Jump to content
Thursday 23 September 2021
brajzore

Förvara båt ute eller inte, vad är värt?

Recommended Posts

Hejsan,

 

JAg har en följande båt:

Märke: Chaparral

Modell: Signature 29

Årsmodell: 1999

Längd: 9,5 meter

Bredd: 2,63 meter

Motormärke: Volvo penta

Motormodell: 4,3L GXI

Motoreffekt: 2x225hk

 

Jag ringde en firma och fick följande prisförslag för förvaring + service:

Båtförvaring: 11 985kr

Service: 5900kr + eventuella kostnader för material (Priset är för båda motorerna)

Service för drev: 3500kr + eventuella kostnade för material (Priset är för båda dreven)

 

Tycker ni detta är  ett bra pris? Eller är det mer värt att ha den utomhus och konservera den själv? HUr mycket jobb är det i så fall att göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Servicepriser låter rimliga och även förvaring om det är hos Marinan. Jag betalar ca hälften för service av en 4.3 MPI. Med tanke på ålder på båten hade jag nog förvarat den ute eller hittat ett billigare ställe typ en lada eller likande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förvarar vår båt på marina, utomhus, gör mycket arbeten själv, för jag vill ha koll på mina prylar. Ifall något händer vill jag inte öppna motorlucka och inte veta vad som är vad - häri är vi alla olika. 

 

Räkna baklänges, vad kostar allt, markhyra (för ett år där du hyr 6 månader), arbetstid, delar och utrustning. Det är inte supermycket pengar kvar i slutänden.. 

 

Priserna känns tämligen rimliga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar.

 

Jag tänker om man nu väljer att ha den utomhus, hur man på bästa sätt håller fukt borta? Kan man inte ha en avfuktare inne i båten som står och snurrar samt lite torrbollar?

 

Sen återigen, hur stort jobb är det att glykolkonservera den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev brajzore:

Tack för alla svar.

 

Jag tänker om man nu väljer att ha den utomhus, hur man på bästa sätt håller fukt borta? Kan man inte ha en avfuktare inne i båten som står och snurrar samt lite torrbollar?

 

Sen återigen, hur stort jobb är det att glykolkonservera den? 

Det är skillnad på service och att konservera. Service innehåller ganska mycket mer med oljebyten, anodbyten osv, både på dreven och på motorerna. Är inte så hemma på hur man konserverar drev men det finns det trådar om här på MG.
Bäst håller man fukt borta med en avfuktare i ett stängt utrymme. Det är dock inte alla ställen man kan ha en avfuktare gående flera veckor i sträck och speciellt inte på varv och båtklubbar där man är rädd för bränder. Näst bäst är torrbollar som helst görs med sommarvägsalt (inte annat salt!) i durkslag som man sätter i hinkar. Där är det viktigt att tänka på att inte hälla upp saltet i durkslagen inne i/uppe på båten eftersom dammet är starkt korrosivt.

Tycker priserna du fått är väldigt bra. Allra helst om det är i en storstadsregion.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är skillnad på service och att konservera. Service innehåller ganska mycket mer med oljebyten, anodbyten osv, både på dreven och på motorerna. Är inte så hemma på hur man konserverar drev men det finns det trådar om här på MG.
Bäst håller man fukt borta med en avfuktare i ett stängt utrymme. Det är dock inte alla ställen man kan ha en avfuktare gående flera veckor i sträck och speciellt inte på varv och båtklubbar där man är rädd för bränder. Näst bäst är torrbollar som helst görs med sommarvägsalt (inte annat salt!) i durkslag som man sätter i hinkar. Där är det viktigt att tänka på att inte hälla upp saltet i durkslagen inne i/uppe på båten eftersom dammet är starkt korrosivt.

Tycker priserna du fått är väldigt bra. Allra helst om det är i en storstadsregion.

Jo, jag har oll på att service och att konservera är två stycken olika saker. Men ska jag förvara den utomhus hos min polare, så måste jag ju även konservera den, och då undrar jag hur "svårt" det är att göra själv. Jag kan ingenting om båtar hehe.

 

Båtförvaringen som jag har fått pris för ligger i Kalmar, så då tycker du att det är ett bra pris?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev brajzore:

Men ska jag förvara den utomhus hos min polare, så måste jag ju även konservera den, och då undrar jag hur "svårt" det är att göra själv. Jag kan ingenting om båtar hehe.

Använd sökfunktionen!

7 minuter sedan skrev brajzore:

Båtförvaringen som jag har fått pris för ligger i Kalmar, så då tycker du att det är ett bra pris?

Har ingen koll på prisläget i Kalmar men om jag säger att jag betalar 1,5 ggr det priset i Stockholmsområdet så kan du själv dra slutsatser.
En stor del av kostnaden för vinterförvaring är jobbet att ta upp, spola av och palla båten samt att sjösätta den igen. Nästa stora del är varvets/marinans försäkring som ska komplettera din egen. Om detta ingår så tror jag det är ett bra pris i Kalmar också.

PS. Om det även ingår täckning av båten, vilket jag inte har, så är det naturligtvis ännu bättre.

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns ganska många klipp på bla youtube som visar hur man konserverar. Inget stort jobb för den händige, vi andra lämnar båten till marinan😀. Det finns bara en marina i Kalmar och de har riktigt fina lokaler för båtförvaring. Jag tycker nog priset rimligt men det är klart hittar du en bonde eller liknande som erbjuder förvaring i tex en lada blir priset mycket lägre men förmodligen också sämre utifrån fuktnivå osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev brajzore:

Men ska jag förvara den utomhus hos min polare, så måste jag ju även konservera den, och då undrar jag hur "svårt" det är att göra själv. Jag kan ingenting om båtar hehe.

Någonstans har vi alla börjat. Här har Du två exempel på att konservera motor resp. drev. Men som tidigare nämnts så finns det lika många idéer som det finns åskådare...😉

 

https://www.marinexpress.se/pdf/tips/konstips_bensin.pdf

https://www.marinexpress.se/pdf/tips/konservering_drev.pdf

 

Lycka till!

 

Edited by Volvo_Penta
Edit stavfel

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-15 vid 14:41 skrev brajzore:

Tycker ni detta är  ett bra pris? Eller är det mer värt att ha den utomhus och konservera den själv? HUr mycket jobb är det i så fall att göra?

Det är mera fråga om tid än hur svårt och jobbigt det är tycker jag.

 

Den stora fördelen är att om man gör det själv så vet man at det är gjort och framför allt lär man sig sin båt och motor. Man vet vad som börjar bli dags att göra inom några år och man vet vad som måste göras före nästa sjösättning.

 

Man lär sig lite om motorn på vägen och kanske klarar man av att få igång den när den strejkar istället för att ringa efter hjälp.

 

Vad bör man minst göra?

  • Töm båten på sådan som är fuktkänsligt, eller se till att båten är torr invändigt.
    ½ dag
  • Städa båten invändigt och i sittbrunnen så att det inte finns en massa godsaker för mögel att trivas i. Använd gärna något medel med ammoniak i.
    ½ dag
  • Ta bort kapellet (tycker jag) och sätt ev. på ett gammalt (överblivet) kapell eller ha en inre presenning istället för kapell.
  • Gör rent botten, drev, trimplan, mm.
  • Täck båten.
    1 dag för de tre ovan.
  • Töm ur allt vatten från alla tankar, ventiler, pumpar, slangar mm. Våtdammsugare är ett bra hjälpmedel. Lämna kulventiler halvöppna.
  • Gör service på motor och drev och byt det som ska bytas samt vinterskydda med glykol.
  • Ladda batterierna fullt vid upptagning och en gång till under vintern så at de inte fryser sönder. Lite olika skolor om man ska koppla loss kabelskorna eller inte. Vi har våra batterier inkopplade så att de laddas av solpanelen.
    ½ dag för de tre ovan.

Jag har säkert glömt massor, men i stora drag så...

 

Tre dagar totalt för upptagning till allt är klart brukar det ta för oss, men då tar vi det rätt lugnt.

 

Jag bifogar ett par gamla checklistor jag hittade på SXK:s webbsidor för många år sedan. Det har nog inte hänt något revolutionerande...

Checklista HÖST.rtf Checklista VÅR.rtf

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy