Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-PLM-

Amorella på grund

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev raol:

Ett exempel är ordet "bult" som i vanlig svenska betyder ungefär "större skruv med cylindrisk form, ofta med en slät sektion". Men så finns det alltid en liten klick anala ingenjörer som med dårars envishet ältar att en bult minsann är "ett ogängat maskinelement". Ja, fackspråkligt är det rätt, men svenskar i gemen talar inte fackspråk.
 

 

Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀

  • Haha 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

 Men så finns det alltid en liten klick anala ingenjörer som med dårars envishet ältar att en bult minsann är "ett ogängat maskinelement".

Butter?

En mutter utan gängor!

  • Haha 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det va en reklaminspelning för Gevalia. Rederiet måste väl hitta nya sätt att tjäna pengar 😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Pirayan:

Jag tror att det va en reklaminspelning för Gevalia. Rederiet måste väl hitta nya sätt att tjäna pengar 😂

Jo, så kan det vara 😜. Och här är väl bilden du syftar på:

https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/media/32e528fa7ad3fb61dc4ec0deed21c460.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är  väl klart enklare om vi pratar samma språk, med likadan ordföljd.

Om den nu stod ”timkilometer” i ordboken som var från 1929 har det ju skett en del språkliga reformer sedan dess. Alla vet ju vad ”sekundmeter” är för någonting, men vi kanske skall använda oss av samma skalor för vindhastighet, som exempelvis SMHI använder sig av... där m/s, meter per sekund är det man använder sig av i väderleksrapporter etc. Beaufort, km/t och knop är ju andra mått, men i vårt land inte lika vanliga. Beaufort är väl dessutom vindens kraft och inte dess hastighet?

 

4 timmar sedan skrev Pirayan:

Jag tror att det va en reklaminspelning för Gevalia. Rederiet måste väl hitta nya sätt att tjäna pengar 😂

Fick dom något kaffe då?


1979  hade vi en liknande incident här i närheten, det var ett brittiskt fartyg med namnet ”Sir Winston Churchill” som lade bredsidan mot en inte helt okänd 4-plats.


99DF5961-86B8-4157-9A64-CBE30241EEE9.jpeg.339cbbd69bb39b7c59f53c45f25c5b3b.jpeg

 

Det kanske bjöds på havannacigarrer till kaffet den gången...?

 

Ja det var den gången, sedan har det varit åtskilliga grundstötningar, både förr och senare, de flesta med fartyg som är hemmahörande i Göteborg, allt från ostindiefarare till danmarksfärjor.

Men farlederna har rensats på sådana där irriterande  ”landhöjningar”, så nu skall det tydligen vara lättare att komma in till stan sjövägen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men farlederna har rensats på sådana där irriterande  ”landhöjningar”,

Aha, jag har alltid trott att det var vattuminskning som var problemet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Fick dom något kaffe då?


1979  hade vi en liknande incident här i närheten, det var ett brittiskt fartyg med namnet ”Sir Winston Churchill” som lade bredsidan mot en inte helt okänd 4-plats.


99DF5961-86B8-4157-9A64-CBE30241EEE9.jpeg.339cbbd69bb39b7c59f53c45f25c5b3b.jpeg

 

Det kanske bjöds på havannacigarrer till kaffet den gången...?

 

Ja det var den gången, sedan har det varit åtskilliga grundstötningar, både förr och senare, de flesta med fartyg som är hemmahörande i Göteborg, allt från ostindiefarare till danmarksfärjor.

Men farlederna har rensats på sådana där irriterande  ”landhöjningar”, så nu skall det tydligen vara lättare att komma in till stan sjövägen.

Jo men visst. Såg det i reklamen. Dom visar en scen inne i stugan där det sörplas kaffe 🙂

 

1979 så fanns ju Gevalia så det kan varit pilotinspelningar. Och kampanjen med Sir W C visades aldrig då SVT kom på att dom inte hade reklamavbrott. Visst, dom kunde sänt det på Anslagstavlan 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Aha, jag har alltid trott att det var vattuminskning som var problemet.

 

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

2 timmar sedan skrev Pirayan:

Jo men visst. Såg det i reklamen. Dom visar en scen inne i stugan där det sörplas kaffe 🙂

 

1979 så fanns ju Gevalia så det kan varit pilotinspelningar. Och kampanjen med Sir W C visades aldrig då SVT kom på att dom inte hade reklamavbrott. Visst, dom kunde sänt det på Anslagstavlan 😂


Senare har det bjudits på kaffe både på Gäveskär och på Böttö. Det har väl mest varit Sten A. Ohlsson rederi som varit på besök när styrmaskiner och annat som blivit strömlösa och lagt av.

Så det är precis som med och fritidsbåtsägare att man går på grund/ drabbas av landhöjning/ vattuminskning i sina hemmafarvatten.

 

Nu minns jag inte när det var, men grundet ”Ostindiebådan” sprängdes bort, men först genomförde en rätt så omfattande marinarkeologisk undersökning, och man fann en himla massa krossat porslin. Även en massa vattenskadat te.

 

Nej det är bättre att alla stenar och berg ligger uppe på land, så att havet kan vara förbehållet för olika sorters sjöfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnets betydelse för sjöfarten ska inte underskattas, vare sig ur ett historiskt eller modernt perspektiv. Både regionalt men även lokalt har det visat sig ha betydelse. Antagligen även internationellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samma artikel kan man läsa att Viking Grace endast fått en skada på en propeller och att fartyget åter sätts i trafik söndag den 29 november.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena drivlinan i läge fram och den andra i back. 

Skutan fick då kraftig slagsida. 

 

Kaptenen valde, att parkera på nåt stadigt... 

 

De va väl inte konstigt😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär inte vara en behaglig känsla som styrman när det blir okontrollerad full back på ena maskinen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är kommunikationen ordnad mellan styrman o

maskinskötarna på en sån lite, större skuta? 

 

Talrör eller semograf? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Hur är kommunikationen ordnad mellan styrman o

maskinskötarna på en sån lite, större skuta? 

 

Talrör eller semograf? 

Morse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Hur är kommunikationen ordnad mellan styrman o

maskinskötarna på en sån lite, större skuta? 

 

Talrör eller semograf? 

Skulle gissa det är elektronisk styrning från bryggan och med en manuell spak med signal till maskin som reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Hybro:

Hur är kommunikationen ordnad mellan styrman o

maskinskötarna på en sån lite, större skuta? 

 

Talrör eller semograf? 

Skulle gissa att några av skribenterna här ovan gärna föreslår 2 st Gevalia plåtburkar förbundna med ett hårt spänt snöre......😆

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade hela YouTube-videon från MrFinlandsuomi om färjetrafiken i Mariehamn innan Viking Grace grundstötning längs strandpromenaden. Det var en tät trafik med Galaxy, Baltic Princess, Grace och Amorella som turades om att vända inne i hamnen, lägga till och lämna de två RoRo-lägena. Om jag minns rätt så låg Rosella på det tredje RoRo-läget o vågade sig nog inte ut på Ålands hav i det vädret. Rosella är ju lite mindre än de övriga fyra fartygen. Enligt YouTube-texten så blåste det upp till 30 m/s i byarna. Det var nog lite svettigt för samtliga skeppare på dessa fartyg den eftermiddagen. De som var inne först var tvungna att lämna för att ge plats för nästa fartyg. Att ligga kvar skulle nog förorsaka rejält trubbel för rederierna (två av fartygen är Silja/Tallink o två är Viking Line).

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hittade hela YouTube-videon från MrFinlandsuomi om färjetrafiken i Mariehamn innan Viking Grace grundstötning längs strandpromenaden. Det var en tät trafik med Galaxy, Baltic Princess, Grace och Amorella som turades om att vända inne i hamnen, lägga till och lämna de två RoRo-lägena. Om jag minns rätt så låg Rosella på det tredje RoRo-läget o vågade sig nog inte ut på Ålands hav i det vädret. Rosella är ju lite mindre än de övriga fyra fartygen. Enligt YouTube-texten så blåste det upp till 30 m/s i byarna. Det var nog lite svettigt för samtliga skeppare på dessa fartyg den eftermiddagen. De som var inne först var tvungna att lämna för att ge plats för nästa fartyg. Att ligga kvar skulle nog förorsaka rejält trubbel för rederierna (två av fartygen är Silja/Tallink o två är Viking Line).

 

 

Herrejösses. 
Min bogpropp hade varit jämförbar med en nagellackstork i den vinden 😂
Imponeraden trots att Grace fuskade och valde en alternativ kaj att angöra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pirayan:

Imponeraden trots att Grace fuskade och valde en alternativ kaj att angöra. 

Miljömedvetna väljer alltid naturkaj!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Miljömedvetna väljer alltid naturkaj!

Kanske finns en tömningsstation för toan där. Men ser inte det på sjökortet. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...