Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
storsegel

Kokande VP 2003 i segelbåt

Rekommendera Poster

Hej , 

 

Tack för ett fint forum ! Läst i många år men har nu ett eget problem jag behöver hjälp med . 

 

Efter en sommar utan problem fick jag igår problem med min motor. Efter ca 20min gång började motorn varna för överhettning.  Glykolvatten i hela motorrummet och tomt expansionskärl . 

 

Jag hissade segel och seglade sakta hem mot hamnen igen samtidigt som jag började felsöka. Jag kunde inte se vart vattnet kom ifrån utan jag antog att det kokad ut ur expansionskärlet . När motorn hade svalnat lite så fyllde jag på med nytt glykolvatten och starta motorn igen.  Inga synliga läckor eller andra problem i ca 10 min. Sedan blev det grumligt i kärlet och det började spruta ut vatten igen. 

 

Det jag reagerade på är att vattnet som kom i början var ganska kallt, först efter en stund kom det riktigt varmt vatten. 

 

Kan det bara så att pumpen har lagt av ? Annars borde vattnet som kommer ha samma temperatur ?  

 

Jag tänker att även om det skulle vara lite stop någonstans i växlaren borde lite vatten ta sig runt och ge ganska likvärdig temperatur i systemet ?  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

När bytte du impeller senast?

Den byttes i år och har inte många timmar . Tycker det snurrar bra på sjövattensidan , och den kommer bra med vatten igenom . 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det el-pump på glykolsidan så bör ju även den snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och termostaten är kollad? 

 

Plocka ur termostaten och kolla vad som händer. 

 

Som påpekats ovan, så är det två skiljda vattenkretsar som ska pumpas runt och igenom. 

 

Kanske så enkelt att säkringen gått till den elektriska pumpen, att det är glapp o s v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Och termostaten är kollad? 

 

Plocka ur termostaten och kolla vad som händer. 

 

Som påpekats ovan, så är det två skiljda vattenkretsar som ska pumpas runt och igenom. 

 

Kanske så enkelt att säkringen gått till den elektriska pumpen, att det är glapp o s v. 


Får åka ut och börja utesluta saker . Självklart sitter allt på ’fel’ sida ( riva halva båten ) . 
 

Men min första känsla är nog att det har med pumpen på färskvattnet att göra . I min värld borde vattnet bli varmt även i expansionskärlet om vattnet cirkulerar. 
 

om felet var på sjövattensidan borde ju även då vattnet vara riktigt varmt på glykolsidan . Samtidigt kokar det ordentligt så det nästan sprutar ut vatten ur kärlet . 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrat pga att jag såg titeln nu😀

Det låter som att du har flöde på färskvattensidan, som drivs mekaniskt remdrift. Har du kollat att det kommer vatten med avgaserna, sjövattensidan.? 

 

 

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den motorn är  färskvattenpumpen remdriven ...

Kolla remmen, om den är ok så kan det vara pump hjulet som inte är med

på noterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , 

 

Var ute i båten en sväng nu . Det är mitt första år med båten så tar ett tag att lära känna den . 
 

Pumpen går som den skall men jag upplever att havsvattnet kommer lite långsammare än tidigare . Kan det vara så enkelt att den har  legat på gränsen tidigare och nu med lite lite mindre havsvatten så klarat den inte kyla det slutna systemet ? 
 

Har lite påväxt på båten så kan vara så att det har satt igen sig lite vid intaget . 

Det sitter en Martec kylare på den så är ganska enkelt att se att pumpen fungerar då det surrar och kommer vatten i den övre slangen med tändningen på . 
 

Ser igen skit i varken filter eller runt impellern som ser hel och fin ut ( bytt i våras ) . 
 

Körde motorn en stund nu och ser inga läckor eller annat . Men den måste ha kokat rejält då det säkert trycktes ut 1,5 liter glykol vid första kokandet 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...