Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Comfort_26

Avmastning

Rekommendera Poster

Eftersom jag är nybörjare önskas tips på vilken ordning man ska masta av båten. Vi har kran i båtklubben, vad jag förstått är att innervant och akterstag släpps först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns alla bra tips tycker jag.

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Förbered så mycket som möjligt innan du kör fram till mastkranen så slipper du känna dig stressad när kön växer. Detta kan man göra (en del är självklart, men man ser de som gör det vid mastkranen).

  • Ta av segel.
  • Ta bort bommen.
  • Ta bort allt som går ner till sittbrunnen.
  • Bind upp alla lösa tampar (fall mm) mot bommen så att de inte är ivägen.
  • Lätta alla vant (de på sidorna) och för- och akterstag.
  • Ta bort de nedre/innre vanten och bind upp mot masten.
  • Koppla loss allt elektriskt mm.
  • Osv, osv.

När du glider fram till mastkranen ska det bara vara att skruva loss två vant och två stag, inget annat.

 

Kolla gärna hur några andra gör och säg att du kan hjälpa till om du/de vill, men säg att du inte mastat av någon båt tidigare så att de vet.

 

Detaljerna står i boken jag länkade till.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att minimera tiden vid mastkranen så kan man göra en hel del förberedelser.

Många master står med enbart förstag och vant men kontrollera det vid mastkranen när masten är säkrad med lyftslinget på plats innan akterstaget demonteras.

Vissa master kan ha hög tyngdpunkt så se till att ha någon som håller i mastfoten när masten vinschas upp så att masten inte välter.

 

Föreslår att läsa denna instruktion från SXK gällande på- och avmastning:

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-mastning.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde mig en skyttel som jag sätter in i mastens ränna för storsegeltravarna. 

 

En tamp nedåt till t ex fästet för bommen. Och mastkranend wire kopplad uppåt från skytten. 

 

Då jag alltid varit osäker på tyngdpunktsläget, så släpper jag upp skytteln ca 1 meter ovan spridarna. 

 

Spänner upp lite. Kontrollerar, så att inte masten är fäst i mastfoten. 

Lossar toppvanten. Bakåtsvepta spridare, så masten står utan akterstag eller undervant. 

Lossar förstaget med Furlex. 

För Furlexen på utsidan båten. 

Ja, sen är det bara att få masten in på bryggan. Akta förstaget om det har rulle, så att intet det och skenan böjs. 

 

Så är du i hamn. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-18 vid 20:22 skrev Hybro:

Gjorde mig en skyttel som jag sätter in i mastens ränna för storsegeltravarna. 

 

 

 

Min  "skyttel" gjorde jag av ett gångjärn

MASTLYFT.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lasse-L:

Min  "skyttel" gjorde jag av ett gångjärn

MASTLYFT.jpg

Eller så lyfter man i bomfästet eller under spridarna, krokar i lyftet i storfallet i toppen med 1 meter slack

avmastning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mastens likränna deformeras om en ”skyttel” används. Framförallt om ”skyttelns” längd är kort och när masten är i horisontellt läge torde belastningen på likrännan vara som störst. Större master väger ju en hel del.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man ska vara lite försiktig med "skyttel" på tyngre master.

Se till att vikten sprids ut på en relativt lång "skyttel".

 

Det finns ju dessutom andra möjligheter att ta till som inte riskerar att skada likrännan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror man ska vara lite försiktig med "skyttel" på tyngre master.

Se till att vikten sprids ut på en relativt lång "skyttel".

 

Det finns ju dessutom andra möjligheter att ta till som inte riskerar att skada likrännan.

 

Min skyttel är 15 cm till en scampimast som jag gissar väger 75 kg. Om man sätter skytteln i mastens tyngdpunkt får den ta hela vikten när masten är horisontell, sätter man den i toppen blir det mindre än halva vikten. Använde den första gången vid en påmastning, satte den vid tyngdpunkten och kunde då redan vid några centimeters lyft se att likrännan inte rörde sig, alltså lugnt. Därefter minskar belastningen ju högre man lyfter och masten lutar.

Numera sätter jag den vid övre spridarparet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga titta på travare som siter på bommen den skall hålla för när du skrotar storseglet och det blåser mycket mycket  det blir säkert en belastning på ca 2 ton och likranan håller vaför skall inte en plasttravare kunna lyfta måsten med ett gångjärn så håller den minst 3 ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv lyfter jag sedan några år i spinnakerfallet, enkelt och ingen risk att masten blir topptung på samma sätt som den vill bli om man har sling runt spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Medoch:

Jag kan bara säga titta på travare som siter på bommen den skall hålla för när du skrotar storseglet och det blåser mycket mycket  det blir säkert en belastning på ca 2 ton och likranan håller vaför skall inte en plasttravare kunna lyfta måsten med ett gångjärn så håller den minst 3 ton

Jag vet inte riktigt hur du menar, men en travare i plast klarar inte två tons last och det gör inte en likränna heller om lasten är på en travare.

 

Var lite försiktiga med att använda likrännan och en "skyttel" om ni ska lyfta tunga master. Båtar upp till 35 fot eller så funkar det nog på, men större ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag skall kunna förklara vad jag säger

Vi börjar igen jag har ett storseglet på 57 kvadrat  där siter akterliket med en plasttravare selden stora .Och den håller .Använder du ett gångjärn så håller det mycket  mer titta på stora båtar med rullstor med travare i bommen plasttravare.Jag har inte sätt någon livränta små gåt sönder som segelmakare .Nä du sätt någon så vill jag att du talar om det vad är det för båt som du menar .Eller är det så att du bara tror att du vet

Då är tråkig att du framsådant som inte är sant. Jag håller med att jag inte en författare .Men segelmakare är jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen menar att en travare i plast klarar två tons last så måste jag påstå motsatsen.

 

En stark plast har brottgräns runt 10 kg/mm2.

För att klara två ton krävs alltså väldigt kraftiga travare.

Det krävs mer än 200 mm2 plast!

 

Det jag säger är att man bör vara försiktig med att lyfta tunga master i likrännan, dvs se till att det man använder för att lyfta i likrännan med är rätt långt och kanske ska man kolla med en riggverkstad också.

 

Ja, jag tror att det är så. Jag vet inte, utan jag har en känsla av att det kan vara vanskligt att lyfta en tung mast i likrännan. Denna känsla baseras på god kunskap om hållfasthet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man bomuthalet som exempel så är det ju inte bara travaren som tar kraften utan även skotet. 

Ha ha ser att jag skapade förvirring och förstår varför när jag läser igen :) 

Men på bommen är det inte bara travaren utan även bomuthalet som tar upp krafter. 

Redigerad av makke_the_muss
Förtydligade
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att fästa ett sling runt undre spridarparet och sedan sätta t ex storfallets skothake runt wiren på kranen. Tar men då hem på storfallet så reser sig masten för att till slut stå lodrätt.

 

Glöm bara inte att dra en lina från skothaken och ner så man kan dra ner fallet igen vid påmastning.

 

Har med detta sätt mastat både av och på en 34-fots Najad med rejält överdimensionerad mast, helt ensam.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gaidin:

Det går utmärkt att fästa ett sling runt undre spridarparet och sedan sätta t ex storfallets skothake runt wiren på kranen. Tar men då hem på storfallet så reser sig masten för att till slut stå lodrätt.

 

Glöm bara inte att dra en lina från skothaken och ner så man kan dra ner fallet igen vid påmastning.

 

Har med detta sätt mastat både av och på en 34-fots Najad med rejält överdimensionerad mast, helt ensam.

 

avmastning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade Seldens (SXK har årliga studiebesök i fabriken i Gbg) om att lyfta mha pryl i likrännan och de avrådde eftersom någon kund råkat ut för att likrännan gav upp.

 

Har kompisar som kört med "mastomobil" lyftare och det har än så länge funkat...men jag köpte aldrig någon sådan efter Seldens svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min skyttel har längden ca, 150 mm (d v s längre än gångjärn) och är tillverkad av  4 mm rostfri plåt och två länköglor enligt skiss. 

 

För att få jämn belastning så kan man svetsa på "baksidan"

"A".

Då blir det ingen punktbelastning orsakad av ojämn svetsfog, vilande mot insidan av mastrännan. 

 

Används på min mast som är 11.9 meter av fabrikatet? Gran. 

IMG_20200926_172715.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar var tre som mastar på resp av. 

 

En sköter mastkranen. 

 

En håller håller hela tiden mastens nederände. 

 

En:

Fäster mastkranens wire i övre öglan på skytteln och en tamp mellan nedre öglan och bomfästet. Hissar upp skytteln 1 meter ovan spridarna och fixerar. 

Lossar skruven som låser masten mot masfoten i längsled. 

Lossar akterstaget. 

Lossar undervanten. 

Lossar förstaget med furlex och för det på utsidan båten. 

Lossar toppvanten. 

 

Så vrids masten in över kajen... 

Förstag med furlex, förs akteröver och in över kaj. 

Sträcks sedan in mot mastenroten

 

Lossar förstaget då jag har

7/8 mast, och lägger förstaget såpass högt att rullen hamnar strax utanför mastroten. Stabilt utan bryt. 

 

Resten är som vanligt... Och tvärtom när jag mastar på. 

 

- Visst kan man stila med att göra allt själv. Men varför?

 

Van att få mothugg o synpunkter... På det jag gör. 

Och denna gång skrev jag dessvärre på två ställen i tråden, fick jag se. 

 

Så jag är beredd!  Välkomna 😅

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastar alla på och av med mastkran!?

Här där jag bor, gör alltid den makinförare som gör upptaget eller sjösättning det. Har haft större båtar i snat 50 år och jag har nog mastat av 25 av de åren. Killen som kör maskierna, antigen det har varit kranbil, mobilkran eller som oftast nu - gaffeltruck - är ju väldigt vana att hantera master och det hela går mycket smidigt. I år skall vi masta av våran scoutbåt, så vi får kollat riggen ordentligt.

Att masta av med mastkran tycker jag verkar krångligt och onödigt mycket jobb.

När maskinföraren mastar av räcker det med en gubbe - i regel jag - som tar hand om mastroten.

Sist jag mastade av med mobilkran - på Smögenvarvet - tog kranföraren masten i spinnakerfallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag. Påmastning.

Avmastnig samma fast "tvärtom"

Ber en vän hjälp mig lyfta qöver masten till lilla mastkärran. Sedan rullar jag den ner till bryggan å vännen hjälper mig att lägga masten på båten. Sedan får han "ledigt".

 

Bär ner två alu-stegar som jag monterar på brygga, de blir som en mastkran. Stegfoten säkrad mot lyft med bandjärn i bryggan. Topparna hålls av varsin (4 st) wire, kommer från g:a telstolpe sträckare. Ett vanligt wirespel från "Temat" med spärr i båda riktningarna, såna man har på släpkärror för båtar typ, är den som hissar-firar. I toppen-översta stegpinnen har jag ett block där wiren löper. 4 mm sk Ormlina. Stegen säkras mot "bakfall-tipp ner med en lina mot bryggan. Det svajar men jag klättrar glatt upp trots mina antal år.(Googl om du är nyfiken)

sedan knyter jag en lina under spridarna å därefer en enkel  "knut". halvslag, ca 3 dm ovanom spridarna å så är det bara att veva å veva.

 

Nu ropar jag på hustru som får komm aå veva. Vännen har ju gått hem. medans hon vevar så följer jag med med mastfoten å placerar den till slut i sitt fäste. Nu får även hustru gå hem från bryggan.

 

Gängar i toppvanten först i sina fästen sedan undervanten, förstaget å akterstaget sist. Masten lutar men jag brukar kränga båten å slacka på lyflinan så går hon över så jag får i båda vantsrkuvarna för toppen.

 

En parantes. Det finns mååååånga teorier om det där med höger gäng å vänser gäng å styrbord å babord osv. jag kör busenkelt å konsekvent : övre gängen alltid höge å ner mot däcket alltid vänster gäng. That's it. Då blire aldrig fel.

 

Ta....sedan äre bara att montera ner å bära hem stegarna från bryggan, å så tar man en bryggfika med "påmastningskaka". Brukar ta ca 2 timmar för mig å gör jobbet i princip helt ensam utom att lyfta över från mastkärran samt att veva.

 

Vid avmastning så spänner jag  lyflinan ganska hårt, lossar alla stag-vant å sedan så lyfter jag ur mastfoten medelst en "björnkram" ur sitt fäste. Så äre dags för hustru att komma å veva medans jag håller mastfoten å lägger masten längs båten på rufftaket. Resten är sedan barnlek.

 

Bif bilder. Gubben på stegen är en Ruskig prick! Akta er.

 

P1010157_cr.jpg

P1010158small.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...