Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-PLM-

Amorella på grund

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon med lite kunskap som har en teori om varför Amorella gick på grund, och om jag förstår rätt är det på samma grund som hon sist gick på grund?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt hände under färd som gjorde att fartyget började ta in vatten. Då valde besättningen att styra det in på ett grundområde vid land för att det inte skulle kunna sjunka.

Jag kollade spåret för färden från hamnen Amorella avgick från senast innan fram till där fartyget står nu, och jämförde med sjökort. De har inte varit i närheten av nåt grund innan, så jag gissar på mekaniskt eller strukturellt fel som gjort att det plötsligt började läcka. Ingen grundstötning som orsak alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Jag kollade spåret för färden från hamnen Amorella avgick från senast innan fram till där fartyget står nu, och jämförde med sjökort. De har inte varit i närheten av nåt grund innan, så jag gissar på mekaniskt eller strukturellt fel som gjort att det plötsligt började läcka. Ingen grundstötning som orsak alltså.

Från dagens DN.

 

image.png.95a778d081b53d639efc083098e374c1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viking Line själva har gått ut med att fartyget fick grundkänning med vatteninträngning som följd, därefter valde befälhavaren att sätta stäven i land. Jag kan inte aktuellt område, men om man jämför Amorellas spår med andra fartyg, så får man intrycket att giren vid röd pil misslyckades. Vid gul pil har farten minskat, vilket indikerar att något inträffat mellan pilarna.

B8FA3091-95D9-4548-A9A3-CA2B7C2F507D.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de gick på grund, så är antingen spåret väldigt fel, eller så är grundet inte markerat i sjökortet. På just den platsen skulle de dessutom ha behövt köra 30-50 meter på fel sida om östmärket för att komma in på så grunt vatten. Hur troligt är det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obehagligt när fartyg går på grund. Anledningen till detta kommer utredas och det ska bli intressant att ta del av haverirapporten.

 

Verkar vara en smal passage mellan öarna och M/S Amorella gick även på grund i samma område 2013. Här är en skärmdump över området där M/S Amorella gick på grund 2013:

image.png.893a72c323201c5fe529b5facc34f588.png

Bild 17a. AMORELLAs framfart i Hjulgrundsområdet. Till höger i bilden ser man Hjulgrundssvängens diameter, cirka 1,5 km, (girradie 0,4 sjömil, cirka 740 m) och till vänster diametern på den bedömda slutförda giren cirka 1,0 km, girradie 500 m. Det blåa sträcket visar fartygets position vid grundstötningsögonblicket (335 grader). De röda figurerna visar fartygets position klockan 12:32:50 (första larmet på kommandobryggan), 12:33:20 (farten börjar minska) och 12:35 (fartyg börjar svänga till styrbord). Efter lösgörandet från grundet flyttades fartyget till Hässlöfjärds området (nere på bilden, den blåa cirkeln) och ankrades för granskning av skadorna. Sjökortsuttdrag: Nautics Sailmate (material: Trafikverket).

 

Mer info från 2013 finns här:

M/S AMORELLA (FIN), elstörning och grundstötning i Ålands skärgård 14.12.2013

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/S0iJzzOg3/Utredningsrapport_M2013-06.pdf

 

 

M/S Amorella har måtten 169,4 x 27,6 x 6,3 m (LxBxD) och avståndet mellan prickarna är enligt Navionics som smalast ca 108 m i det område där troligen en grundstötning skedde: 
image.thumb.png.e0220bb461f47e22b1cd858aa5f91635.png

 

 

Information från gårdagens grundstötning 2020-09-20 ca 12:50 från Svenska Yle samt Viking Line:

 

"2020-09-21

Otkes inleder utredning över M/S Amorellas grundstötning - slutrapport och rekommendationer väntas nästa sommar"

"Viking Lines fartyg m/s Amorella stötte på grund utanför Åland, mellan Lumparland och Föglö, på Hjulgrund där fartyget gick på grund 2013.

År 2013 råkade Amorella ut för en så kallad black out- situation, vilket betyder att fartyget förlorade all ström ombord och till följd av strömavbrottet körde på grund."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/21/otkes-inleder-utredning-over-ms-amorellas-grundstotning-slutrapport-och

 

 

"Uppdaterat: 2020-09-21 10:28:10

M/S Amorella som trafikerar på linjen Åbo–Stockholm hade i går en grundkänning vid Julgrund i Ålands skärgård.  M/S Amorella befinner sig för tillfället vid Järsö skärgård i Föglö. Läget var hela tiden stabilt. Inga personskador konstaterades. Ombord befann sig ca 200 passagerare och 80 personer i besättningen. Passagerarna togs under eftermiddagen till Mariehamn. Amorella har idag ersatts av M/S Gabriella på linjen Åbo–Åland–Stockholm och fortsätter trafikera linjen tills Amorella återupptar sin trafik.

Dykare har undersökt fartyget under söndagskvällen. För tillfället utreds skadornas omfattning. Vissa skador har konstaterats i botten men utreds vidare. Målsättningen är att påbörja förflyttning av Amorella till dock. Innan dess utvärderas möjligheterna för bogsering till reparationsvarvet. Tidtabellen för arbetet är ännu inte fastställd, utredningsarbetet beräknas ta några dagar. Viking Line beslutar med berörda myndigheter om vilka åtgärder som vidtas. 

Amorellas avgång 20/9 2020 från Stockholm kl 20.00 är inställd. Vi kontaktar alla passagerare som berörs.

Viking Line återkommer med mer information."

https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/planerade-uppehall-och-trafikavvikelser/

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nåt hände under färd som gjorde att fartyget började ta in vatten. Då valde besättningen att styra det in på ett grundområde vid land för att det inte skulle kunna sjunka.

Jag kollade spåret för färden från hamnen Amorella avgick från senast innan fram till där fartyget står nu, och jämförde med sjökort. De har inte varit i närheten av nåt grund innan, så jag gissar på mekaniskt eller strukturellt fel som gjort att det plötsligt började läcka. Ingen grundstötning som orsak alltså.

 

Jag kan inte se framför mig vilket system ombord som plötsligt skulle ge en så kraftig vatteninträngning att befälhavaren väljer att sätta fartyget på grund, speciellt när Långnäs med tillgång till räddningstjänst finns ett fåtal sjömil bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas haveri kommissionen läser mg. Så kan dom få en klarare bild än dom som var ombord kan ge.

😁

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gripen72:

Jag kan inte se framför mig vilket system ombord som plötsligt skulle ge en så kraftig vatteninträngning att befälhavaren väljer att sätta fartyget på grund, speciellt när Långnäs med tillgång till räddningstjänst finns ett fåtal sjömil bort.

Som jag skrev: om de gick på grund måste spåret som visas vara rejält fel. En båtlängd eller så fel. Inte omöjligt, men osannolikt.
Eller så är sjökortet inte rätt där. Inte omöjligt det heller, men med tanke på hur ofta dessa bjässar färdas där, så borde det ha upptäckts för årtionden sen, tycker jag. Fast finska motsvarigheten till Sjöfartsverket kanske inte sjömäter ordentligt?

 

Vad som kan gå snett vet inte jag. En bogpropeller som brister och ger en kraftig läcka in kanske? En svetsfog som plötsligt ger vika?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Hoppas haveri kommissionen läser mg. Så kan dom få en klarare bild än dom som var ombord kan ge.

😁

Svar får vi nog inte här, men kanske några goda teorier.

Haveriutredningen kommer ta god tid på sig, så kanske kan de som är pålästa här komma hyffsat nära sanningen? Dåligt sjömätt, undermålig farled relaterat till fartygsstorleken, kompetensbrist på kommandobryggan eller fel på fartyget?

Är det normalt att åka i så trånga farleder som det förefaller att det är på sjökortet ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Amorella gick på grund för att det va för lite vatten mellan skrov och botten!

Frågor på den teorin?🤣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att de kört på en boj.

 

Dryg boj om den punkterar ett kryssningsfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag tror Amorella gick på grund för att det va för lite vatten mellan skrov och botten!

Frågor på den teorin?🤣

Jo, Wildeside, jag har en fråga: Kan det ha berott på en felparkerad rysk ubåt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske fick vattenplaning och tappade kontrollen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Som jag skrev: om de gick på grund måste spåret som visas vara rejält fel. En båtlängd eller så fel. Inte omöjligt, men osannolikt.
Eller så är sjökortet inte rätt där. Inte omöjligt det heller, men med tanke på hur ofta dessa bjässar färdas där, så borde det ha upptäckts för årtionden sen, tycker jag. Fast finska motsvarigheten till Sjöfartsverket kanske inte sjömäter ordentligt?

 

Vad som kan gå snett vet inte jag. En bogpropeller som brister och ger en kraftig läcka in kanske? En svetsfog som plötsligt ger vika?

 

Dom är uppenbarligen ute och sjömäter nu i alla fall 😀

C1312B9A-7044-406C-A700-F529044A6BA4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gripen72:

Dom är uppenbarligen ute och sjömäter nu i alla fall 😀

C1312B9A-7044-406C-A700-F529044A6BA4.jpeg

Hehe, fast det är nog troligare att de är där för att fixa bojen som Amorella körde sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det var en liten sjömätningsbåt. På samma gång fick jag reda på att Finland avvecklat motsvarigheten till Sjöfartsverket för 10 år sen, så sjömätning, underhåll av sjömärken, isbrytning och annat ligger på ett privat företag, Arctia/Meritaito.

Ja, men det är ju bra att de grundligt undersöker!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Såg nu att det var en liten sjömätningsbåt. På samma gång fick jag reda på att Finland avvecklat motsvarigheten till Sjöfartsverket för 10 år sen, så sjömätning, underhåll av sjömärken, isbrytning och annat ligger på ett privat företag, Arctia/Meritaito.

Ja, men det är ju bra att de grundligt undersöker!

 

 

Privat företag? Nejdå, såväl Arctia som Meritaito är statligt ägda företag:

 

"Meritaito Ltd was founded in 2010 after the reorganization of the Finnish Maritime Administration. From the begining of 2019 Meritaito was merged to Arctia Group. We are 100% state owned company with turnover of 59M€ in 2019."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Privat företag? Nejdå, såväl Arctia som Meritaito är statligt ägda företag:

 

"Meritaito Ltd was founded in 2010 after the reorganization of the Finnish Maritime Administration. From the begining of 2019 Meritaito was merged to Arctia Group. We are 100% state owned company with turnover of 59M€ in 2019."


Ok, ett privat aktiebolag som är helt ägt av staten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:


Ok, ett privat aktiebolag som är helt ägt av staten.

Statliga aktiebolag är privatägda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Statliga aktiebolag är privatägda?

Ett aktiebolag är juridiskt sett privat (i alla fall i Sverige, men jag antar att Finland har i stort sett samma regelverk). Att sen aktierna ägs till 100 procent av staten är bara ett tillfälligt tillstånd. Det kan ändras. I Sverige har det helt eller delvis skett i flera fall (Telia, SSAB, Stadshypotek, m fl).

Men vi kanske ska släppa den diskussionen.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Ett aktiebolag är juridiskt sett privat (i alla fall i Sverige, men jag antar att Finland har i stort sett samma regelverk). Att sen aktierna ägs till 100 procent av staten är bara ett tillfälligt tillstånd. Det kan ändras. I Sverige har det helt eller delvis skett i flera fall (Telia, SSAB, Stadshypotek, m fl).

Men vi kanske ska släppa den diskussionen.

 

"Ett aktiebolag är juridiskt sett privat" Berätta för mig var jag kan hämta den informationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Nu blandar Du och ger.

 

Med statligt bolag avses företag där staten är huvudsaklig ägare.

Med privatägt bolag avses företag som inte ägs av stat, kommun eller landsting.

 

Att statliga samt privatägda bolag lyder under samma lagstiftning är en helt annan sak.

 

1 timme sedan skrev raol:

sjömätning, underhåll av sjömärken, isbrytning och annat ligger på ett privat företag, Arctia/Meritaito.

Arctia/Meritaito ägs till 100% av finska staten och är därmed statliga bolag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har olika syn på saken. Vi släpper det.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

"Ett aktiebolag är juridiskt sett privat" Berätta för mig var jag kan hämta den informationen.

Privata aktiebolag utgör merparten av alla aktiebolag i Sverige.

 

Publika aktiebolag är aktiebolag som handlas på börsen och där aktierna kan köpas och säljas av alla. I publika aktiebolag finns vissa krav på insyn och redovisning som privata aktiebolag slipper.

 

Staten kan äga aktier i både publika och privata aktiebolag. SAS är ett exempel på publikt bolag som staten äger aktier i.

 

”Privat” är alltså motsatsen till ”publikt” i det här sammanhanget.
 

Det betyder inte att ägarna måste vara privatpersoner, ägarna kan vara både fysiska (privatpersoner) och juridiska personer (andra företag, stater, stiftelser etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Privata aktiebolag utgör merparten av alla aktiebolag i Sverige.

 

Publika aktiebolag är aktiebolag som handlas på börsen och där aktierna kan köpas och säljas av alla. I publika aktiebolag finns vissa krav på insyn och redovisning som privata aktiebolag slipper.

 

Staten kan äga aktier i både publika och privata aktiebolag. SAS är ett exempel på publikt bolag som staten äger aktier i.

 

”Privat” är alltså motsatsen till ”publikt” i det här sammanhanget.
 

Det betyder inte att ägarna måste vara privatpersoner, ägarna kan vara både fysiska (privatpersoner) och juridiska personer (andra företag, stater, stiftelser etc.)

Fast det var inte den betydelsen av "privat" jag avsåg. Men sak samma...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Privata aktiebolag utgör merparten av alla aktiebolag i Sverige.

 

Publika aktiebolag är aktiebolag som handlas på börsen och där aktierna kan köpas och säljas av alla. I publika aktiebolag finns vissa krav på insyn och redovisning som privata aktiebolag slipper.

 

Staten kan äga aktier i både publika och privata aktiebolag. SAS är ett exempel på publikt bolag som staten äger aktier i.

 

”Privat” är alltså motsatsen till ”publikt” i det här sammanhanget.
 

Det betyder inte att ägarna måste vara privatpersoner, ägarna kan vara både fysiska (privatpersoner) och juridiska personer (andra företag, stater, stiftelser etc.)

Nu riskerar vi att bli rejält O.T. kanske någon tycker att tråden har gått på grund...

 

Javisst, om vi till frågan lägger möjligheten att "köpa och sälja aktier" får vi in begreppen publika respektive privata bolag på arenan. Men det innebär ju ändock inte att "Ett aktiebolag är juridiskt sett privat". Aktiebolaget kan ägarmässigt vara statligt. Aktiebolaget kan aktiemässigt vara publikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag tror Amorella gick på grund för att det va för lite vatten mellan skrov och botten!

Frågor på den teorin?🤣

Nej.... Man ska inte underskatta vattnets betydelse för sjöfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...