Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jaxx69

Elproblem Suzuki DF60

Rekommendera Poster

När jag skulle ut med båten idag så pep det bara när jag vred om startnyckeln. El finns till t ex ekolod, men det finns ingen el till startmotor eller till motortilten. Batteriet är nyladdat. Funkade givetvis sist jag hade den, så det fel som är har uppstått vid stilla läge. Förstår att det kan vara lite av varje, tänkte mer om nån vet med sig mer exakt var jag skulle kunna börja felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta vilken spänning du har på batteriet i viloläge. Bör vara minst 12,7V.

Testa sedan att vrida om startnyckeln och se vad spänningen på batteriet är då. Är spänningen samma som vid första mätningen kommer ingen ström fram till startmotorn. Är den väsentligt lägre kommer ström fram till startmotorn men förmodligen inte tillräckligt. Det kan vara både dåligt batteri och dåliga kablar/anslutningar etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat 3 olika batterier, samma nedslående resultat. Lär inte vara nån ström till vare sig startmotor eller tiltreglagen. Öppnade upp vid start o gasreglage och kollade runt, men allt såg fräscht och stabilt ut. Har inga mätverktyg för el tyvärr, enbart enkel strömprovare med diodlampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jaxx69:

När jag skulle ut med båten idag så pep det bara när jag vred om startnyckeln. El finns till t ex ekolod, men det finns ingen el till startmotor eller till motortilten. Batteriet är nyladdat. Funkade givetvis sist jag hade den, så det fel som är har uppstått vid stilla läge. Förstår att det kan vara lite av varje, tänkte mer om nån vet med sig mer exakt var jag skulle kunna börja felsöka.

Kontrollera huvudsäkringen innanför motorkåpan. (Se elschema) Om säkringen är sönder eller (troligare) det är oxid eller annat som medför dålig kontakt mellan säkringsbenen och hållaren så får de de fel du beskriver.  Se även bild på var huvudsäkringen sitter.
Suzuki_DF70_elschema1.thumb.jpg.546e4801f9c1e9e1b22f6e831f77a8ca.jpg
2132495818_Huvudskring.thumb.jpg.f793435a225cb843544b6673de511a41.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jaxx69:

Har inga mätverktyg för el tyvärr

Då är det hög tid att skaffa det!

En enkel multimeter för en dryg hundring tar dig långt i många elektriska felsökningar och du sparar in de pengarna ganska snabbt samtidigt som du lär dig. 
Det sign @Seawolf skriver brukar vara rätt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat multimeter och mätt. Har 12.7 på batteriet. Går ner till 12.6 när jag vrider runt tändningen. Oklart för mig vad det betyder, men låter lite med 0.1 i diff, antar att det innebär att det ej kommer el till startmotorn? Oavsett så kommer det fortsatt inte heller någon el till tilten.

 

Har också kollat föreslagen säkring, som var både hel och fräsch.

 

Nån mer tanke/förslag som jag kan kolla innan jag tvingas lämna in till verkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jaxx69:

Har skaffat multimeter och mätt. Har 12.7 på batteriet. Går ner till 12.6 när jag vrider runt tändningen.

Vrider du nyckeln förbi tändningsläget och till det återfjädrande läge där startmotorn ska kicka in när du mäter? Isf är det förmodligen något annat fel än batteriet. Annars är det helt normalt. 
Har du försäkrat dig om att friläget ligger i? Det ska isf gå lätt att snurra propellern. 
Startspärr som inte slagits av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, allt sånt är check. Plockade även bort o isär gasreglaget, så fräscht o bra ut. 

Kan såklart vara nästan vad som helst, men eftersom felet uppkom när båten bara stod där så känns väl fel uppkomna vid drift osannolika. Tänker mer säkring, kortslutning e d. Har dock kollat de säkringar jag vet om inkl den jag fick tips om här.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jaxx69:

Jo, allt sånt är check. Plockade även bort o isär gasreglaget, så fräscht o bra ut. 

Kan såklart vara nästan vad som helst, men eftersom felet uppkom när båten bara stod där så känns väl fel uppkomna vid drift osannolika. Tänker mer säkring, kortslutning e d. Har dock kollat de säkringar jag vet om inkl den jag fick tips om här.  

Om du citerar hela eller delar av någons svar när du själv svarar så ser denne att du har gjort det och kan då försöka hjälpa dig ytterligare.

Jag har själv inga mer förslag i detta läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Om du citerar hela eller delar av någons svar när du själv svarar så ser denne att du har gjort det och kan då försöka hjälpa dig ytterligare.

Jag har själv inga mer förslag i detta läge.

Ah, ok, hade inte koll. Ny på forumet. Tack för ditt engagemang! Hoppas nån annan har nåt ytterligare förslag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du vill se om själva startmotorn fungerar så kan du tjuvkoppla den med en startkabel direkt från batteriet. Startmotorn brukar sitta bakom luftlådan på Suzuki df motorerna, så denna måste du först montera bort. Koppla startkabel till pluspolen på batteriet och sedan håller du andra ändan mot plusplinten på startmotorn, akta så du inte kommer åt något annat än pluspolen bara, för då blir det kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-26 vid 11:50 skrev ChristerN:

Om du citerar hela eller delar av någons svar när du själv svarar så ser denne att du har gjort det och kan då försöka hjälpa dig ytterligare.

Jag har själv inga mer förslag i detta läge.

Den DF70 (i allt lika DF60) som jag felsökt, så var felet inte huvudsäkringen självt, utan att de små metallbleck som hållaren innehåller och som skall få kontakt med säkringens ben hade blivit lite stukade då någon försökt trycka in säkringen fel. Felet var alltså säkringshållaren, inte säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem kvarstår, går ej att starta eller tilta. Tilten har innan detta fel alltid gått att använda oavsett startspärr e d. Händer/låter absolut ingenting vid startförsök, förutom summerton vid nyckelvridning. Felet uppstod när båten låg vid brygga. Det sista jag gjorde vid sista fungerande användningen var att tilta upp motor efter att jag stängt ner allt annat.

 

Har nu testat följande:

Batteri (12.7V, provat med 3 olika batterier för att vara säker)

Startspärr ok, mätte med multimeter

Ström finns fram till motorn (12,7V)

Ström kommer fram till startmotor (mätte upp drygt 12,4V)

Startmotorn funkar (tjuvkopplade plus-plus)

Friläge är i, propeller snurrar.

Plockat isär gasreglage och kollat runt, ser väldigt fräscht ut.

Neutrallägesbrytare ok både i gasreglage och i motorn (om jag kollade på rätt, men jag tror det)

Huvudsäkring ok, har mätt motstånd och även provat ett par olika. Ingen oxid el fel på själva hållaren heller som kan ses visuellt. Har också bytt och testat säkring till mätare mm.

 

Nån ytterligare tanke innan jag ger upp och lämnar in båten på verkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jaxx69:

Problem kvarstår, går ej att starta eller tilta. Tilten har innan detta fel alltid gått att använda oavsett startspärr e d. Händer/låter absolut ingenting vid startförsök, förutom summerton vid nyckelvridning. Felet uppstod när båten låg vid brygga. Det sista jag gjorde vid sista fungerande användningen var att tilta upp motor efter att jag stängt ner allt annat.

 

Har nu testat följande:

Batteri (12.7V, provat med 3 olika batterier för att vara säker)

Startspärr ok, mätte med multimeter

Ström finns fram till motorn (12,7V)

Ström kommer fram till startmotor (mätte upp drygt 12,4V)

Startmotorn funkar (tjuvkopplade plus-plus)

Friläge är i, propeller snurrar.

Plockat isär gasreglage och kollat runt, ser väldigt fräscht ut.

Neutrallägesbrytare ok både i gasreglage och i motorn (om jag kollade på rätt, men jag tror det)

Huvudsäkring ok, har mätt motstånd och även provat ett par olika. Ingen oxid el fel på själva hållaren heller som kan ses visuellt. Har också bytt och testat säkring till mätare mm.

 

Nån ytterligare tanke innan jag ger upp och lämnar in båten på verkstad?

Blinkar check engine lampan på varvräknaren? Den brukar blinka växelvis långa och korta blinkningar som tillsammans blir en felkod som man kan ta hjälp av när man felsöker.

 

Känns som att ditt fel ligger i dålig kontakt någonstans eftersom du mäter spänning 12.4v på startmotorn utan att den startar. Vad mäter du mellan för punkter när du säger att du har spänning på startmotorn?

Har du någon huvudströmbrytare som kanske inte fungerar som den ska? Prova koppla startkabeln på pluspolen på batteriet och direkt till plusplinten på motorn (plinten brukar sitta bakom säkringskåpan på höger sida av motorn). Efter detta så provstarta motorn igen och se om det gör någon skillnad.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...