Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
21solvigg

Aq 130 (b20) tappar orken

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte kolla om någon annan råkat ut för att motorn bara tappar ork/kraft på Max varvtal utan orsak.

 

Jag har en Solvigg 21 som väger ca 1500 kg med aq130

(dubbla solex 44 förgasare) och 100b Drev som jag köpte våren 2019.

 

motorn nybyggd/tolalrenoverad 2018 med brytarlöst 123 tändsystem.

 

Problemet är att på fullt varv så varvar den bara 4100-4200 rpm och gör ca 20 knop, sedan börjar den tappa orken och varvet sjunker konstant och det känns som en blandning mellan soppatorsk och att den skulle värmenypa.

 

Slår jag av på gasen går det att gasa upp direkt igen med samma resultat, men lägger man sig på ca 3500 rpm så går den hur bra som helst i 15 knop utan att tappa orken.

 

När jag köpte båten var motorn helt nybyggd och inte ens inkörd så jag var aldrig över 3000 rpm på försäsongen,,, sedan lyckades jag gå på grund med ett vinande oljud i drevet som följd, så var säsongen 2019 körd.

 

lämnade in drevet på renovering i vintras då de riktade propelleraxeln och såg över hela drevet på en gång så drevet är i nyskick nu.


Inför årets säsong insåg jag detta problem men eftersom jag aldrig varvade ur den ordentligt första året så vet jag inte om det har varit strul hela tiden eller om det kommit nu.

 

Har alltid bara tankat 98 oktan.

 

Har bytt tändkablar, rotorn, fördelarlocket, tändspole Samt soppapumpen utan resultat.

 

kompen ligger jämt på 10,2-10,4

 

Testat att köra med separat bensindunk direkt till pumpen med samma resultat.

 

känns som att jag börjar tappa sugen rejält nu så vore tacksam för ev tips och trix.

 

Rikard

Redigerad av 21solvigg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inställd på 10* med lampa

har aldrig misstänt, stiften ser kanon ut, går som en klocka på både tomgång och hela registret upp till 3500 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev 21solvigg:

Inställd på 10* med lampa

har aldrig misstänt, stiften ser kanon ut, går som en klocka på både tomgång och hela registret upp till 3500 rpm

Provat med öppen motorlucka (så den har obegränsat med luft)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev 21solvigg:

Inställd på 10* med lampa

har aldrig misstänt, stiften ser kanon ut, går som en klocka på både tomgång och hela registret upp till 3500 rpm

Men vad är max förtändning, grundläget på 10° är ganska ointressant.

123 tändningen har väl olika tändkurvor man kan välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så har den 16 st olika inställningar för just b20 / aq130 

 

har varit i kontakt med dem och de trodde absolut inte på att det skulle vara tändningsrelaterat eftersom den går så bra i övrigt

på hela registret.

 

glömde säga tidigare att den kan gå allt från 20 sekunder till 5 minuter innan den börjar strula.

 

tempen ligger oxå helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ventilspelet? Är ventilerna för snålt ställda så kan det göra att någon ventil inte stänger helt när motorn blir riktigt varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spel på 0,40 mm på samtliga ventiler,

 

komp 10,2-10,4

 

Har försökt kolla av tempen,,, blir inte extra varmt någonstans vad jag kan känna iaf, kan utan problem ta i alla vattenslangar mm

 

kan även tillägga att den inte har sötvattenkylning 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

Steg1:

Du skriver att du har bytt tändspole, har du köpt rätt? Finns bara en för just 123. Kommer tyvärr inte ihåg vilken man ska ha, men står nog hos dom som säljer.

Har du nya stift?

Har du tändkablarna rätt?

Bra med ström fram till spolen?

 

Steg 2:

Hur mår dina förgasare?

Vilka har du? (Finns 2 modeller).

Bränslefilter?

Vattenfilter?

Mebran i förgasare?

Skit i förgasare?

Tagit isär och rengort?

Synkroniserat om det är 2?

Choke som hängt sig?

Pumpen, el eller mekanisk (membran i mekanisk)?

 

Steg 3:

Luften som du säger att du har. Då får man hoppa till steg 1 och 2 igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver motorn nybyggd, här blir jag misstänksam. Vem har gjort jobbet, vad gjordes, vilka delar byttes. 

Kompet är i min värld lågt för en nyrenoverad B20, 12-13 kg varm motor borde det vara. Visserligen var det jämt runt 10 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag fått fram kräver 123 att tändspolen ska lev minst 34000 volt och min nya ska lev 36000 volt.

 

stiften är nya

 

kablarna är nya och sitter i rätt tändfölj (1,3,4,2)

 

pumpen är mekanisk, marin modell helt ny från drevdelar.se 

(bytt idag)


känns som att det bara är förgasarna kvar,,, 

 

De är den modellen som har ”snedställt” blandarmunstycke som enl spec ska ställas på ca 2 varvs utskruvning  från botten,

har testat allt från 0 - 4,5 varvs inställning,,,, med enda skillnaden att den varvar upp lite fortare ju mer urskruvade de är,

bränslefilter/vattenfilter förbikopplat när jag försökt med separat dunk och nya slangar för att utesluta ev stopp, veck, eller tjuvluft,,, med samma resultat.

 

Även förgasarna ska vara renoverade (enl uppgift iaf)

 

känns dock som att det bara återstår att köpa ett renoveringskit och riva förgasarna  igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är byggd av en auktoriserad firma i Eskilstuna,,, kommer dock inte ihåg vad de heter,,, köpte som sagt båten våren 19 och motorn lyftes i sommaren 18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur nya är bränsleslangarna?

Inga sprickor som öppnar sig eller delamineringar som täpper till vid större sug/tryck?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-14 vid 23:27 skrev Rascal:

Hur nya är bränsleslangarna?

Inga sprickor som öppnar sig eller delamineringar som täpper till vid större sug/tryck?

Exakt det problemet har jag haft på min båt och symptomen var exakt det som trådstartaren beskriver. Förra ägaren hade dessutom satt dit för små bensinslangar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-17 vid 08:12 skrev stensino:

Exakt det problemet har jag haft på min båt och symptomen var exakt det som trådstartaren beskriver. Förra ägaren hade dessutom satt dit för små bensinslangar. 

Hur fick du ordning på den då ??

 

Rev isär förgasarna igår och konstaterade vid isärtagningen att det låg en rejäl skvätt bensin kvar i insuget till cylinder 1och 2 


( vilket stöder mina misstankar om att den får för mkt bränsle vid full gas)
 

Väl hemma i garaget Så rev jag isär dem och upptäckte då att på den bakre förgasaren

( cyl 3 och 4 ) så satt det dubbla packningar ovanför flotörhuset upp mot locket/överdelen på förgasaren. 
 

Med tanke på att Varje packning är 0,85 mm tjock så känns det som att det borde kunna påverka  flotörens funktion ,,,,,🤔🤔


Dock känns/verkar det vara den bakre som går bäst.

 

I övrigt kunde jag inte hitta ngt som stack ut alls.


samma mått/vinklar på flotörerna, munstycken mm

 

Nya packningar mm i båda förgasarna.


Tillbaka ner i båten idag för en ny åktur,,,,, Och den går fortfarande PISS på höga varv,,,,,,

Åkte iväg och köpte nya tändstift vid lunch med exakt samma resultat 😳🤮


(varvar lätt över 6500 rpm på friläge )

 

Nu börjar jag tröttna rejält på det här,,,,,, 

 

Någon som har några förslag på något jag inte testat???


Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 21solvigg:

Hur fick du ordning på den då ??

 

Genom att byta bränsleslangar till större och nytillverkade. Det jag refererade till är att motorn tappar varv efter ett tag, då den inte får tillräckligt med bränsle. 

 

Att den inte varvar mer än 4200 kan bero på många olika saker, inklusive dålig bränsletillförsel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...