Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sepp

Bränslefilter saknas, Mercury 50hk '81

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

precis skaffat min första båt, så här kommer mitt första inlägg.

 

Köpte en gammal HT (Ryds Hajen) med Mercury 50hk 4cyl 2takt (1981). Förra ägaren sålde den med potentiellt trasig motor ("stendöd, händer inget när jag vrider på nyckeln, vet inte vad det är för fel"). Alltså: gammal motor, och jag tog risken att det bara var att byta motor. Men tänkte ge den en chans.

 

Den enklaste / lättaste felet var enkelt att åtgärda, batteriet var urladdat. Laddat batteri, vridit nyckeln, startmotorn går, ett par poffar men utan att motorn går igång.

 

Lite felsökning visar att 2 av cylindrarna inte får nån gnista, antingen 2 trasiga tändspolar eller nåt fel på switch boxen. felutredning pågår.

 

Men, nu till mitt andra bekymmer: Den andra misstanken jag har är att det är nåt bränslerelaterat fel också. Köpte hem ett nytt (insats)filter som ska passa till min motor, men när jag skulle montera det insåg jag att det inte sitter nåt bränslefilter där. Åtminstone inte vad jag kan hitta, Efter bränsleslangen kommer det bara en t-koppling, därifrån går det till båda förgasarna. Vad jag kunde se i olika sprängskisser hade jag räknat med ett filter som består av en liten hållare med två slanganslutningar och ett insatsfiler innan t-kopplingen.

 

Nu mina frågor: Kan det vara så att min motor inte har ett bränslefiler, eller är det mer sannolikt att nån tidigare ägare plockat bort det? Kan jag bara stoppa in ett in-line bränslefilter om jag har svårt att hitta orginalfilter-hållaren (själva insatsfiltret har jag ju köpt). Nåt särskild att tänka på vid filterköp?

 

Tack!

 

/Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror det går bra med nästan vilket in-line filter som helst. Jag satte själv precis dit ett Mahle-filter på min Mercury 60 hp, i o f s 20 år nyare än din. Jag har ett Mercury original liggandes men jag ville kunna se bensinen komma fram till filtret eftersom även jag hade bränsleproblem. Eftersom det nya är transparent så såg jag tydligt att bensinen kom fram snyggt och prydligt till förgasarna.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...