Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henric1972

Den perfekta båten

Rekommendera Poster

Söker ”den perfekta båten”, efter mina önskemål. Kom gärna med era tips och erfarenheter. Båten ska vara 6-7m och med utombordare och får inte vara högre än 180cm över vattenlinjen. Gärna en WA båt med liten koj för två vuxna. HR 610 CB har också en ”fiffig lösning” på sin koj som jag gillar. Ska finnas möjlighet att göra hel solbädd i fören, även gärna i aktern. Båt och motor inte äldre än 2010, ju nyare desto bättre. Kapell och inte bara hamnkapell, ju större desto bättre. Max priset är ca: 400000:- men billigare är ju positivt (gärna inkl. trailer). DC eller Bowrider båt funkar också men då ska förar och passagerarstolarna va bredvid varandra och ingen ”gång” i mellan. Ska finnas bord ute som ev kan sänkas ner till hel solsäng. Vask, kokplatta och toa är ett plus men inget krav. Har i dagsläget en Ryds 550 GTS och vill nu ha en lite större båt med mer användningsmöjligheter. Tacksam för era svar, ha de gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begränsning i höjd beror på någon bro?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det försvårar ju såklart. Och viss marginal för högre vatten kan ju behövas med såklart. 

Jag har själv wa och är helnöjd med konseptet. Men höjder är svårt hålla koll på. Wa har jag en känsla av ofta är högre än dc, kanske inbilldning. Du får smyga runt i hamnarna nu när folk tar upp och mäta på modeller du kan tänka dig. Vi är nig då som har koll på höjden på våra båtar. Jag ahr en finnmaster men den är högre tror jag pga Targabåge. Men den finns utan, kanske den blir under 1,80.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marginalen för hög och lågvatten hade jag redan räknat med i de jag angav. Höjden vid normalt vatten är nog 220 men jag vill ha marginal. HR 610 CB är ungefär 145cm över vattenytan så det lär finnas många som tar sig under denna bron och därför är intressanta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Yamarin 68 DC och Dokumenterat höjdmått är 1,9m från kölen. Djupgående ca. med max vikt 0,42m.

Så den bör vara ca 1,48m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...