Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

Bytte kylarvätska tamd41 via endast en avtappning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har resonerat lite med @kossor redan men vill dubbelkolla på forumet också så jag inte riskerar att stå med en frostskadad motor till våren.

 

Spolade rent kylsystemet på min tamd41a i helgen, hela baletten med oxalsyra och sedan vatten med bikarbonat. Fan vad allt är trångt och jäkligt så fort man ska greja med båtmotorn :) Spolade sedan i säkert 2 timmar (slang i expansionskärlet och pluggen öppen i botten) innan vattnet som kom ut var helt klart och fint. Fyllde sedan 10l glykol och ca 5l vatten, mer gick inte i. Det jag inte gjorde "by the book" var att jag inte tappade på alla 3 ställen utan enbart vid huvudkranen på blocket. Är nu lite rädd för att jag lyckats få in färskvatten i någon avsides del av kylsystemet som inte kommer blanda sig med glykolen. Kommer köra ca 25 distans till vintervilan så det kommer få cirkulera en hel del. @kossor tror jag är safe men att jag ska hålla koll på vätskenivån i början. Vill som sagt ändå dubbelkolla, blir så jäkla nojig med sånt här....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man gör "by the book" vid glykolfyllning brukar det stå att man ska blanda glykol och vatten i separat kärl innan man slår det i motorn. Men jag kanske missförstod ditt sätt att fylla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

När man gör "by the book" vid glykolfyllning brukar det stå att man ska blanda glykol och vatten i separat kärl innan man slår det i motorn. Men jag kanske missförstod ditt sätt att fylla.

Jag började med att fylla 8l 50% glykol men kom sedan på att när jag fyllt oxalsyra och bikarbonatblandningen så gick endast ca 15 liter i. Tänkte då att det kanske står vatten någonstans och fyllde på med ren glykol för att komma upp i totalt 10l glykol och därmed 50% blandning på 20l som systemet ska innehålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med glykolmätare både vid avtappningen och i expansionskärlet när du har kört din sträcka så får du ju en vink om blandning och koncentration i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...