Jump to content
Friday 15 January 2021
dalamala

Vinterkonservering, blev det rätt?

Recommended Posts

Hej, 

 

Har en mercruiser 5,0 v8 som jag skulle konservera idag. 

Första gången för mig så håll till godo.. 

Jag började med att köra den med sötvatten i ca 10 minuter. 

Sedan la jag barnens barnpool under och fyllde glykol och vatten snöigt anvisningar för -30 gr. Sen kopplade jag en pump i poolen och spolmuff till insuget på drevet. Körde motorn tills glykol en kom ut genom avgashålen. 

Mätte fryspunken och såg till min förvåning att det blev - 9 grader. Vafan?! 

Insåg att jag inte tömt systemet innan och därför måste det blivit utspätt av det tidigare genomkörda sötvattnet. 

Jag fyllde mera glykol i poolen och körde igång motorn igen. GIck totalt max minuter. Mätte återigen vattnet från avgaserna och fick 33 grader. 

 Känner mig ändå lite orolig.. 

 

Körde jag motorn för kort tid? 

Jag läser om termostater som ska öppnas för att glykolen ska nå alla platser, gäller det färskvatten kylda motorer? 

Tar blandningen en genväg till avgaskanalerna eller är det verkligen gebomkört? 

Borde jag försöka tömma block och limpor och göra om skiten? 

 

 

Tack som fan för all framtida hjälp! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag hoppas att Du köper en ny pool åt barnen så att de inte ska bada i den glykolpoolen...

Självklart. 

 

Hade du något att säga om proceduren? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev dalamala:

Hej, 

 

Har en mercruiser 5,0 v8 som jag skulle konservera idag. 

Första gången för mig så håll till godo.. 

Jag började med att köra den med sötvatten i ca 10 minuter. 

Sedan la jag barnens barnpool under och fyllde glykol och vatten snöigt anvisningar för -30 gr. Sen kopplade jag en pump i poolen och spolmuff till insuget på drevet. Körde motorn tills glykol en kom ut genom avgashålen. 

Mätte fryspunken och såg till min förvåning att det blev - 9 grader. Vafan?! 

Insåg att jag inte tömt systemet innan och därför måste det blivit utspätt av det tidigare genomkörda sötvattnet. 

Jag fyllde mera glykol i poolen och körde igång motorn igen. GIck totalt max minuter. Mätte återigen vattnet från avgaserna och fick 33 grader. 

 Känner mig ändå lite orolig.. 

 

Körde jag motorn för kort tid? 

Jag läser om termostater som ska öppnas för att glykolen ska nå alla platser, gäller det färskvatten kylda motorer? 

Tar blandningen en genväg till avgaskanalerna eller är det verkligen gebomkört? 

Borde jag försöka tömma block och limpor och göra om skiten? 

 

 

Tack som fan för all framtida hjälp! 

Om du har sjövattenkylning, och ingen cirkulerande glykol i motorn så att säga sötvattenkylning.

Så skulle jag göra om och göra rätt, om du nu kör runt kylvattnet till motorn öppnar termostaten, och du har  vattnet i rundpumpning, kan inte när dina termostater öppnar men säg de öppnar vid 65 grader, då cirkulerar vattnet i hela motorn. Om du nu avbryter och kör in kall glykol  slår termostaterna igen direkt och du får ingen cirkulation i motorn. Har du otur har du inget kylmedium på vissa ställen och då kommer du gråta till våren då du har en spricka i blocket och x antal tusenlappar fattigare. Nu är jag som jag är och hade jag en sjövattenkyld motor så plockade jag undan dessa termostater och körde glykol utan hinder. Då vet man att glykolen finns överallt och kan sova lugnt när midvinterkylan slår till. Känner många som missat just med sjövattenkylda motorer, och det blir inget roligt alls, tro mig.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev kossor:

Om du har sjövattenkylning, och ingen cirkulerande glykol i motorn så att säga sötvattenkylning.

 

Jag har ju ett expansionskärl med glykol i motorrummet. Men det är. Väl sjövatten i limpor? 

 

Alltså du hör ju.. Noll koll.. 

Men måste ju lära mig någon gång! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev dalamala:

Jag har ju ett expansionskärl med glykol i motorrummet. Men det är. Väl sjövatten i limpor? 

 

Alltså du hör ju.. Noll koll.. 

Men måste ju lära mig någon gång! 

 

Om du har ett expansionskärl ovanpå vid sidan av motorn, så i min värld borde det betyda att du har sötvattenkylning, och har du det är det bara köra i glykol in i drevet till motorn så är saken biff.

Nästa fråga hur många liter glykolvatten blandade du? hur blandade du?

Och kom ihåg ta en bild så blir det lättare då det finns så mycket olika variationer.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev kossor:

Om du har ett expansionskärl ovanpå vid sidan av motorn, så i min värld borde det betyda att du har sötvattenkylning, och har du det är det bara köra i glykol in i drevet till motorn så är saken biff.

Nästa fråga hur många liter glykolvatten blandade du? hur blandade du?

Och kom ihåg ta en bild så blir det lättare då det finns så mycket olika variationer.

Ja exakt. Sitter på styrbord sida. Kan skicka bild senare. Jag körde 12l glykol och 20l vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev dalamala:

Ja exakt. Sitter på styrbord sida. Kan skicka bild senare. Jag körde 12l glykol och 20l vatten. 

Kan vara lite klen blandning man brukar iaf minst blanda 50-50, du har ju en hel del vatten i motorn som ytterligare spär ut blandningen därav antagligen lågt köldskydd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska tilläggas att jag tidigare försökte öppna denna plug under limporna. Men inte en droppe kom ut. Så jag antog att det inte var dränering. Var den bara ruggigt igensatt? Screenshot_20200920_213429_com.google.android.youtube.thumb.jpg.23fac24a72fa1da714ce04c9abc3ff86.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev kossor:

Kan vara lite klen blandning man brukar iaf minst blanda 50-50, du har ju en hel del vatten i motorn som ytterligare spär ut blandningen därav antagligen lågt köldskydd.

Ja det märkte jag, att det blev klent alltså. Därför hällde jag i ytterligare 5L ren glykol för att stärka upp. Då fick jag typ - 30 grader där avgasvattnet kom ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev dalamala:

Ska tilläggas att jag tidigare försökte öppna denna plug under limporna. Men inte en droppe kom ut. Så jag antog att det inte var dränering. Var den bara ruggigt igensatt? Screenshot_20200920_213429_com.google.android.youtube.thumb.jpg.23fac24a72fa1da714ce04c9abc3ff86.jpg

Ligger du i sött eller salt.? Jo pluggarna kan vara igentätade när sjövattnet går igenom, du behöver inte tappa ur om du blandar rätt. Risken med gamla oöppnade pluggar brukar bli att de går sönder halva pluggen i handen den andra kvar i limpan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev kossor:

Ligger du i sött eller salt.? Jo pluggarna kan vara igentätade när sjövattnet går igenom, du behöver inte tappa ur om du blandar rätt. Risken med gamla oöppnade pluggar brukar bli att de går sönder halva pluggen i handen den andra kvar i limpan.

Sthlm skärgård, så salt. 

Jo jag fick ju ut pluggen. Hel och ren. Men jag undrar om det var igengeggat av gammal rost och skit. 

 

Men om nu blandningen gick igenom hela motorn så borde det va ok ändå..? 

 

Blir bara osäker på det där. Med termostaten och gångtiden innan de öppnas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev dalamala:

Ja det märkte jag, att det blev klent alltså. Därför hällde jag i ytterligare 5L ren glykol för att stärka upp. Då fick jag typ - 30 grader där avgasvattnet kom ut. 

Då är du nog safe, annars köper du 5 l glykol till blandar med lika vatten kör igenom, och när det är slut kollar du på de sista dropparna som kommer ut. I regel så har du fått i glykol så blir det aldrig sprängverkan på vintern det blir slush puppie. Men du får ett sämre korrisionsskydd. Det är svårt ge råd på forum för man vet aldrig riktigt hur saker och ting är beskaffat, därför rådet från mig om att köra i glykol igen blandad. Övernitiskt ja kanske, men skulle jag råda dig fel och motorn fryser så blir du inte glad, därför bättre med övernitiskhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev dalamala:

Sthlm skärgård, så salt. 

Jo jag fick ju ut pluggen. Hel och ren. Men jag undrar om det var igengeggat av gammal rost och skit. 

 

Men om nu blandningen gick igenom hela motorn så borde det va ok ändå..? 

 

Blir bara osäker på det där. Med termostaten och gångtiden innan de öppnas. 

Om du har sötvattenkylning så behöver du inte bry dig i termostaten, glykolen cirkulerar i motorn och går igenom en värmeväxlare där sjövattnet kyler interna systemet. Sjövattnet går bara igenom motorn via värmeväxlaren och vidare till limporna sen ut igen. Ligger du i östersjön ska du spola igenom motorn innan konservering med sötvatten, sen glykollösning 50-50 sen är det klart. Men vi måste veta att du har sötvattenkylning först, för har du sjövattenkylning bör du oroa dig för termostater. Allt i båtlivet blir enklare och säkrare med sötvattenkylning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev kossor:

Då är du nog safe, annars köper du 5 l glykol till blandar med lika vatten kör igenom, och när det är slut kollar du på de sista dropparna som kommer ut. I regel så har du fått i glykol så blir det aldrig sprängverkan på vintern det blir slush puppie. Men du får ett sämre korrisionsskydd. Det är svårt ge råd på forum för man vet aldrig riktigt hur saker och ting är beskaffat, därför rådet från mig om att köra i glykol igen blandad. Övernitiskt ja kanske, men skulle jag råda dig fel och motorn fryser så blir du inte glad, därför bättre med övernitiskhet.

"kör igenom" menar du hälla ner direkt i motorn och inte via drevet? 

 

Jag sitter och tänker om jag ska ta det säkra före det osäkra och göra som den här snubben gör. 

 

https://youtu.be/sFqFuYu0LSE

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev kossor:

Om du har sötvattenkylning så behöver du inte bry dig i termostaten, glykolen cirkulerar i motorn och går igenom en värmeväxlare där sjövattnet kyler interna systemet. Sjövattnet går bara igenom motorn via värmeväxlaren och vidare till limporna sen ut igen. Ligger du i östersjön ska du spola igenom motorn innan konservering med sötvatten, sen glykollösning 50-50 sen är det klart. Men vi måste veta att du har sötvattenkylning först, för har du sjövattenkylning bör du oroa dig för termostater. Allt i båtlivet blir enklare och säkrare med sötvattenkylning.

Jag har en värmeväxlare. Det vet jag 😂

 

Vad menar du med att sjövattnet kyler det interna systemet? Vilket system är det? 

VM i puckofrågor men måste mjölka dig när jag har dig på tråden 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev dalamala:

"kör igenom" menar du hälla ner direkt i motorn och inte via drevet? 

 

Jag sitter och tänker om jag ska ta det säkra före det osäkra och göra som den här snubben gör. 

 

https://youtu.be/sFqFuYu0LSE

Nej

Jag skrev tidigare att du gjort rätt som sugit upp glykolen via drevet och in i motorn. Sedan kommer allt ut igen.

Och den motorn vad jag kan se är sjövattenkyld, och du hade en sötvattenkyld och har man det behövs inte detta i din filmsnutt.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev dalamala:

Jag har en värmeväxlare. Det vet jag 😂

 

Vad menar du med att sjövattnet kyler det interna systemet? Vilket system är det? 

VM i puckofrågor men måste mjölka dig när jag har dig på tråden 😊

Ok!

Sötvattenkylning, detta är som på din bil det cirkulerar glykol inne i motorn, vattenpumpen vispar runt det ut till kylaren när du kör så kyls vattnet av genom fartvinden, du har en termostat som reglerar motorns arbetstemperatur kring 90 grader stannar du bilen heta dagar så startar en kylfläkt och blåser igenom luft i kylaren för att sänka temperaturen så bilen inte går varm

 

Båt !

Du har lika system i båtmotorn om du har sötvattenkylning, bara att där har du ingen luftkyld kylare sitter utan du har en värmeväxlare. Vi kan säga att det är bilens kylare, den stoppar vi ner i en tätsluten behållare, till den behållaren ansluter vi vatten som kommer in via en pump och rinner igenom för att kyla ner motorns interna kylvatten, alltså vattnet motsvarar bilens fartvind. vattnet rinner igenom värmeväxlaren och vidare till kyllimporna de motsvarar bilen heta grenrör och sådan värme kan man inte ha i en båt därför leder vi in vatten ovanpå avgaser så det blir inte hetare än runt 40 grader, sedan leds vattnet ut i bockhornen via skölden. 

 

Om du har sjövattenkylning.

Då har du ingen glykol i motorn utan sjövatten kyler hela motorn direkt, där har du en termostat som reglerar motorns arbetstemperatur på lika vis som det andra systemet. Men då det hela tiden kommer in kallt vatten och motorn måste få värme reglerar de detta blixtsnabbt och stänger och öppnar hela tiden. Om du då varmkör motorn med en drevsäck tex så får du upp temperaturen runt 65 grader tror jag det är då är termostaterna öppna och du har varmt vatten i säcken. Tömmer du då ut det varma vattnet och häller i kall glykollösning och startar och kör in denna vätska stänger termostaten direkt och du får ingen cirkulation vissa kylkanaler blir då utan glykol och istället finns där bara vatten som spränger till vinter.  Vatten från 0 grader och ner expanderar 12 % . Vatten från +10 till +80 expanderar 2,7%

 

Hoppas jag inte rörde till för dig nu är inte lätt att förklara via skrift.

 

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev dalamala:

Jag har en värmeväxlare. Det vet jag 😂

 

Vad menar du med att sjövattnet kyler det interna systemet? Vilket system är det? 

VM i puckofrågor men måste mjölka dig när jag har dig på tråden 😊

Värmeväxlaren funkar som kylaren på en bil fast med den skillnaden att istället för luft så kyls den av sjövatten. Dvs det interna systemet, alltså motorn, kommer inte i kontakt med sjövattnet.

Så det är bara att köra igenom glykol 50/50 som Kossor skriver. Motorns interna system kollar du bara fryspunkten på, tex i expansionskärlet. 

Nu har du troligtvis Alpha one drev och där sitter sjövattenpumpen i drevet och måste få en genomkörning av frostskydd.

Här vill jag också göra dig observant på att en del Mercruiser med Alpha drev och sötvattenkylning så har man kopplat in en motormonterad sjövatten pump med separat intag i botten på båten.

Anledningen är att drevets sjövattenpump brukar ibland inte räcka till. 

Dock så används drevpumpen fortfarande för kyla drevet. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev dalamala:

Jag har en värmeväxlare. Det vet jag 😂

 

Vad menar du med att sjövattnet kyler det interna systemet? Vilket system är det? 

VM i puckofrågor men måste mjölka dig när jag har dig på tråden 😊

Sen finns det inget som heter puckofrågor alla frågor står för att man inte vet, och alla frågor ska ha ett informerande svar, det är ju därför detta forum finns för att hjälpa varandra, alla bidrar med något för att finna en lösning på något.😉

Ser att du har en kultbåt har haft en lika 21 a, årsmodell färg? kasta gärna upp lite bilder, fina båtar det går underbart i sjön, saknar min.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev dalamala:

Självklart. 

 

Hade du något att säga om proceduren? 

Du har fått jättebra svar gällande det mesta om sjövattenkylning, sötvattenkylning, färskvattenkylning osv. Det enda jag kan komplettera med är att jag anser att det enklaste sättet att få glykolblandningen varvet runt i drev och motor är att hänga en drevsäck på drevet och låta sjövattenpumpen i lugn och ro pumpa runt vattnet. Fördelen med drevsäck är, som jag ser det, att man inte behöver stå och bevaka om dunken, karet, baljan blir tom och man därför måste fylla på. Vätskan i drevsäcken tar ju inte slut utan cirkulerar runt-runt. Det gäller dock att köpa rätt modell av drevsäck och montera den rätt, annars kommer det att "drälla vid sidan" och då faller det argumentet.

 

Eftersom jag brukar ha nöjet att på hösten konservera ett ökande antal båtar med drev av olika modeller har jag kostat på mig både drevsäck D1 och D2. Jag hoppade över Biltemas variant av drevsäck eftersom den saknar en viktig detalj, nämligen "öronlapparna" upp mot vattenutloppet i skölden.

 

Jag börjar med att fylla drevsäcken med rent färskvatten och köra runt det några minuter först för att maskinen ska få en bra genomspolning med rent vatten. Därefter tömmer jag drevsäcken på färskvatten och häller glykolblandningen i säcken. Glykolblandningen försöker jag hålla kring 50/50. När glykolblandningen vandrat runt är den ofta lite utspädd på grund av det färskvatten som blev kvar i maskinen vid genomspolningen. Därför häller jag vid behov i en skvätt ren glykol för att kompensera för det kvarvarande färskvattnet. För att kolla hur mycket jag behöver kompensera glykolhalten mäter jag fryspunkten även under konserveringskörningen och då använder jag mig av en refraktometer, en gammal hederlig DuoCheck.

 

Jag påstår inte att mina fabler ovan är det allena saliggörande, jag anser bara att "min" variant fungerar klockrent för mig. Andra tycker det är enklare att ställa en dunk på badbryggan, en del ställer dunken på akterdäck, men med sådana metoder behöver man ju skruva loss slangen för vattenintaget från drevet och ansluta dunken till den slangen. Visst, man kan ansluta dunken till en spolmuff, men det finns roligare saker att lägga tiden på. Dessutom behövs ju en balja till under drevet för att ta hand om det som en gång var i dunken.

 

Good luck!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy