Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har gått och blivit båtägare för första gången, genom att köpa en Helle 21 Snipa, utrustad med en Volvo Penta MD2A. Nu har jag problem med att motorn överhettas väldigt lätt, och undrar ifall det är någon med erfarenhet av dessa motorer som vet vanliga orsaker till detta problem?

 

Det som komplicerar hela saken ytterligare är att en tidigare ägare vid något tillfälle verkar ha gjort en egen lösning kring kylning, och installerat en elpump som drar upp sjövatten. Motorn är sötvattenskyld (går dock att vrida på två reglage för att stänga av sötvattenskylningen, och istället köra den sjövattenskyld, men jag vill ha den fungerande och sötvattenskyld), och elpumpen drar alltså upp sjövatten för att kyla ner sötvattnet (som jag förstår det). Dessutom är termostaten borttagen. Jag körde hem båten sträckan Särö - Björlanda, vilket tog ungefär 6 timmar, och då fungerade båten precis som den skulle ca. 5 timmar. Sedan upptäckte vi att det började lukta avgaser, och vattenutsläppet var dåligt. Har nu fått iordning vattenutsläppet, och tätat avgasröret - men kylproblem kvarstår.

Hoppas det finns någon där ute som har några goda råd.

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en MD2B, med sötvattenskylning som sitter monterad i en segelbåt. Att termostaten är borttagen tyder på att ägaren till din båt har haft problem. Det skall sitta en termostat där. 

 

Kontrollera först att sjövattenkretsen fungerar. Kontrollera impellern i pumpen och att den pumpar med bra tryck. Kontrollera att inga slangar är klämda. Skruva av gaveln på värmeväxlaren och kontrollera att värmeväxlaren inte är igensatt. Om allt verkar OK kan du gå vidare till sötvattenkretsen.

 

Jag antar att du har Martecs system. Kontrollera att pumpen fungerar och att det kommer en liten skvallerstråle i expansionskärlet. Kylkanalerna kan vara igensatt av rost, försök spola rent. Dessutom ska en bit av kretsen pluggas med en plugg som släpper igenom endast lite kylvatten. Dock kommer jag ej ihåg exakt var pluggen skulle sitta. Ring Martec och fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev stensino:

Jag har en MD2B, med sötvattenskylning som sitter monterad i en segelbåt. Att termostaten är borttagen tyder på att ägaren till din båt har haft problem. Det skall sitta en termostat där. 

 

Kontrollera först att sjövattenkretsen fungerar. Kontrollera impellern i pumpen och att den pumpar med bra tryck. Kontrollera att inga slangar är klämda. Skruva av gaveln på värmeväxlaren och kontrollera att värmeväxlaren inte är igensatt. Om allt verkar OK kan du gå vidare till sötvattenkretsen.

 

Jag antar att du har Martecs system. Kontrollera att pumpen fungerar och att det kommer en liten skvallerstråle i expansionskärlet. Kylkanalerna kan vara igensatt av rost, försök spola rent. Dessutom ska en bit av kretsen pluggas med en plugg som släpper igenom endast lite kylvatten. Dock kommer jag ej ihåg exakt var pluggen skulle sitta. Ring Martec och fråga.


Då bör jag alltså köpa en termostat och sätta dit?

Har kontrollerat impellern, tyckte den såg ok ut så har ej bytt, den verkar pumpa bra. Min misstanke är att det är något problem med sjövattenkretsen då vattnet (med glykol i) började koka efter några minuter. Inga slangar är klämda. Har ej kollat värmeväxlaren så skall definitivt göra detta. Hittar inte heller någon "skvallerstråle", och har inte kontrollerat kylkanalerna. Behövde ta bort något som troligtvis är pluggen du beskriver alldeles intill själva kärlet för sötvatten i sötvattenkretsen, då den var igenrostad. Låter som att jag kanske bör sätta dit en ny sådan. Tusen tack för ditt svar! Återkommer när jag hunnit kika igenom.

Mvh
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev andreasandersson:


Då bör jag alltså köpa en termostat och sätta dit?

Har kontrollerat impellern, tyckte den såg ok ut så har ej bytt, den verkar pumpa bra. Min misstanke är att det är något problem med sjövattenkretsen då vattnet (med glykol i) började koka efter några minuter. Inga slangar är klämda. Har ej kollat värmeväxlaren så skall definitivt göra detta. Hittar inte heller någon "skvallerstråle", och har inte kontrollerat kylkanalerna. Behövde ta bort något som troligtvis är pluggen du beskriver alldeles intill själva kärlet för sötvatten i sötvattenkretsen, då den var igenrostad. Låter som att jag kanske bör sätta dit en ny sådan. Tusen tack för ditt svar! Återkommer när jag hunnit kika igenom.

Mvh
Andreas

Den omtalade pluggen är normalt i plast och skall sitta i den korta slangen som går i underkant på termostathuset och bak till t-röret under avgaslimpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...