Jump to content
Tuesday 26 October 2021
-PLM-

Amorella på grund

Recommended Posts

5 timmar sedan skrev Gaidin:

Det verkar som att de kört på en boj.

 

Dryg boj om den punkterar ett kryssningsfartyg.

Det har dom säkert gjort, men den har inget med olyckan att göra. Finlandsbåtarna är byggda i isklass 1A super, dom käkar isbojar till frukost😀

Vill minnas att en Silja glömde att fälla in stabilisatorerna när de kom inomskärs, vilket resulterade i att de fick med sig en isboj ända in till Värtan i Sthlm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jo, Wildeside, jag har en fråga: Kan det ha berott på en felparkerad rysk ubåt?

Kallas kollision även att köra på en isboj räknas in i den kattegorin.

Gå på grund är när botten kommer för nära skrovet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser också att man hittade ett flera meter stort stenblock i farleden, på sju meters djup, som Amorella gick på och orsakade läckorna. Oklart om den hamnat i farleden pga is eller om Amorella var utanför farleden, gick på stenen och drog med sig stenen ut.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/28/stort-stenblock-har-hittats-vid-farled-dar-amorella-gick-pa-grund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är mycket "segel" när de vänder bredsidan till.

Edited by vega1959

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

18 minuter sedan skrev raol:

Verkligen nära land!

Land är verkligen nära så Bull...

2053373611_Screenshot_20201121-155529_SamsungInternet.jpg.e7d61e8fec35bf2b33d0795b5941ad55.jpg

Foto: Ålandstidningen

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt svenska sjöräddningen har de gått på grund inne i Mariehamn. Det var i detta fallet ingen underdrift.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt Marinetraffic så ligger Viking Grace prydligt förtöjd mot land lite söder om de ordinarie kajplatserna.

 

bild.png.fb0dcacad28ba106c0cbe8b761ae6654.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om "förtöjd" är ett ord jag skulle använda... :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

 ”sekundmeter” (vad en sådan nu är...)

Larva dig inte!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Larva dig inte!

 

Jag larvar mig inte. 
Jag googlade och förstod att det är en hastighet, ungefär som att man skriver ”timkilometer” när man beskriver bilars hastighet. 

  • Haha 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag larvar mig inte. 
Jag googlade och förstod att det är en hastighet, ungefär som att man skriver ”timkilometer” när man beskriver bilars hastighet. 

Jaha, det är till att spela dum. Ok, då får du väl spela dum då.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men de verkar ju ha båtar i alla fall så de klarar sig ett tag... two down, two to go.

 

Det finns ju en annan tråd här som handlar om huruvida man kan gå sidledes in till kaj om man har dubbla motorer och bogpropeller, här kan man ju se att det går ganska så bra.

 

Annars kan man undra varför han inte drog på och körde utåt istället när det började spåra ur?
Men det det kanske är grunt omkring och nåt nålsöga man måste kunna pricka i så fall?

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ock passagerarna måste stanna kvar ombord ett dygn till, det tar väl tid att släpa dit en passande landgång. Man får väl hoppas att de nya krogrestrektionerna som gäller i land i vårt land inte gäller där.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Zwen:

Jo, men de verkar ju ha båtar i alla fall så de klarar sig ett tag... two down, two to go.

 

Det finns ju en annan tråd här som handlar om huruvida man kan gå sidledes in till kaj om man har dubbla motorer och bogpropeller, här kan man ju se att det går ganska så bra.

 

Annars kan man undra varför han inte drog på och körde utåt istället när det började spåra ur?
Men det det kanske är grunt omkring och nåt nålsöga man måste kunna pricka i så fall?

Ja, det ser skumt ut för en amatör när man ser propellerströmmen i aktern.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Zwen:

Annars kan man undra varför han inte drog på och körde utåt istället när det började spåra ur?
Men det det kanske är grunt omkring och nåt nålsöga man måste kunna pricka i så fall?

Det är rätt trångt och jämför man filmen från Kane med sjökortet från Navionics så var det nog bäst att göra en långsida "förtöjning".

 

2 minuter in i filmen ser det möjligen ut som ett försök att få upp styrfart, men det kan också vara så att man vill driva in mot land med bredsidan där det är så brant som möjligt.

 

766307615_Screenshot_20201121-190136_SamsungInternet.thumb.jpg.617da2e2dc8cb0bb8842f59074487b78.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur va det dom sa efter Estonia katastrofen, nått i stil med att dom inte skulle gå ut i hårt väder???

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske skulle kunna skicka skepparna till Norge på utbildning?
 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev BSven:

Man kanske skulle kunna skicka skepparna till Norge på utbildning?

Snygg tilläggning, funkar även med fritidsbåt.

Tveksamt om det funkar på större båtar i Viking Grace storlek och lite extra svårt blir det ju när man först måste vända båten för att backa in.

 

52 minuter sedan skrev Wildeside:

Hur va det dom sa efter Estonia katastrofen, nått i stil med att dom inte skulle gå ut i hårt väder???

I sak håller jag med, med man ska tänka på att det är rätt stor skillnad på vågor om det blåser mera från väster eller mera från söder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev BSven:

Man kanske skulle kunna skicka skepparna till Norge på utbildning?
 

 

Skickligt gjort!

Rätt modigt att fälla ankaret en bit utanför kajen för att använda det som mothåll. Undrar bara hur de fick upp det igen. De fick nog vänta med losskastningen tills det mojnat lite. Sen ska man vara medveten om att Hurtigrutbåtarna är avsevärt mindre än Viking Grace. Den på videon är nog ungefär som Viking Rosella i storlek.

 

Även Hurtigrutskepparna har lite ansvarskänsla. De åker förbi hamnar på rutten om de anser att det är förenat med alltför stora risker att försöka lägga till. Jag åkte med dem för några år sedan och då var det ett antal hamnar längst uppe mot ishavet som hoppades över.

 

Just Bodö har jag lite bättre minnen av än de som visas i videon. Vi kom dit på förmiddagen 17 maj. Från fortet i hamninloppet blev vi välkomnade med kanonsalut av artillerister i tidstypiska uniformer och på kajen var det Bompa-Bompaorkester och folkdansuppvisning.

 

Minnesvärt!

 

58482953_SalutBod.JPG.3b1b232188cbe60876500feb114a4a6a.JPG

 

1600454410_FolkdansBod.JPG.3ef6f0b94d5ffa7f01ba64aea5e6e02f.JPG

 

Edited by Lintott
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Snygg tilläggning, funkar även med fritidsbåt.

Tveksamt om det funkar på större båtar i Viking Grace storlek och lite extra svårt blir det ju när man först måste vända båten för att backa in.

 

I sak håller jag med, med man ska tänka på att det är rätt stor skillnad på vågor om det blåser mera från väster eller mera från söder.

Måste väl räknas som hårt väder oavsett våghöjd när man inte klarar av att manövrera fartyget in till kajen?

Edited by Wildeside

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Mackey:

Det är rätt trångt och jämför man filmen från Kane med sjökortet från Navionics så var det nog bäst att göra en långsida "förtöjning".

 

2 minuter in i filmen ser det möjligen ut som ett försök att få upp styrfart, men det kan också vara så att man vill driva in mot land med bredsidan där det är så brant som möjligt.

 

766307615_Screenshot_20201121-190136_SamsungInternet.thumb.jpg.617da2e2dc8cb0bb8842f59074487b78.jpg

Verkar lite märkligt att man skulle vilja driva in med bredsidan, jag tror nog att de in i det sista trodde att de skulle kunna manövrera ut fartyget på öppet vatten. Lätt att vara efterklok, men det bästa hade nog varit om de satt stäven mot land och skyddat roder och propellrar. Tid och kostnad att laga en bucklig bulb är försumbar mot trasiga propellrar, axlar och roder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Gripen72:

Verkar lite märkligt att man skulle vilja driva in med bredsidan, jag tror nog att de in i det sista trodde att de skulle kunna manövrera ut fartyget på öppet vatten. Lätt att vara efterklok, men det bästa hade nog varit om de satt stäven mot land och skyddat roder och propellrar. Tid och kostnad att laga en bucklig bulb är försumbar mot trasiga propellrar, axlar och roder. 

Fartyget verkar ha klarat sig rätt oskadat från grundstötningen. Det är väldigt djupt längs stranden där hon gled in. för mig verkar det snarare som att de försökte köra lite längre söderut (bort från pirarna) för att göra grundstötningen så att det skulle bli en hel långsides tilläggning.

 

Senare under natten när ett par bogserbåtar kommit dit från Åbo så drogs Grace rakt ut från stranden. Sedan hjälpte hon till med sina egna maskiner att backa in och lägga till vid ett av RoRo-lägena.

 

Efter att ha lossat fordon o passagerare i Mariehamn så var planen att gå för egen maskin till Åbo för att dockas o undersökas för skadorna. Några större skador på fartyget verkar inte ha uppstått.

I kväll ligger hon förtöjd i Åbo hamn så hon har gjort resan Mariehamn-Åbo idag.

 

Notera fartvektorn att hon rör sig bakåt utan att någon bogserbåt är där och drar.

1827677488_Grace0226.png.b1fa3798f2c8f1dd31b1d96b468129a1.png

Och sen fortsatte hon att  backa vidare in till RoRo-läget.

813089879_Grace0232.png.528c247471de0d2d1c4b384a20acc4d5.png

 

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-21 vid 17:50 skrev raol:

Jaha, det är till att spela dum. Ok, då får du väl spela dum då.

 

Från SAOB. 
”Timkilometer”.

EC9D4CD7-81ED-422E-B39F-2DB770BC97A6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Från SAOB. 
”Timkilometer”.

EC9D4CD7-81ED-422E-B39F-2DB770BC97A6.jpeg

Som sagt, om du vill snobba dig med låtsad okunnighet, så får du så klart göra det. Men du vet själv, och alla som läser begriper, att du vet precis vad ordet betyder och hur det används, och har vetat det i årtionden. Du behövde inte kolla upp det i nån ordbok, utan du vill bara få dig att verka märkvärdig.

Språket är, tack och lov, inget som bestäms av en ordbok, eller torra ingenjörer, utan ett levande kommunikationsredskap, i konstant förändring. Det är också många som har svårt att inse, eller acceptera, att det finns fackspråkliga betydelser som är andra än de i allmänspråket. Ett exempel är ordet "bult" som i vanlig svenska betyder ungefär "större skruv med cylindrisk form, ofta med en slät sektion". Men så finns det alltid en liten klick anala ingenjörer som med dårars envishet ältar att en bult minsann är "ett ogängat maskinelement". Ja, fackspråkligt är det rätt, men svenskar i gemen talar inte fackspråk.

"Sekundmeter" i vardagligt språk betyder "meter per sekund", inget annat. Och det vet du, Peter_K.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev raol:

"Sekundmeter" i vardagligt språk betyder "meter per sekund", inget annat. Och det vet du, Peter_K.

Ja, det verkar så. Kanske inte i ”vardagligt språk” för väldigt många, även om en del säger så.
En hastighet som sagt, lika logisk som ”timkilometer”, vilket är OK enligt SAOB, så varför du är upprörd förstår jag inte, nu har du ju lärt dig att du har möjlighet att säga ”timkilometer” i ”vardagligt språk” också..?

Edited by Peter_K
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

.spännande mera lite allt blir så baklänges prata börja alla väl kan Vi

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy