Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
WindaV

Vattenburen värme med ackumulatortank

Rekommendera Poster

Hej!

Det verkar ju finnas ett par gamla trådar om vattenburen värme, så jag tycker att det är dags för en till. 

 

Jag funderar på att bygga ett vattenburet system till min 32 fors segelbåt. Båten har en hytt i aktern där det sitter en liten dieselkamin som inte är vattenmantlad, Hytten i aktern är förbinden med salongen genom en smal passage utmed styrbords sida, så värmen som kaminen producerar har svårt att ta sig fram till salongen. 

 

Jag tänker att det vore fiffigt om man kunde nyttja värmen från kaminen i hela båten, samt även för varmvatten, så jag funderar därför på ett vattenburet system, med en värmeslinga som värms upp av dieselkaminen, motorns kylvatten (via en egen värmeväxlare) samt elpatron. 

 

Så min första fundering gäller att vattenmantla en kamin, hur meckigt kan det vara? Kaminen är av typ refleks/glembring, men den är fyrkantig utanpå med en plåttub inuti som utgör förbränningsrummet. Längst upp i förbränningsrummet finns det lite plats, men bara 12 cm på höjden, och 13,5cm i diameter. Hur smalt kopparrör måste man ha för att fixa en sådan spiral? Eller skulle det gå att göra en spiral på utsidan rökröret, det är bara 7cm i diameter, så här snackar vi en tajt spiral. Hur mycket effekt av kaminens kan man få ut genom att göra så? 

 

Min andra fundering gäller vattenburen värme och ackumulering av energi. Jag lurar på om man skulle ha en större varmvattenberedare i värmeslingan och använda den som ackumulatortank (samt elpatron vid landström). Det vore ju trevligt att ha lite värme sparad om man har kört motorn några timmar. I varmvattenberedare för båtar finns det ju oftast en slinga för värme från motorn. Om man istället skulle använda varmvattenberedaren som en del av värmesystemet, och använda slingan i varmvattenberedaren för tappvarmvatten, finns det fördelar/nackdelar med det gentemot att använda varmvattenberedaren på konventionellt sett? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är säkert möjligt att göra/ lösa men spontant tänker jag på två saker:

-Trögt system: Vattenburet system tar lång tid att värma upp.

Vi hade det i vår Flipper 850 och vi startade det sällan. Inya båten sitter luftburen värme och det är rejäl skillnad.

I en båt vill man ha värme ...NU!, inte om 3 timmar.

Kan du inte montera ett rör och en fläkt och blåsa värme fr kaminen ut i stora ruffen?

Eller bara installera gas-ugn?

Att starta den med öppen lucka värmer upp en hytt på 0-tid.

 

Andra aspekten är vikten.

Du tillför säker ca 200 kg allt som allt. Dessutom finns kanske frysrisk på vintern?

Blir det bra?

 

Lycka till oavsett.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ju mer jag tänker på det så ser jag ju att systemet blir rätt segt och krångligt. Grejen är att jag har bott i båten hela sommaren och hösten, samt har ambitionen att komma ut på långsegling 6 månader nästa sommar. Så trögheten gör inte så mycket. 

 

Har börjat snegla lite på att sätta in en dieselvärmare, typ webasto eller wallas och bara blåsa ut varmluft i salongen/förpiken.

 

Detta är ju en relativt enkel och billig lösning. Jag tar tyvärr inte vara på motorns värme, och jag får fortsätta leva utan varmvatten. Men det blir ett enkelt system med 2 separata värmesystem, så jag får redundans vilket alltid är trevligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de båtar, med värmare, vi äger för närvarande har det suttit luftburen värme. I en av båtarna havererade luftvärmaren så den fick åka över relingen och jag monterade vattenburen värme istället. Resultaten av den båtens värmekomfort innebar att två båtar till hamnade på min "to-do-list". Nu har vi vattenburen värme i tre båtar och i vinter blir det två båtar till.

 

Vår familj anser att vattenburen värme är totalt överlägsen den luftburna. Vi har tre värmekällor att välja mellan: motor, dieselpanna eller elpatron i vvb.

 

Tröghet? Värme först om 3 timmar? 200 kg i tillfört material? Frysrisk på vintern? Icke sa Nicke, men tänk noga igenom var Du sätter radiatorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...