Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
  • 0
Fredrik1968

Landströmsintag?

Fråga

Hej!

Mitt landströmsintag i plast har gått sönder och vill höra om lite åsikter om vad man bör tänka på? Skall man köpa infälld CCE för 200 kr med blå CCE-kontakt eller skall man lägga ned 1200 kr för en rostfri Marinco med annan kontakt för 800 kr? Några erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag letade efter ett vattentät intag och köpte elintag "ABL Sursum 1168160" som är i plast och passar CEE-don men den verkar inte tillverkas längre.

 

Ratio Electric shore power inlet finns i några olika versioner i både rostfritt och plast men inte till CEE-anslutning.
 

Ett enkelt CEE-väggintag är dock det billigaste alternativet men behöver skyddas från vatten.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
19 minutes ago, per_62 said:

Jag letade efter ett vattentät intag och köpte elintag "ABL Sursum 1168160" som är i plast och passar CEE-don men den verkar inte tillverkas längre.

 

Ratio Electric shore power inlet finns i några olika versioner i både rostfritt och plast men inte till CEE-anslutning.
 

Ett enkelt CEE-väggintag är dock det billigaste alternativet men behöver skyddas från vatten.

Ja, har kollat på Ratio och Marinco som då har andra kontakter. då behöver man heller inte borra lika stort hål men då pratar vi 2000 kr för intag och kontakt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Valet av strömintag påverkas delvis hur det skall sitta:

  • halvskyddat i handskfack
  • helskyddat i stuv
  • utanpå sittbrunnssarg

vårt sitter utanpå och är i rostfritt, gul ”special hona” på elsladden

(osäker på fabrikat), är mycket nöjd.

 

Troligen har vi Ratio mtp honkontakten

image.jpeg.6daa72e4f73b705e765d249795ee5486.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag kör med ett DEFA motorvärmarintag. Litet och smutt och om det klarar miljön i fronten på en bil på svenska vinterslaskvägar år efter år lär det klara båtmiljön.

 

Däremot vet jag att det finns många med synpunkter på att det inte skulle vara "godkänt", fast det är en helt annan sak....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag kör med ett DEFA motorvärmarintag. Litet och smutt och om det klarar miljön i fronten på en bil på svenska vinterslaskvägar år efter år lär det klara båtmiljön.

 

Däremot vet jag att det finns många med synpunkter på att det inte skulle vara "godkänt", fast det är en helt annan sak....;)

Hade ett sånt i förra båten funkade bra i de år jag hade den. Men om jag minns rätt så var det marinvarianten med lock av rostfritt istället för plast. Misstänker dock att skillnaden enbart är av kosmetisk karaktär och inte funktionell. 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...