Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eagleone

Min motor drar in tjuvluft i bränslesystemet

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta MD17C. Den började helt plötsligt stanna och jag luftade vid insprutningspumpen och så startade den igen. Stannade sen flera gånger och jag luftade varje gång igen. 

 

Jag har bytt första filtret (med vattenavskiljare) och tillhörande gummipackningar plus bränsleslang till det. Har även bytt filter nr 2 inklusive gummipackning. Dessutom har jag bytt kopparpackningar till luftskruvarna. Det kommer ingen luft från luftskruven på filter nr 2 så jag behöver endast lufta vid insprutningspumen. Efter varje luftning startar motorn direkt och går i 10 -11 minuter vid 1 100 varv. Ökar jag varvet till 1 500 stannar den efter 5 - 6 minuter. 
 

Är det någon som haft liknande problem eller någon som har nåt bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Eagleone:

Jag har en Volvo Penta MD17C. Den började helt plötsligt stanna och jag luftade vid insprutningspumpen och så startade den igen. Stannade sen flera gånger och jag luftade varje gång igen. 

 

Jag har bytt första filtret (med vattenavskiljare) och tillhörande gummipackningar plus bränsleslang till det. Har även bytt filter nr 2 inklusive gummipackning. Dessutom har jag bytt kopparpackningar till luftskruvarna. Det kommer ingen luft från luftskruven på filter nr 2 så jag behöver endast lufta vid insprutningspumen. Efter varje luftning startar motorn direkt och går i 10 -11 minuter vid 1 100 varv. Ökar jag varvet till 1 500 stannar den efter 5 - 6 minuter. 
 

Är det någon som haft liknande problem eller någon som har nåt bra tips?

Är du säker på att du fått oringarna till filtret riktigt på plats?

Filtret på motorn antar jag är ett spinnoff filter tätningsringen kan korva sig om du har otur, jag brukar smörja ringen lite innan åtdragning. Om du är säker på du fått allt tätt så återstår matarpumpen om den börjar svikta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hstrom:

Kolla så att inte returen är igensatt. 

Finns ingen returledning på MD17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftläckan måste vara före eller i matarpumpen. Filtret på motorn sitter efter, så där är det övertryck.

Om du har möjlighet kan du montera en genomskinlig slang på matarpumpens inlopp. Då kan du se om det kommer luft med bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rollen:

Luftläckan måste vara före eller i matarpumpen. Filtret på motorn sitter efter, så där är det övertryck.

Om du har möjlighet kan du montera en genomskinlig slang på matarpumpens inlopp. Då kan du se om det kommer luft med bränslet.

Men om matarpumpen icke fungerar som den ska mister du ju övertrycket där

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har stålomspunnen bränsleslang ser du inte om den är sprucken, kasta den och köp en riktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev trewq:

Om du har stålomspunnen bränsleslang ser du inte om den är sprucken, kasta den och köp en riktig.

Kasta inte men kassera den. Ta med gamla slangen till en slangfirma som pressar på ny slang på dom gamla nipplarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera tips!
Ska börja med att åka till Hydroscand imorgon och se om dom kan hjälpa mig med en ny slang. Det kan vara någon av anslutningarna mellan första filtret och matarpumpen som är problemet. Jag får börja där. Vad gäller matarpumpen så är den ny så den är säkert OK. Jag återkommer och berättar hur det går!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade torrsprickor i den 30 år gamla slangen mellan tank och pump. 

Glömde öppna kranen vid tanken och då sög det hål på slangen. Där läckte det in luft, men inget bränsle ut! 

 

Så går du bet, byt även slang. 

Köp dock en kvalitetsslang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Är du säker på att du fått oringarna till filtret riktigt på plats?

Filtret på motorn antar jag är ett spinnoff filter tätningsringen kan korva sig om du har otur, jag 

 

Det är filterinsats på motorn. Jag har en MD2B och jag är rätt säker på att det är samma filter. Filtret (packningarna) läcker luft varje gång jag byter och motorn stannar.  Förfiltret brukar också strula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara skräp i bränslet (diselbakterier) som sätter igen bränsleledningen. Vid undertryck i bränsleledningen kan man säga ur luft ur bränslet.

 

Du kan sätta en ledning på filtret till en dunk diesel och se om du får luft i bränslet då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eagleone:

Tack för flera tips!
Ska börja med att åka till Hydroscand imorgon och se om dom kan hjälpa mig med en ny slang. Det kan vara någon av anslutningarna mellan första filtret och matarpumpen som är problemet. Jag får börja där. Vad gäller matarpumpen så är den ny så den är säkert OK. Jag återkommer och berättar hur det går!

 

 

Ok matarpumpen bytt då utesluter vi den. då har du rätt tryck på trycksidan. Då har du från tanken till första filtret och från förfiltret till pumpen som luft kan läcka in. Byt även slangen mellan tank och förfilter. Sedan har jag varit med om att o ringen torkat på adaptern som är gängad i filterhållaren, så tjuvluft kommit in den vägen. Har bytt o ring och limmat med gänglim för säkerhetsskull. Men du kanske inte har en sådan filterhållare, värt att notera iaf.

 

DSC_0109.JPG.81a344ccff8190f73735a01ef59389e0.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Hybro:

Jag hade torrsprickor i den 30 år gamla slangen mellan tank och pump. 

Glömde öppna kranen vid tanken och då sög det hål på slangen. Där läckte det in luft, men inget bränsle ut! 

 

Så går du bet, byt även slang. 

Köp dock en kvalitetsslang. 

Ja, jag började faktiskt med att byta den slangen men det hjälpte inte. Bytte slangen mellan första filtret och matarpumpen idag men inte heller det hjälpte. Har en slang kvar att byta, den från filter nr 2 till insprutningspumpen. Ska fixa det på måndag. Sen får jag fundera över nästa steg. Upptäckte idag att undersidan av filterkåpan var lite kladdig av diesel. Ska se om det är likadant imorgon. I så fall misstänker jag att packningen till filterhållaren läcker. Fortsättning följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev kossor:

Ok matarpumpen bytt då utesluter vi den. då har du rätt tryck på trycksidan. Då har du från tanken till första filtret och från förfiltret till pumpen som luft kan läcka in. Byt även slangen mellan tank och förfilter. Sedan har jag varit med om att o ringen torkat på adaptern som är gängad i filterhållaren, så tjuvluft kommit in den vägen. Har bytt o ring och limmat med gänglim för säkerhetsskull. Men du kanske inte har en sådan filterhållare, värt att notera iaf.

 

DSC_0109.JPG.81a344ccff8190f73735a01ef59389e0.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen från tanken är en smal slang som har snabbfästen i båda ändar. Första filtret är ett Lucasfilter och jag vill minnas att där också fanns en liten o-ring som också är bytt.

Bytte slangen mellan första filtret och matarpumpen idag men inte heller det hjälpte. Har en slang kvar att byta, den från filter nr 2 till insprutningspumpen. Ska fixa det på måndag. Sen får jag fundera över nästa steg. Upptäckte idag att undersidan av filterkåpan till filter nr 2 var lite kladdig av diesel. Ska se om det är likadant imorgon. I så fall misstänker jag att packningen till filterhållaren läcker. 

Redigerad av Eagleone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev kossor:

Är du säker på att du fått oringarna till filtret riktigt på plats?

Filtret på motorn antar jag är ett spinnoff filter tätningsringen kan korva sig om du har otur, jag brukar smörja ringen lite innan åtdragning. Om du är säker på du fått allt tätt så återstår matarpumpen om den börjar svikta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tror att jag fått packningen till filter nr 2 på plats. Oljade in packningen som är en ”fyrkantig” gummipackning innan jag skruvade ihop filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev kossor:

Ok matarpumpen bytt då utesluter vi den. då har du rätt tryck på trycksidan. Då har du från tanken till första filtret och från förfiltret till pumpen som luft kan läcka in. Byt även slangen mellan tank och förfilter. Sedan har jag varit med om att o ringen torkat på adaptern som är gängad i filterhållaren, så tjuvluft kommit in den vägen. Har bytt o ring och limmat med gänglim för säkerhetsskull. Men du kanske inte har en sådan filterhållare, värt att notera iaf.

 

DSC_0109.JPG.81a344ccff8190f73735a01ef59389e0.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade idag ny slang från förfiltret, som är av fabrikatet Lucas, till matarpumpen men det hjälpte inte. Jag får nog börja om från början igen. För vilken gång i ordningen har jag nu tappat räkningen. Efter varje luftning vid luftskruven till insprutningspumpen startar motorn direkt och går i c:a 5 till max 10minuter. Vid luftskruven till filter nr 2 kommer ingen luft.

Slangen mellan tank och förfilter är en smal plastslang med snabbfäste i båda ändar. Tycker iofs att det känns lite så där men det är ju samma som används på tryckslangar och det har ju funkat alla år tidigare. Har dock bytt själva slangen också sen problemet började.

Vad jag förstår bör jag alltså koncentrera fokuset på förbindelsen mellan tank och matarpumpen. Det underlättar fortsatta felsökningen. Kanske ska jag börja med att skaffa en mindre dunk med diesel som alternativ till tanken och kolla vad som händer då om det kan vara skräp i tanken vilket jag iofs inte tror.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lokaliserat problemet. Det jag minst av allt trodde var anledningen visade sig just vara orsaken. Köpte mig en 5-litersdunk med diesel och använde som tank och nu spinner motorn som en katt utan att stanna. Nu återstår bara att suga ur tanken som är nästan full och försöka få den rengjord.

 

Tack till alla som så vänligt ställde upp med många bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara svårt att komma åt i tanken. Våtdamsugare är bra för att gå ur det sista och med den får du upp även dieselbakterier och annat skräp. Tänk bara på var våtdamsugarens utblås riktas så inte diesel dimma hamnar där den inte skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har funderat lite på hur jag ska kunna göra. Som jag minns har tanken ingen lucka alls utan bara ett vinklat påfyllningsrör med en diameter på c:a 50 mm, en avluftning och kran av typ Ballofix med koppling till bränsleledning, samt ett mindre hål för tankarmatur. Har inte kollat så noga än men tror att jag kan få ut tanken ur det lilla utrymme där den är placerad i. Tänkte avvakta tills jag tagit upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta hände mig på en Penta 63P.

Det va avluftningen på tanken (den du nämner Ballofix) som va sliten (lös) och slöt sig själv efter ett par minuter av vibrationer! Kolla det först, betydligt enklare än att tömma tanken :)

 

Med vänlig hälsning

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kronobryggan AB har tagit fram en fiffig manlucka för eftermontering, säljs bland annat av Watski. Underlättar tankrengöringen avsevärt, och glöm inte att tillsätta biocid när du fyller tanken med ny diesel.

BC79CE56-D4AC-4F67-99EB-17D579C0B97A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Gripen72:

Kronobryggan AB har tagit fram en fiffig manlucka för eftermontering, säljs bland annat av Watski. Underlättar tankrengöringen avsevärt, och glöm inte att tillsätta biocid när du fyller tanken med ny diesel.

BC79CE56-D4AC-4F67-99EB-17D579C0B97A.jpeg

 

Jag har monterat ett antal sådana manluckor. Använd en borrmaskin som orkar gå med låga varv, en riktigt bra hålsåg och ett bra kyl/smörjmedel så är håltagningen snart gjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...