Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Bra gratisappar ombord

Rekommendera Poster

Så här i säsongsavslutningen när man minns vad man tyckte tänkte jag att vi kan samla ihop lite gratisappar som är bra att ha.

 

Vi kan väl börja med vilka kategorier och appar som finns så kan vi beskriva för- och nackdelar sedan.

Tänk på att appen ska finnas i en kostnadsfri version.

  • Sjökort
    Eniro
  • Väderprognoser
    SMHI, YR, Kustväder, Foreca, Windy, Windfinder
  • Väder och vatten just nu
    ViVa
  • Hitta naturhamnar
    Marinwiki
  • Hitta gästhamnar
    ??
  • Ankring/ankarlarm
    Ankor Lite
  • Hitta affärer
    Handlarna
  • Hitta toatömning
    Hamnkartan
  • Säkerhet
    Kustväder (larma), Rädda hjärtat, Marintrafic (för att se om något stort är på väg runt hörnet...)
  • Transport till och från 
    Resrobot, SJ, SL, Waxholmsbolaget
    Resrobot hittar jag inte längre, så nåste därför rekommendera webbvarianten som täcker hållplatser i hela Sverige för alla trafikslag.
  • Övrigt
    Någon ficklampa
    Någon hastighetsmätare/logg
    Något vattenpass

 

Nu inser jag att jag har väldigt många appar, men misströsta inte. Det saknas säker någon som du själv har.

Redigerad av Mackey
Blev långt, så stuvade om lite bara.
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För aktuell vind och temperatur gällande Norra Vänern, Värmlandssjön, brukar jag använda:

 

Klackensfyr.se

 

Lagt en genväg på mobilens startsida. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort (Eniros kort) Locus Free som också har massor av gratiskartor över hela världen

Sweden Topo Maps för topografiska kartan när man lagt till vid en ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in app i tråden som förvisso bara fungerar om man har Victrons batteribanksmätare eller deras andra produkter (tempmätare, solcellsregulator ect.)

 

# Victronconnect

 

Har även en annan kul app som jag använder till foto. Går att redigera och lägga texter osv. Brukar göra det på nya naturhamnar med info om vart, vindar mm. Bifogar med ett exempel från 2019 :)

 

# Snapseed

 

 

IMG_20190813_131809-01.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder man ett vattenpass till ombord? 
Man kanske kollar rakvattnets viskositet?

 

@Mackey nämnde SSRS förträffliga app, ”Kustväder”, det finns ju mer än väder i den, vilket också nämndes men tål att upprepas. Väderprognosen är en kombination av SMHI och YR.

Jag har en app som heter ”Båtväder”, hustrun och jag har några olika väderappar i telefoner och läsplattor, vi brukar kolla några stycken och sedan litar på den som ger det fördelaktigaste vädret...

 

Länsförsäkringars ”Grundkollen” är jättebra, den kommer att expanderas till fler än den västra kusten.
 

Sedan någon trevlig AIS-app om man nu är intresserad av den sortens övervakning, jag har några olika halvbra sådana, varvid ”VesselFinder” är den minst dåliga, men det finns några olika att kolla på.

 

Om man har svårt att finna radio- och TV kanlaler kan man ju lägga till ett bokmärke till Teracoms frekvenstabeller, detta är ju ingen app, men den kan ju ändå vara bra att ha.

Teracoms frekvenlista för rundradio i hela landet.

 

Här skall det finnas kanallista för marksänd television.


Vidrare kan det vara bra att ha en länksamling med vårdcentraler och jourcentraler liksom veterinärer om man nu har husdjur ombord, förvisso är ju 1147 bra att ha en länk till, om man nu blir stungen av en fjärsing...

Även till sommaröppna motorverkstäder, men den listan blir kanske väldigt kort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompass kan vara bra om man inte har en pejlkompass ombord.

 

Jag har testat en som heter Orienteering Compass & map som funkar rätt bra att pejla med faktisk.

52486192_Screenshot_20200917-013239_CompassMap.thumb.jpg.89f355fb6fe4f61f72a0c0d9bd4b36c1.jpg

 

Skulle vara bra med sjökort istället för flygfoto.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det kan vara aktuellt för de rätt många nya medlemmarna på MG att få lite apptips och så kanske det har kommit något nytt kul och bra eller något som missats tidigare.

 

Granboken är bra för oss seglare, finns alltid något att lära om segeltrim.

Det är mest en fil som kallas för app.

 

App för att hitta taxibåtar i Stockholms skärgård, https://www.stockholmarchipelago.se/sv/planera-din-resa/app-for-taxibatar-i-stockholms-skargard/

 

 

Ett sent svar...

2020-09-16 vid 21:51 skrev Georg_Ohm:

Vad använder man ett vattenpass till ombord? 

Jag brukar använda det för att få lite koll vid upptagning så att båten står lämpligt i sid- och längsled. Frågan är om man då är ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Ett sent svar...

Jag brukar använda det för att få lite koll vid upptagning så att båten står lämpligt i sid- och längsled. Frågan är om man då är ombord?

Vattenpass är väl lika användbart ombord som en kompass med magnetfäste.

Det är ingen app, ej heller ett regelrätt vattenpass, men väl en dubbel libell som jag har för att litet snabbt se båtens gångläge, men samma information fast i digital form har jag i Zipwakens panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kam att tänka på denna tråd när ankarlarm diskuterades.

Det kan ju vara bra att få in lite nyheter i telefonen inför sjösättningen, så kom gärna med råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder numera endast appen blixtnedslag samt viva för att hålla koll på vädret. Tycker dom flesta väderappar har fel. Följer vindar och kollar radar istället. Bilden är från appen blixtnedslag. Får även varningar vart blixt slår ner med ett inställbart radie.

Screenshot_20220316-183750.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Använder numera endast appen blixtnedslag samt viva för att hålla koll på vädret. Tycker dom flesta väderappar har fel. Följer vindar och kollar radar istället. Bilden är från appen blixtnedslag. Får även varningar vart blixt slår ner med ett inställbart radie.

Screenshot_20220316-183750.png

För "prognoser" närmaste 1-4 timmarna, anser jag att realtidsdata i kombination med prognoser från pålitliga väderinstitut som SMHI är det bästa. Då kan jag själv bedöma hur bra nuläget matchar korttidsprognosen och dra slutsatser av det, och att se regnfronter i realtid samt rörelsen senaste timmarna, gör det möjligt att förutsäga ungefär när fronten passerar, hur intensivt det blir och hur länge det varar.

Men så är jag både intresserad av och universitetsutbildad (på grundläggande nivå) inom meteorologi, hydrologi och angränsande ämnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev JEC78:

ConvertPad omvandlar mellan en massa olika måttenheter, har även en valutaomvandlare. 

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mathpad.mobile.android.wt.unit

Jag hade också den installerad, men upptäckte i min Samsungtelefon att det fanns en omvandlare i kalkylatorn. Den klarar allehanda omräkningar, öven tid. Men den har ingen valutaomvandare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
23 timmar sedan skrev JEC78:

ConvertPad omvandlar mellan en massa olika måttenheter, har även en valutaomvandlare. 

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mathpad.mobile.android.wt.unit

Jag hade också den installerad, men upptäckte i min Samsungtelefon att det fanns en omvandlare i kalkylatorn. Den klarar allehanda omräkningar, öven tid. Men den har ingen valutaomvandare.

Nu blir jag nyfiken!?

Vad är det ni omvandlar för enheter ombord på båten?

Knop till kabellängd/minut? 😛

 

Tillägg: Jag tycker också omvandlare är bra, men jag tror aldrig jag behövt omvandla något just ombord på båten.

 

Tillägg 2: Jo, en sak. m/s till knop. Lätt gjort i huvudet.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Nu blir jag nyfiken!?

Vad är det ni omvandlar för enheter ombord på båten?

Knop till kabellängd/minut? 😛

 

Tillägg: Jag tycker också omvandlare är bra, men jag tror aldrig jag behövt omvandla något just ombord på båten.

 

Tillägg 2: Jo, en sak. m/s till knop. Lätt gjort i huvudet.

Tja gamla svenska fot till millimeter… eller till verktum.

Djupet i meter till enheten famnar… 

kubikinch till kubilcentimeter. Millimeter kvicksilver till bar. 🤏

 

De med egenimporterade amerikanska båtar har ju en del mått att konvertera såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-16 vid 18:41 skrev patrikflink:

Använder numera endast appen blixtnedslag samt viva för att hålla koll på vädret. Tycker dom flesta väderappar har fel. Följer vindar och kollar radar istället. Bilden är från appen blixtnedslag. Får även varningar vart blixt slår ner med ett inställbart radie.

Screenshot_20220316-183750.png

Jag hittar inte appen Blixtnedslag i min App store?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mambo:

Jag hittar inte appen Blixtnedslag i min App store?

 

Screenshot_20220323-180257.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...