Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kollee

Måla på utombordaren

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja fixa det som är inringat i bilden så det ser fint ut igen.

 

Vad ska jag köpa för färg. Gärna budget. Finns även lite andra skavanker på kåpan som jag skulle vilja fixa med samma färg.

 

Tips mottages tacksamt 🙂

 

karl-Johan

IMG_20200918_193400__01__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog slipat så det blir metallrent,  lämplig aluminiumgrund. Sen tvåkomponents färg, finns firmor som kan blanda i sprayburk så man kan lacka själv. Antingen blandad härdare i och man har några dagar på sig att lacka eller i sprayburk med härdare i en patron som punkteras och man har några dagar på sig. 

Jag har lackat mitt växelhus med Yamaha ord.färg och org. Klarlack. Det höll inte länge innan det började släppa och krackelera. I år gjorde jag om det med org.färg och två komp.klarlack.får se om det håller bättre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underarbetet är av avgörande betydelse om man ska lyckas med detta arbete. Första steget blir att tvätta området med färskvatten och ett alkaliskt rengöringsmedel. Efter det måste saltet ur aluminiumet, effektivast är högtryck med hetvatten. När området är tvättat är det dags att slipa till ren metall, finns det pittings (kratrar) använder du en roterande rostfri stålborste, eller roterande hårdmetallfil i lämplig storlek (förhoppningsvis en väldigt liten) för att få bort korrosion och oxid. Blir ytan väldigt gropig, och du stör dig på det, så spacklar du med ett 2-komponentsspackel. Efter det är det dags att måla, och jag skulle som M_G välja 2-komponent, 1-k är helt meningslöst att använda på riggen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...