Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perssonkalle

Motordel

Rekommendera Poster

Hej,

nybliven båtägare sedan våren och har inte riktigt lärt mig min båt ännu. hoppas på er hjälp. 
 

jag var idag nere och tittade till båten efter några veckors ofrivillig paus från båtlivet. 
öppnade till motorutrymmet och provstartade motorn. Såg då att en slangklämma kring en ”gummimanschett”satt löst (se bild). När jag försökte sätta dit den så upptäckte jag att själva gummit var sprucket och detta behöver bytas. 
 

nu till min fråga- vad heter denna gummidel samt vad gör den. 
 

hoppas på er hjälp. Trevlig helg. 

760D3BD4-51FD-4C9F-839D-687B6E2D2760.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen Yanmar, men jag killgissar att det är en slang som förbinder rörsystemet för laddluft till eller från laddluftkylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Jag har ingen Yanmar, men jag killgissar att det är en slang som förbinder rörsystemet för laddluft till eller från laddluftkylaren.

Hej, 

tack snälla. Det ser absolut ut att vara en sån slang. Stort tack!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-18 vid 19:20 skrev Perssonkalle:

Hej,

nybliven båtägare sedan våren och har inte riktigt lärt mig min båt ännu. hoppas på er hjälp. 
 

jag var idag nere och tittade till båten efter några veckors ofrivillig paus från båtlivet. 
öppnade till motorutrymmet och provstartade motorn. Såg då att en slangklämma kring en ”gummimanschett”satt löst (se bild). När jag försökte sätta dit den så upptäckte jag att själva gummit var sprucket och detta behöver bytas. 
 

nu till min fråga- vad heter denna gummidel samt vad gör den. 
 

hoppas på er hjälp. Trevlig helg. 

760D3BD4-51FD-4C9F-839D-687B6E2D2760.jpeg

Om 1 slang är torkad kanske fler är det. Inspektera och byt alla dåliga slangar du hittar på en gång så slipper du tråkiga överraskningar när man helst inte vill ha dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...