Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrperry

Köpa nytt växlehus Yamaha F115

Rekommendera Poster

Har ett växelhus som är kass. Har ärgat invändigt i godset så det läcker trots försök med tätningsmedel. Motorn är från 2005 så försäkringen kan jag glömma. Återstår att hitta ett nytt/beg växelhus. Är det någon som har erfarenhet av dessa:

https://www.sterndrive.cc/product/90-405-B20F.html

https://www.cpperformance.com/p-103722-se405-2151-ratio-20-shaft-4-stroke-rh-rotation.aspx

 

Verkar för övrigt vara samma som säljs på drev.se:

https://www.drev.se/produkter/90-405-b20f?ref=1249

 

Vågar man köpa dessa eller ska man leta efter ett renoverat begagnat original växelhus?

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker? Var är det det läcker? Växelhusolija?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_G: Japp det är växelhusolja som läcker och vatten kommer in pga av detta. När jag bytte växelhusolja så var den utblandad med vatten.

 

Kane: Ska kolla med Nordwalls och Outboardservice men ville bara se om någon har erfarenhet av ej orginal. Känns ju bra att köpa nytt men samtidigt vill man ju veta att det är bra grejer. Köper jag ett begagnat så är ju risken att det strular snart igen tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mrperry:

M_G: Japp det är växelhusolja som läcker och vatten kommer in pga av detta. När jag bytte växelhusolja så var den utblandad med vatten.

 

Kane: Ska kolla med Nordwalls och Outboardservice men ville bara se om någon har erfarenhet av ej orginal. Känns ju bra att köpa nytt men samtidigt vill man ju veta att det är bra grejer. Köper jag ett begagnat så är ju risken att det strular snart igen tänker jag.

Oj då. Udda fel. Har aldrig hört om sönderärgade tätningsytor. Antar du testat men nya packningar.surt fel, 

Tyvärr har jag inte den erfarenheten du frågar om. Men lider med dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den har varit inne hos Rodins Marin i Uddevalla och de har försökt så gott de kunde men vågade inte lova hur länge det skulle hålla.

Är det någon som har varit kund hos "Servicebolaget HJ Marin"? Han har nämligen ett nytt "skal" och har erbjudit sig att skifta över mina delar till detta nya "skal". Totalt 18000kr skulle det gå på. Känns ju bättre än att köpa ett beg för 15000kr. Skulle bara vilja ha referenser från andra som varit kunder hos honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat en del om SEI Lower case som dessa billiga eftermarknads-växelhus heter. Verkar vara väldigt ojämn kvalite så det får nog bli Yamaha orginal ändå.

Ingen som har något att säga om HJ Marin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...