Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Ny layout på SMHI's web GUI

Rekommendera Poster

Nuförtiden lyssnar jag aldrig på P1 eller VHFen för att få väderprognoser, det är telefonen eller läsplattan.

Använder 3-4 olika prognos källor, framförallt  SMHI, WeatherPro och Windy.

 

Tidigare gillade jag inte SMHI's väderapp utan har kört med deras WEB GUI på iPad och iPhone.

Idag verkar de ha sjösatt en ny web layout, den på paddan känns ganska lik tidigare men översikten för 10 dagar har försvunnit på mobilen (default visas 2 dagar per sida). 

Kanske dax att testa SMHI's appar på paddan/mobilen.

 

DMI var jag tidigare en flitig användare av för deras säkra prognoser men sedan de strukterade om sin layout har jag skippat DMI.

 

Tyvärr har "Diagram" tagits bort från SMHI's web gui, den gillade jag för att få en överblick 2 eller 10 dagar framåt.

image.thumb.png.2cb64be1cd367104b4a1a013d82211da.png

 

Vad tycker ni andra om SMHI's nya web gui på mobilen?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra alls!

Men det är som vanligt - allt ska anpassas efter alla dessa mobila enheter, och sen blir det skit på en riktig dator.

 

Sämst är att de ändrade radarbilden från en neutral och diskret bakgrundskarta så det var lätt att se det man vill se, regnområdena, till en plottrig skräpkarta med massa vägar och skit, och dessutom namnskyltar på orter som ligger ÖVER radarinformationen. Helt, komplett värdelöst. SMHI:s IT-avdelning saknar helt uppenbart folk med känsla för användarvänlighet och läsbarhet. Men de är inte ensamma. Sajt efter sajt går åt det sämre hållet, allt i mobilifieringens och gullifieringens tecken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...