Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jens_Sthlm

När kontrollera spridare volvo penta

Rekommendera Poster

Är kontroll av spridare något man bör göra? Jag har en volvo penta kad 42, tillverkad 1994 som gått 550h. Inga problem alls med motorn men den är ändå snart 30 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går bra finns väl ingen anledning?

Vår AqAD40 började starta ojämt.

Då lämnade jag in spridarna för rengöring och kontroll.

Det gjorde skillnad.

Annars är väl grundregeln att inte mecka med det som fungerar? :-)

 

// Mats W

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Är kontroll av spridare något man bör göra? Jag har en volvo penta kad 42, tillverkad 1994 som gått 550h. Inga problem alls med motorn men den är ändå snart 30 år gammal.

Frågar du mig så skulle jag lyfta ur dem och provtrycka, i spridarens fall är det tiden som sänker trycket i dem då de är fjäderbelastade. Uttrycket skruva inte på något som fungerar brukar bli en dyrköpt synpunkt. Jag vill åka båt på sommaren, skruva kan jag göra förebyggande på vintern. Att rycka dem och lämna in dem för provtryckning är inte stor kostnad, kanske nya spridarspetsar med. Det är väl inte av nöden att göra det, men har du gått igenom dem så har du ju gjort det för lång tid framåt. De som kan tilläggas är att du får ju en effektivare förbränning om de har rätt tryck.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarna ska kollas efter 600 timmar enligt Penta, det står i verkstadshandboken eller instruktionsboken 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska tilläggas att det bara står i den äldre instruktionsboken men kanske är rimligt ändå om man lägger ålder till driftstimmarna också?

Men om motorn inte ryker mer än just vid uppstart samt startar direkt utan att man behöver snurra startmotorn samt går jämnt när den är nystartad och kall så är nog spridarna ok. annars hade jag kollat dem.
bild.png.07678712c274d106cfefdfad72c5c2a7.png

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Det ska tilläggas att det bara står i den äldre instruktionsboken men kanske är rimligt ändå om man lägger ålder till driftstimmarna också?

Jo, en spridares fjäder mattas ju främst av antalet injektioner, men en fjäder mattas ju även av inspänning över tid. Jag anser därför att det borde vara motiverat att ange både drifttimme och ålder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till och det är spridare som inte lossats på länge har en tendens att fastna så in i h-e om dom inte behandlats på rätt sätt vid montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Rascal:

Det finns en anledning till och det är spridare som inte lossats på länge har en tendens att fastna så in i h-e om dom inte behandlats på rätt sätt vid montering.

Jo, jag förstår vad du menar. Den risken finns ju, men det känns lite knepigt att man ska lossa på spridarna för att de inte ska fastna. Jag brukar inte ta loss hjulen från bilen för att de inte ska fastna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jo, jag förstår vad du menar. Den risken finns ju, men det känns lite knepigt att man ska lossa på spridarna för att de inte ska fastna. Jag brukar inte ta loss hjulen från bilen för att de inte ska fastna.

Hjulen lossas ju normalt 2 gånger om året. Har du dessutom provat att lossa aluminiumfälgar från stålnav så förstår du vad som kan hända.

Vid min första spridarkoll för många år sedan med nyköpt beg.båt fick toppen lossas och spridaren slås ut med hammare! Utfördes av verkstad så det var inte jag som misshandlade av okunskap. Krävdes naturligtvis inköp av ny spridarspets men sen dess försöker jag både att smörja in med kopparpasta och att lossa regelbundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Har du dessutom provat att lossa aluminiumfälgar från stålnav så förstår du vad som kan hända.

Det kan Du vara helt lugn för att jag har provat. En masse.

 

Men det var liksom inte det som var grejen. Det var ju det med att lossa så det inte fastnar...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det kan Du vara helt lugn för att jag har provat. En masse.

 

Men det var liksom inte det som var grejen. Det var ju det med att lossa så det inte fastnar...😉

Nu sitter ju spridaren i en kopparhylsa, det man får vara noga med är att inte hylsa och ring följer med upp, De spridare jag lossat har då snällt följt med upp, sedan är det viktigt att rengöra hylsan noggrant innan återmontering, samt att märka upp spridaren så den kommer tillbaka till sitt rätta hem den suttit i från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...