Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Ingen skvallerstråle efter impellerbyte

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är lite bekant med båtar, men har överhuvudtaget aldrig skruvat i en båtmotor. Dock är jag nyfiken och vill gärna lära mig lite 🙂

 

Nu har jag nyss köpt en gammal fin eka med en 5hk Yamaha 2t från 2001 och tänkte att det var ett bra tillfälle att pröva skruva lite när jag såg att skvallerstrålen var svag. Jag har kollat em del videos på Youtube och med det som hjälp har jag rengjort hela pumphuset (som var väldigt igensatt), bytt packningen och satt i en ny impeller. Bytte oxå växelhusolja och tändstift och rengjort men det hör inte till saken.

 

För en timma sen kände jag mig stolt som en tupp när jag fick växelhuset på plats igen och var redo att starta upp motorn igen... men det gick över väldigt fort när jag såg att det inte kom någon skvallerstråle alls... 🙁

 

Jag inser såklart att jag behöver ta isär allt igen, men undrar om det finns någon som kan ha någon ide kring vad som är galet!? Typ om det finns någon klassiskt misstag jag gjort?
 

Skulle verkligen uppskatta all form av hjälp för att inte ta knäcken på min nya skruvarentusiasm och undvika syrliga ”vad var det jag sa” från min älskade hustru😅

 

   //Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tillförde du vatten till motorn? Brukar sitta en låskil mellan axel och impellern, fick du dit den? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövade först med en spolmuff, men prövade även med hink för att vara säker. Satte dit den pin som håller fast impellern. Dock tappade jag bort den som satt och skickade efter en ny som inte var original.

 

Det blåser luft ur vattenhålet som oxå ökade i tryck när jag gasade till lite om det nu spelar någon roll.

 

Tack Kane!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, skulle kunna vara för lite vatten i hinken.  Hur högt upp gick vattnet. Du behöver i alla fall ha vatten så de täcker antikavitationsplattan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, då är nog nästa steg och lossa riggen och se om impellern snurrar. Kan ju vara tillverkningsfel så vilket släppt. Hylsan snurrar men inte gummit.eller så fungerar inte sprinten. Du kan ju lossa riggen, ställa i en hink och fylla på vatren och koppla en borrmaskin på drivaxel och se om den pumpar när den inte är monterad på motorn. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev M__G:

Mm, då är nog nästa steg och lossa riggen och se om impellern snurrar. Kan ju vara tillverkningsfel så vilket släppt. Hylsan snurrar men inte gummit.eller så fungerar inte sprinten. Du kan ju lossa riggen, ställa i en hink och fylla på vatren och koppla en bromsskiva på drivaxel och se om den pumpar när den inte är monterad på motorn. 

Borrmaskin kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i hinken måste nå till impellerns nivå. Alltså högre än kavitationsplattan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till impellerns nivå?! Räcker det inte att hålen på vattenintagen är täckta..? Jag bara bara till precis under kavitationsplattan...
 

Det låter ju toppen om det är så, men kan du förklara hur det kommer sig så att jag kan förstå?
 

Tack🙂

Redigerad av Graniten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern kan inte suga upp vatten. Den trycker upp vatten till motorn. Är den inte under vatten så pumpar den inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller tillräckligt med vattentryck ifrån spolmuffen som måste täta skapligt mot riggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute för impellerpumpar som inte ger tryck när bredden på själva impellern(pirat)felat nån mm.Slitna gavlar ell för tjocka packningar kan orsaka det eller om det saknas nån plåt som ska ligga i impellerhuset.Mät din gamla om den finns kvar.Du säger att det blåser i skvallerhålet annars är nog röret mellan pumpen o motorblocket värt att kolla så det ansluter i båda ändar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det visste jag inte! Då har man lärt sig nå’t nytt 🙂

 

Jag prövar igen i e.m. och hoppas det funkar.

 

Tack för all hjälp så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med en djupare balja och ... hipps vipps så är man lite glad och stolt igen😉

 

Tack snälla för hjälpen med detta! Det hade ju blivit ett evighetsproblem för mig om jag skruvat isär, börjat felsöka och testat i för grund hink igen. Skruva isär, felsöka... 😅

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Graniten:

Kollade med en djupare balja och ... hipps vipps så är man lite glad och stolt igen😉

 

Tack snälla för hjälpen med detta! Det hade ju blivit ett evighetsproblem för mig om jag skruvat isär, börjat felsöka och testat i för grund hink igen. Skruva isär, felsöka... 😅

 

 

Utmärkt med återkoppling att det har löst sig då har vi alla lärt oss något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Utmärkt med återkoppling att det har löst sig då har vi alla lärt oss något.

Men så skönt det gick bra. Den samlade förmågan i ett sånt här bra forum är ovärderlig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev M__G:

Men så skönt det gick bra. Den samlade förmågan i ett sånt här bra forum är ovärderlig. 

Ja, verkligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...