-ocean-comfort-26-l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans.... Ja. 

 

 

- Ang späda ut Coca Cola...

 

Minns mitt 50-års kalas. 

Hyrde Folkets hus och ställde in halvkluvna granar från topp till rot, längs med efter väggarna mm. 

 

- Min faster, då dryga 70, kunde inte begripa varför mina söner gick runt och fyllde på vad hon trodde var vatten, ur 5-liters dunkar, till behövande. 

"Maten är ju inte så kryddstark!" 

Redigerad av Hybro
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här: Leta reda på en frigolitisolerad kylbox, samt några små plastdunkar på sådär 3-4 liter, där en sådan kan stå i kylboxen. Skippa kylklampar, de har onödigt liten kapacitet.

Lägg dina dunkar fyllda till 75% i frysen hemma, och när du skall ut ställer du en av dem i boxen. Den håller kylan i c:a två-tre dygn. 

Om du är ute längre än så, så ta med en extra dunk och be handlaren eller glasskiosken där du lägger till att frysa ned extradunken under natten.

Så körde vi för länge sedan, fast i båtens kylfack (Albin Ballad). En gång då vi var i Söderköping för att lösa kanalavgift fanns ett anslag på kanalkontoret att man fick frysa klampar där. Det var mycket båtägare i kontoret. Vi lämnade in vår dunk, varpå det uppstod en massrörelse i lokalen och några minuter senare kom folk springande med allaehanda plastkärl, betydligt större än klampar, och ville få den frysta. Kontorets frys överfylldes på två minuter......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nån testat att kyla ölen i isbad med salt? Om man har ölen varm men kylväskan full med is. Ölen ska tydligen gå från 20 grader till 5 på en kvart enligt ICAs test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Har nån testat att kyla ölen i isbad med salt? Om man har ölen varm men kylväskan full med is. Ölen ska tydligen gå från 20 grader till 5 på en kvart enligt ICAs test.

Hur kall var isen, minus arton..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Peter_K:
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Har nån testat att kyla ölen i isbad med salt? Om man har ölen varm men kylväskan full med is. Ölen ska tydligen gå från 20 grader till 5 på en kvart enligt ICAs test.

Hur kall var isen, minus arton..?

Det är inget fusk eller hokus pokus. Det finns många olika köldblandningar och isvatten med koksalt är väl den enklaste. 33 g koksalt per 100 g vatten är ett recept.

  1. Ta 0,8 dl kallt vatten
  2. Lägg i en iskub (ca 0,2 dl)
  3. Rör om så att vattnet blir nollgradigt.
  4. Rör i 33 gram vanligt koksalt.
  5. Nu är det jättekallt, teoretiskt -21°C.

Det finns även många tips på olika blandningar med is, vatten ock koksalt som blir lite mera lagom kalla för att kyla dryck.

 

Tillägg: Blev nyfiken och letade upp en blandning med 1 dl nollgradigt vatten och 143 g sommarvägsalt (kalciumklorid), sådant man gör egna torrbollar av.

Det ska bli -55°C.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inget fusk eller hokus pokus.

Det tror jag inte heller. 
Jag menar mer att det inte är så många som har is som håller minus arton på sjön

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det tror jag inte heller. 
Jag menar mer att det inte är så många som har is som håller minus arton på sjön

🙂 

Det behövs som sagt inte heller, det kan bli jättekallt ändå.

Jag missförstod uppenbarligen vad du menade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att man är några stycken som ska ut och ”fiska” och behöver 2 plattor kall öl. Det får man nog in i en vanlig kyl. De stoppar man in i en sovsäck och drar en plastsäck över, bör väl hålla sig någotsånär kylt en dag. Frysväskan fyller man med is. Bör gå och blanda ihop ett is och saltbad när grillen sen väl är tänd och få ordentligt kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: Blev nyfiken och letade upp en blandning med 1 dl nollgradigt vatten och 143 g sommarvägsalt (kalciumklorid), sådant man gör egna torrbollar av.

Det ska bli -55°C.

Vad blev det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

De stoppar man in i en sovsäck och drar en plastsäck över, ....

Sedan blir man inplockad av polisen innan man når bryggan som en svensk Dexter.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Det behövs som sagt inte heller, det kan bli jättekallt ändå.

Jag missförstod uppenbarligen vad du menade.

Jo, men man kan heller inte skapa kyla av saltlösningen. Det man gör är att sänka fryspunkten på vattnet mha saltet, som annars bara blir nollgradigt, vilket gör att ölen kyls snabbare när den sänks ner i den minusgradiga vätskan. 
 

För att det här skall funka behöver man alltså betydligt med is om den t ex bara är minus fem grader (tänk, ur en båtfrys eller en box som stått något dygn), samt ganska kallt vatten, och på sommaren är ju vattnet man har runt 20 grader och isen är kanske minus fem på en båt (?) så jag gissar att det i slutänden är bättre att:

A. Komma ihåg att kyla ölen

B. Om man missat A; sänka ölen på djupt vatten i en nätkasse med tyngder med ett snöre i, för på djupt vatten är det oftast fyra grader varmt, och det är ju en ganska trevlig öl-temp 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budgetvarianten är ju annars att dricka ölen på brittiskt vis, då fodras det varesig is eller kylbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo, men man kan heller inte skapa kyla av saltlösningen.

Jo!

Det är just det man kan.

 

Blandning av salt med isvatten är endoterm, det krävs energi så det blir kallt.

Det som händer är att bindningarna i saltkristallen ska brytas upp när saltet blandas/löses med/i vatten.

 

Några recept.

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/koldblandningar.html

 

Tillägg:

Sedan håller jag med om att det finns andra enklare sätt att kyla öl ombord på en båt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...