Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johan_Danielsson

Bygga trädäck och bänkar i en öppen plastbåt

Rekommendera Poster

Hej, har införskaffat en gammal (1970-tal troligen) glasfiberbåt med helt rent innandöme. Ca 4,8x1,8 meter ytterdimensioner, ca 3x1,5 innermått som berörs av bygget.

 

Idag finns ingenting invändigt, endast det v-formade enkelskrovet med fyra längsgående (för till akter) förstärkningsribbor (plastat ovanpå divinycell). Jag behöver bygga ett plant golv, samt antingen plana ytor att fästa två stolar i, alt. två längsgående bänkar där två ryggstöd kan monteras vid förar- och passagerarplatsen, med bänkarna fortsättande bakåt till akterna bakom ryggstöden. Helst någon form av enkel förvaring under bänkarna (ej prio).

Det finns ingjutna plåtar som är rätt veka, håller ej att ensamt använda för montering av något som tar last, men kan användas för att få en referenshöjd mot relingen och som yttre fästpunkter.

 

Jag söker inspiration/tips/ideér på hur ett plant mittdäck (ca 50 cm brett eller däromkring) kan byggas, gärna med löstagbara sektioner så man kan ta upp och inspektera, samt de två längsgående bänkarna mot relingen kan konstrueras. Har någon länkar till liknande projekt tar jag gärna emot dem!

 

Helst vill jag bara bygga i trä, ej plasta några detaljer...

 

Nedan en bild på hur det ser ut idag, det är inte mycket som är rakt...

 

Mvh

Johan

1.jpg

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Projekt är kul, och här har du många roliga timmar att se fram emot!

Varför vill du inte plasta? Det är roligt och inte alls svårt, sen vet jag inte hur man ska få till det utan att använda plastning. Det finns ju i och för sig många bra lim som är användbara för att fästa in trä mot glasfiber, men ska du kladda med lim kan du lika gärna kladda med polyester och glasfiber. Slutresultatet kommer bli bättre och hållbarare med glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...