Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin76

Åtgärd sprickor/krackeleringar i däck

Rekommendera Poster

Jag har en del små sprickor eller krackeleringar i gelcoaten på däck enligt bifogade bilder. Båten är från -76.

Vad kan vara orsaken till dessa?

Är detta bara kosmetiskt eller eller bör man åtgärda avseende funktion?

Hur åtgärdar man det?

20200916_124142.jpg

20200916_124203.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill inte ha in vatten i ev. distansmaterial (balsa?), men när man inte vet hur båten är byggd är det svårt att veta om man måste göra något eller inte.

 

Vad man bör göra om man ska åtgärda detta vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall inte balsa i däcket, där är det enkellaminat. Men överbyggnaden har nog balsa eller liknande distansmtrl i sig.

 

Jag funderar på om det går att laga snyggt utan att lacka om hela däcket och överbyggnaden. Är det bara kosmetiskt så känns insatsen väl stor, men i annat fall får man ju fundera på om och hur man bäst åtgärdar. Och vad det beror på; väder och vind under 40+ år eller överbelastningar.

 

Klurigt det här...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om sprickorna är i en överbyggnad. Kan det vara så att masten står på denna och att isf trycket har gjort sprickorna?

Ser några olika alternativ om man ska åtgärda.

Fräs ur ca 0,5 cm i varje spricka och lägg i ny topcoat. Polera och var nöjd trots att det syns var det är lagat.

Slipa ner hela området och lägg på ny topcoat. Polera och var nöjd.
Ingen av lagningarna lär bli helt osynliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt långt från masten. Det är övergången mellan däck och överbyggnad vid inringat område i bilderna nedan.

 

Bilden inifrån är tagen med helt annat syfte men visar förstärkningen under däck. Jag tycker den känns kraftig, och däcket sviktar heller inte utan känns helt stumt. Därav funderar jag på om det är gelcoaten som är slut efter alla år, alltså torkat och spruckit. Det har inte kommit snabbt, jag såg det när jag köpte båten för 5 år sedan men sprickorna har möjligen öppnat sig något sedan dess - säkert p g a fukt och kyla.

20200917_133555.jpg

Screenshot_20200917-134500_Gallery.jpg

20200917_134658.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Fräs ur ca 0,5 cm i varje spricka och lägg i ny topcoat.

Så skulle jag nog ha gjort efter att föst försökt peta loss flagor.

Det kan ju vara så enkelt att det är dålig bindning mellan "färgen" och glasfibern just i det området.

 

Det är ju trist att fräsa ur alla sprickor för att sedan inse att det flagar av på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att båten börjar bli till åren och detta är ett åldringstecken. Plasten torkar så sakteliga och till slut krackelerar den. Jag har precis samma på flera ställen på min båt även inne under kapell och doghouse så det verkar inte som det krävs direkt solljus. Min båt är byggd -71 så garantin har väl gått ut.

För några år sen fanns det något som hette Leak-Seal eller liknande som var en vätska som skulle utvidga sig i sprickorna men det funkade inget vidare tyckte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vårda din plastbåt" av Peter Behrens, tror jag det stavas.

Finns ofta på biblioteket.

Där står allt !!

Kommer jag ihåg rätt, så är det underliggande materialet för svagt av någon anledning.

Har mjuknat, eller delaminerat, blivit för sprött, eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Stan:

"Vårda din plastbåt" av Peter Behrens, tror jag det stavas.

Finns ofta på biblioteket.

Där står allt !!

Kommer jag ihåg rätt, så är det underliggande materialet för svagt av någon anledning.

Har mjuknat, eller delaminerat, blivit för sprött, eller liknande.

Stämmer nog när sprickorna är ute på däck och där man går och belastar men mina sprickor är runt ruffluckor och i konkava hörnor bl.a. runt instrumentbrädan. Liknar mycket bilderna i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...