Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
carllarsson

Ny motor till Flipper 510 HT

Rekommendera Poster

Min gamla Suzuki DT60 (60 hk) från 1983 har gått i graven. Nu har jag fått ett erbjudande om ny motor. En Johnson 60 hk 4-takt från 2002. Den har bränsleinsprutning så det känns lite mer modernt än förra! 😊 Den väger dock 159 kg, tror ni att det blir för mycket för en Flipper 510 HT (510cm) som väger 390 kg utan motor? Båten är 2 meter bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på en annan motor. Dels är den gammal, av ett märke som inte längre finns(även om det bör vara en Suzuki under kåpan) och sedan är 159kg för 60hk orimligt tungt.

 

Vill du ha fyrtakt finns exvis Yamaha F50/60 som väger runt 109kg om vi pratar tidigt 2000-tal. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag visste inte att det var så pass stor skillnad på vikten. Jag skulle gärna vilja ha en Yamaha F50 4-takt men vill gärna hålla mig till Evinrude eller Suzuki då närmaste verkstaden är auktoriserad för de märkena. Jag såg dock att en Mercury Optimax 75-115 hk väger 163 kg så det kändes lite väl. Vad blir konsekvensen om jag sätter på för stor motor? Kommer det bli en svårstyr båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer att överplana.

Vagga ifrån sida till sida och nicka med fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...