Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perra88

Styrning Bayliner 2855

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyligen köpt en 2855 som jag tycker dels har trög styrning samt glapp i ratten. Om den är trögare än andra bayliner eller andra båtar vet jag inte men jag upplever det som trögt.

 

- Har denna båten servostyrning? eller är det endast wire som styr?

- Någon som har en ritning eller kan förklara hur systemet är kopplat

- Vad kan glappet bero på? Jag kan röra ratten nästan ett halvt varv innan den greppar

 

Om det innebär dyra kostnader att fixa detta, bör man då överväga att installera hyudralstyrning istället?

 

En annan sak som jag har funderat på är att jag har väldigt svårt att styra båten rakt i låga farter. Kör jag i exempelvis 5 knop så får jag parera fram och tillbaka väldigt mycket. Detta kanske bara är okunskap? Kanske också gör det svårare eftersom styrningen är dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår, som var från -00 satt det servostyrning som standard i alla fall, vet inte hur det är med tidigare modeller. Tyckte nog att styrningen var rätt trög även på den.

 

Att den vandrar i låga farter är välkänt och händer alla planande motorbotar med drev och enkel motor.

 

Vad är det för årsmodell på din bayliner?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är en 02. Du råkar inte veta hur servosystemet fungerar, alltså hur det är kopplat?

 

Då är vandringen en vanesak då antar jag men att den blir enklare att kontrollera med en korrekt styrning. Jag har märkt att korta pareringar underlättar för att hålla båten rak men det är ett jävla styrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Perra88:

Hej

Det är en 02. Du råkar inte veta hur servosystemet fungerar, alltså hur det är kopplat?

 

Då är vandringen en vanesak då antar jag men att den blir enklare att kontrollera med en korrekt styrning. Jag har märkt att korta pareringar underlättar för att hålla båten rak men det är ett jävla styrande.

Så är det, det är väl därför många med planande båtar kör snabbt istället för då går det spikrakt :) Sen är det en vanesak också, en viss vandring kan man tillåta då den "vandrar tillbaka" igen och då blir det i alla fall lite mindre rattande.

 

Bayliner har rätt bra manualer till sina båtar, det är inte omöjligt att det står något i den. Om inte annat hittar du en del i manualen till motorn. Antar att du har en MAG350 i den? Då sitter servopumpen på drivremmen på babord sida om jag inte missminner mig. I bästa fall har du kanske lite dåligt med servoolja i den och då räcker det med att fylla på lite.

 

Mycket trevlig båt ni valt, vi var supernöjda med vår men sålde till slut då vi blev så trötta på alla problem vi hade hela tiden. (inte så mycket båtmodellens fel) Ha lite koll på vatteninträngning via styrtappen, det är ett känt problem som förr eller senare inträffar på alla dessa då den inte är rostfri i original. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perra88:

Hej

Det är en 02. Du råkar inte veta hur servosystemet fungerar, alltså hur det är kopplat?

 

Då är vandringen en vanesak då antar jag men att den blir enklare att kontrollera med en korrekt styrning. Jag har märkt att korta pareringar underlättar för att hålla båten rak men det är ett jävla styrande.

Ner med trimplanen MAX när du puttrar lungt. Sen är det såklart en vanesak, men det blir bättre än innan. Har du duo eller singelpropp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Så är det, det är väl därför många med planande båtar kör snabbt istället för då går det spikrakt :) Sen är det en vanesak också, en viss vandring kan man tillåta då den "vandrar tillbaka" igen och då blir det i alla fall lite mindre rattande.

 

Bayliner har rätt bra manualer till sina båtar, det är inte omöjligt att det står något i den. Om inte annat hittar du en del i manualen till motorn. Antar att du har en MAG350 i den? Då sitter servopumpen på drivremmen på babord sida om jag inte missminner mig. I bästa fall har du kanske lite dåligt med servoolja i den och då räcker det med att fylla på lite.

 

Mycket trevlig båt ni valt, vi var supernöjda med vår men sålde till slut då vi blev så trötta på alla problem vi hade hela tiden. (inte så mycket båtmodellens fel) Ha lite koll på vatteninträngning via styrtappen, det är ett känt problem som förr eller senare inträffar på alla dessa då den inte är rostfri i original. 

Tror det var en 350, det sitter en nyare motor i den än original.

 

Hur vet man om styrtappen läcker då? Jag minns inte nu om den var bytt men har för mig detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Ner med trimplanen MAX när du puttrar lungt. Sen är det såklart en vanesak, men det blir bättre än innan. Har du duo eller singelpropp?

Toppen, ska prova detta. Det sitter duo propp på den, Bravo 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Perra88:

Toppen, ska prova detta. Det sitter duo propp på den, Bravo 3

Som @Olleman82 skrev, kolla nivå på servon.

Jag har en manual, dock i pappersform, men skall nog inte behövas.

Ganska enkelt uppbyggt om du tittar lite.

Men självklart kan allt gå sönder, styrgaffel, servopump osv... 

 

Grattis till en fin båt och välkommen till "Bayliner Klubben" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en liten koll med trimplan för att den vandrar...

fart kring 5 6 knop med ratten rakt i färdriktning, kolla vilket håll båten drar låt dra en kort stund tryck sedan ned trimplan på samma sida båten drar åt, till att den rätar upp sig o går någotsånär rakt.

gör markering på ratten när Du fått den går rakt......

problemet blir att hitta hur mycket trimplanet sticker ned om Du ska kör fortare.....du lär Dig genom att kolla några gånger....fullt upp räkna till   xxxx typ sen lite justering på din markering ratten.

Trögt  som tidigare.... töm o fyll med nu olja, lufta systemet, fulla utslag vänster /höger brukar lösa problemet.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Har märkt att det blir mycket bättre om jag lägger mig i 7knop och jobbar lugnt med ratten. 
 

Att sänka trimplanen i lägre farter var också en metod som gör båten enklare att kontrollera. 
 

ska kolla oljan till servo och se om det funkar att lufta systemet. 
 

När vi ändå pratar styrning. Jag är lite nyfiken på vad det finns för alternativ och vad andra har gjort för att få en smooth styrning och även reglage. 
 

jag såg att min motor har stöd för elektronisk gas och växelreglage, något som har eftermonterat detta och kan säga om det är värt det och vad det kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...