Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Larmdiod, den gamla platta typen på bil?

Rekommendera Poster

Jag tänkte försöka göra min GeoSafe-installation lite mer avskräckande genom att sätta dit en diod som blinkar, precis som ett billarm gör. Det här skulle jag helst vilja göra utan att borra hål någonstans, vilket annars vore det utan tvekan enklaste sättet att göra.

 

Det jag letar efter är någon en blinkade diod/krets i ett hölje som antingen fästs platt på en ruta precis som man gjorde med gamla billarm, eller ett litet enkelt hus som jag kan sätta plant ovanpå konsolen. Problemet: jag hittar inget av detta på hela internet.

 

Ett långskott nu då, vet någon vad jag kan få tag på det jag letar efter? Jag har övervägt att bygga själv, men det är just lådan/huset till det hela som jag inte får tag på. Jag skulle helst vilja slippa alltför mycket (om)byggande för en så liten grej också.

 

Sista försöket innan jag faller till föga och borrar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bit målad plywood i rätt tjocklek och slipade hörn, med ett borrat hål för lysdioden skulle förmodligen lura de flesta på nån meters avstånd. :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

En bit målad plywood i rätt tjocklek och slipade hörn, med ett borrat hål för lysdioden skulle förmodligen lura de flesta på nån meters avstånd. :)

 

 

Haha, sant. Övervägde till och med 3D-utskrift men det blir nog för dyrt och komplicerat för en så liten grej, mest för att jag måste producera en ritning först. Annars hade det varit ett kul sätt att lägga alldeles för mycket tid på utmaningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bo_man:

 

11 timmar sedan skrev ChristerN:

Apropå fejk

Den är precis vad jag vill ha, men batteridriven. Hittade den under tidigare googlingar men kräver ombyggnad tror jag? Batteriet matar 1,5V och jag hade tänkt att skicka in 12V i den. Anade att det krävde åtminstone kraftigare motstånd, men hela kretsen ser lite mer avancerad ut än de andra "blinking LED"-scheman jag hittat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Den är precis vad jag vill ha, men batteridriven. Hittade den under tidigare googlingar men kräver ombyggnad tror jag? Batteriet matar 1,5V och jag hade tänkt att skicka in 12V i den. Anade att det krävde åtminstone kraftigare motstånd, men hela kretsen ser lite mer avancerad ut än de andra "blinking LED"-scheman jag hittat.

Varför krångla till det med 12 volt och kabeldragning när det räcker med ett batteribyte en gång om året. Det räckte i den jag hade tidigare, med  marginal. Samla ett par tomglas så har du råd😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rascal:

Varför krångla till det med 12 volt och kabeldragning när det räcker med ett batteribyte en gång om året. Det räckte i den jag hade tidigare, med  marginal. Samla ett par tomglas så har du råd😃

Aha nej det är inte problemet. Jag vill inte att det ska vara fejk utan grejen är att jag själv ska se när GeoSafen är påslagen så att jag inte glömmer larma av själv. Men visst, absolut enklaste och kopplingsfria lösningen är att göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billig skärbräda i plast och såga och borra till lämplig form?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan fräsa ur för sladd och så så det inte syns. Kan ju sen köpa en tunnare och göra ett lock om du vill dölja sladdarna. Låta vara vit, lacka eller svart dekal runt den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

En billig skärbräda i plast och såga och borra till lämplig form?

Smart! Eller man kanske kan gjuta in hela kretsen i transparent epoxi? Är det svårt att få snyggt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kanske har hittats enklaste lösningen om man inte vill gå på en attrapp: gjuta in en sån här i klar eller svart epoxi - då kan jag koppla den rakt in i NC på GeoSafe https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/optokomponenter/led-med-hallare/rod-led-i-hallare-blinkande-svart-p90567

 

Tack för inspiration!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...