Jump to content
Thursday 24 September 2020
Mackey

Bra gratisappar ombord

Recommended Posts

Så här i säsongsavslutningen när man minns vad man tyckte tänkte jag att vi kan samla ihop lite gratisappar som är bra att ha.

Vi kan väl börja med vilka kategorier och appar som finns så kan vi beskriva för- och nackdelar sedan.

Tänk på att appen ska finnas i en kostnadsfri version.

• Sjökort
    Eniro
  • Väderprognoser
    SMHI, YR, Kustväder, Foreca, Windy, Windfinder
  • Väder och vatten just nu
    ViVa
  • Hitta naturhamnar
    Marinwiki
  • Hitta gästhamnar
    ??
  • Ankring/ankarlarm
    Ankor Lite
  • Hitta affärer
    Handlarna
  • Hitta toatömning
    Hamnkartan
  • Säkerhet
    Kustväder (larma), Rädda hjärtat, Marintrafic (för att se om något stort är på väg runt hörnet...)
  • Transport till och från 
    Resrobot, SJ, SL, Waxholmsbolaget
    Resrobot hittar jag inte längre, så nåste därför rekommendera webbvarianten som täcker hållplatser i hela Sverige för alla trafikslag.
  • Övrigt
    Någon ficklampa
    Någon hastighetsmätare/logg
    Något vattenpass

Nu inser jag att jag har väldigt många appar, men misströsta inte. Det saknas säker någon som du själv har.

Edited by Mackey
Blev långt, så stuvade om lite bara.
  • Like 3

För aktuell vind och temperatur gällande Norra Vänern, Värmlandssjön, brukar jag använda:

Klackensfyr.se

Lagt en genväg på mobilens startsida. 

Edited by Hybro

Sjökort (Eniros kort) Locus Free som också har massor av gratiskartor över hela världen

Sweden Topo Maps för topografiska kartan när man lagt till vid en ö.

Lägger in app i tråden som förvisso bara fungerar om man har Victrons batteribanksmätare eller deras andra produkter (tempmätare, solcellsregulator ect.)

# Victronconnect

Har även en annan kul app som jag använder till foto. Går att redigera och lägga texter osv. Brukar göra det på nya naturhamnar med info om vart, vindar mm. Bifogar med ett exempel från 2019 :)

# Snapseed

IMG_20190813_131809-01.jpeg

• Like 1

Vad använder man ett vattenpass till ombord? 
Man kanske kollar rakvattnets viskositet?

@Mackey nämnde SSRS förträffliga app, ”Kustväder”, det finns ju mer än väder i den, vilket också nämndes men tål att upprepas. Väderprognosen är en kombination av SMHI och YR.

Jag har en app som heter ”Båtväder”, hustrun och jag har några olika väderappar i telefoner och läsplattor, vi brukar kolla några stycken och sedan litar på den som ger det fördelaktigaste vädret...

Länsförsäkringars ”Grundkollen” är jättebra, den kommer att expanderas till fler än den västra kusten.

Sedan någon trevlig AIS-app om man nu är intresserad av den sortens övervakning, jag har några olika halvbra sådana, varvid ”VesselFinder” är den minst dåliga, men det finns några olika att kolla på.

Om man har svårt att finna radio- och TV kanlaler kan man ju lägga till ett bokmärke till Teracoms frekvenstabeller, detta är ju ingen app, men den kan ju ändå vara bra att ha.

Teracoms frekvenlista för rundradio i hela landet.

Här skall det finnas kanallista för marksänd television.

Vidrare kan det vara bra att ha en länksamling med vårdcentraler och jourcentraler liksom veterinärer om man nu har husdjur ombord, förvisso är ju 1147 bra att ha en länk till, om man nu blir stungen av en fjärsing...

Även till sommaröppna motorverkstäder, men den listan blir kanske väldigt kort...

En kompass kan vara bra om man inte har en pejlkompass ombord.

Jag har testat en som heter Orienteering Compass & map som funkar rätt bra att pejla med faktisk.

52486192_Screenshot_20200917-013239_CompassMap.thumb.jpg.89f355fb6fe4f61f72a0c0d9bd4b36c1.jpg

Skulle vara bra med sjökort istället för flygfoto.

Edited by Mackey