Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
saltpeter

Värmaren som gick upp i rök ( nja inte riktigt sant)

Rekommendera Poster

Hej !

 

Vi är lyckliga ägare till en Contrast 36 som är utrustad med en Webasto Air Top Evo 3900. Troligen från 2009

 

Värmaren har varit fantastisk under de tre år vi har haft den. 

 

Igår kväll, lagom till kvällsbion satte vi på värmaren och lutade oss tillbaka. Några minuter senare började vi känna en diesel/röklukt och såg att grå rök (tror vi det var mörkt) och vi stängde av värmaren. 

 

Efter att ha konsulterat Nigel Calders " Boatowners Electrical and Mechanical manual insåg vi att vi gjort flera fel.

 

Vi hade inte kört den på två månader. (Tipset från Nigel var att köra den på högsta effekt i minst 20 min minst en gång per månad) 

Vi hade inte tillsatt Isopropylalkohol som suger vatten ur diesel. 

Vi hade kört den mest i ekoläge dvs på begränsad effekt. 

 

Efter att ha WB-40 behandlat upp några el-anslutningar och rensat lite spindelväv ur avgasröret så

1) startade vi båtmotorn ( => spänning 14v ) 

2) startade Värmaren

 

Värmaren gick igång och vi noterade se hur den gröna dioden blinkade mycket snabbt, snarare flimrade. Den stabiliserades snabbt till ett fast sken. 

Lite rök kom ut men den försvann snabbt, inte i närheten av den Lützendimma som skapades i går kväll. 

Sedan lät vi värmaren gå på högsta effekt i 25 min. Funkade perfekt igen. 

 

Vi vet inte riktigt vad vi ska dra för slutsatser av ovanstående, har sett att det finns service kit. 

 

Tänkte testa värmaren nästa gång vi åker ut. 

 

Skulle vara kul att få råd från alla Värmardoktorer där ute och höra om era råd för att få en stabil och pålitlig värmare igen. 

Något typiskt underhåll vi har missat? 

 

Med varm hand överlåter jag tråden till Er välvilja ...

 

 

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eWebasto Air Top Evo är en serie jättebra värmare. Värmarens akilleshäl är luft/bränsle förhållandet.

Värmaren levereras med en fabriksinställning som egentligen borde trimmas efter installation. Få gör det då en viss kunskap krävs (och rätt avancerad mätutrustning).

Värmaren har en sekvenserad bränslematning. Dvs att då värmaren värmer, bryts bränslematningen tidvis i avsikt att skapa undermättad låga för att bränna bort sotbildning.

Funkar utmärkt förutsatt att allt annat är OK.

Det finns två huvudsakliga orsaker till att systemet felar. 

1. Luft/bränsle förhållandet fel kalibrerat.

2. Otillräckligt tillflöde av bränsle pga andra orsaker.

Den vanligaste orsaken (enligt min erfarenhet) är No 2, dvs tillflödet har minskat. Skurken i dramat är i allmänhet då att det finns ett litet filter på matarlinjen till brännaren, som kloggat sig av parafin och skräp.

Resultatet är lågan hinner slockna under den korta matningslösa sekvensen, men en massa vit rök som resultat när pumpen åter matar in i en het, låglös kammare...

Kolla om du har ett filter under värmaren. Byt filtret!

Efter filterbyte kan du hamna att göra 2-3 startförsök innan det funkar pga filtrets volym...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, toppentips ! 

 

Hittade det lilla filtret. 

 

Ser fram mot en varm höst i kajutan  ! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...