Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Tips till er med gamla ankarspel utan fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Har säkert tipsats om detta tidigare men jag blev glatt överraskad när jag hittade nedan produkt iaf. Vi har ankarspel från -88 utan fjärrkontroll och vid ett par tillfällen saknade jag verkligen det i sommar. Detta borde lösa det hela till en billig penning :)

 

https://www.aliexpress.com/item/4001219284570.html?spm=a2g0o.cart.0.0.7b783c00STrsI6&mp=1

 

På ovan länk kan man få leverans inifrån EU och därmed slippa postens avgifter för tullhantering etc.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Olleman82:

Har säkert tipsats om detta tidigare men jag blev glatt överraskad när jag hittade nedan produkt iaf. Vi har ankarspel från -88 utan fjärrkontroll och vid ett par tillfällen saknade jag verkligen det i sommar. Detta borde lösa det hela till en billig penning :)

 

https://www.aliexpress.com/item/4001219284570.html?spm=a2g0o.cart.0.0.7b783c00STrsI6&mp=1

 

På ovan länk kan man få leverans inifrån EU och därmed slippa postens avgifter för tullhantering etc.

Du har inte sett en med kombo, dvs med bogpropeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Du har inte sett en med kombo, dvs med bogpropeller?

hm...lite osäker på vad du menar men denna borde ju egentligen gå att koppla till bogpropellern också även om "ut" och "in" blir lite missvisande.

 

Eller du kanske menade en där fjärren har knappar för 2 olika funktioner eller egentligen 4 olika knappar? Nej, inte sett isåfall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade en exakt sådan fjärrkontroll till ett gammalt Ancharomatic iminförra båt.

Men jag fick koppla två relän mellan mottagaren utgångar och upp/ned kontrollen, jag kopplade in detta på strömställaren till ankarspelet. Anledningen till reläerna är att mottagaren ger en positiv signal ut, Ancharomatic manövreras däremot på minussidan.
7C5E9C1A-A9F7-469C-AE9E-0C9416306EF5.jpeg.adebae564d3d28afda95ad76f32cbf37.jpeg

Här är ett kopplingsschema. Jag minns inte om det är gul eller vit kabel till fällning eller intag, eller tvärtom...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt sån till bogpropellern i min båt, kändes och såg riktigt billigt ut. Det var det första jag rev ur. 

Det gick iallafall pruta med massa kina pryttlar synligt monterade. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Olleman82:

Eller du kanske menade en där fjärren har knappar för 2 olika funktioner eller egentligen 4 olika knappar? Nej, inte sett isåfall...

Exakt, 4 knappar. Sorry...

 

Anledningen att jag söker är pga att min börjar bli riktigt dum, stänger av sig mitt i användningen.

Är ju 2 år gammal, SÅ LÄNGE kan dom inte hålla tydligen när dom kostar så lite...

Har tagit isär den och oxid samt slitage på kretskortet blir det tydligen.

Vägrar att köpa en till för dom pengarna igen.

 

Men ska prata med Seasea och se vad dom tycker. Köpte ankarspel, ankarlina, rostfritt ankar och denna kontroll samtidigt där.

 

Hittar man en som du har gjort kan man köpa många för det priset!

Screenshot_20200914-211939.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Det satt sån till bogpropellern i min båt, kändes och såg riktigt billigt ut. Det var det första jag rev ur. 

Det gick iallafall pruta med massa kina pryttlar synligt monterade. 

 

Min kostar 4000kr och är 2 år gammal. Garanterat gjord i Kina. Håller inte måttet idag, även fast den är köpt i Sverige hos en Svensk återförsäljare som importerar den från Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev patrikflink:

Exakt, 4 knappar. Sorry...

 

Anledningen att jag söker är pga att min börjar bli riktigt dum, stänger av sig mitt i användningen.

Är ju 2 år gammal, SÅ LÄNGE kan dom inte hålla tydligen när dom kostar så lite...

Har tagit isär den och oxid samt slitage på kretskortet blir det tydligen.

Vägrar att köpa en till för dom pengarna igen.

 

Men ska prata med Seasea och se vad dom tycker. Köpte ankarspel, ankarlina, rostfritt ankar och denna kontroll samtidigt där.

 

Hittar man en som du har gjort kan man köpa många för det priset!

Screenshot_20200914-211939.png

 

44 minuter sedan skrev patrikflink:

Min kostar 4000kr och är 2 år gammal. Garanterat gjord i Kina. Håller inte måttet idag, även fast den är köpt i Sverige hos en Svensk återförsäljare som importerar den från Kina.

Min erfarenhet av den typen är den att jag måste byta batterier varje säsong. Med gamla batterier blir den segare än vanligt och får väldigt kort räckvidd.

Ändå använder jag den väldigt litet, jag har en hemmagjort trådbunden frärr på akterdäck som tillsammans med strömställaren på instrumentpanelen används mest. Den jättedyra originalfjärrkontrollen har dessutom minst en sekunds fördröjning och hårda knappar som det gör ont i fingrarna att trycka på. Min är tvåknappars, och jag har inte förstått vitsen med att kunna fjärrmanövrera bogpropellern, men det kanske är en bra funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Olleman82:

På ovan länk kan man få leverans inifrån EU och därmed slippa postens avgifter för tullhantering etc.

Kan vara så, eller så ligger prylarna i ett lager inom EU som ännu inte är tullat och momsat.

 

Företag som säljer för mer än ca. 300 000:- kronor per år till Sverige ska betala moms i Sverige och inte i det land varorna mellanlandar. Här de inte betalt momsen så får du göra det.

 

Det kan också vara så att man använder fel frakthandlingar så att Postnord av den orsaken tar ut moms fast momsen redan är betald.

 

Kolla med säljaren att produkten är förtullad och att momsen är betald så slipper du förhoppningsvis överraskningar. Får du ändå krav på att betala moms och tull så kan du begära ersättning från säljaren som ju sagt att våran är förtullad och att momsen är betald.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

och jag har inte förstått vitsen med att kunna fjärrmanövrera bogpropellern

Har man så ska man, kan man så ska man😉.

 

För mig som är ute mycket själv så använder jag den typ när jag precis kastar loss i fören.

 

Om jag tex drar ut mig med ankaret, ligger nära någon/något så är det skönt att köra den från fjärrkontroll då min båt är extremt vindkännslig och vrider upp sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev patrikflink:

Du har inte sett en med kombo, dvs med bogpropeller?

Denna typ har jag använt hela denna sommar och kört ankarspelet på A och B och även bogpropellern på C och D. Har funkat bra så jag är nöjd med den.

 

https://www.ebay.com/itm/DC-12V-4CH-Channels-Wireless-Remote-Control-Relay-Switch-4-Transmitters-Receiver/164310564468?hash=item2641ac3e74:g:1~IAAOSwoapfH~xM

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev 2715e:

Denna typ har jag använt hela denna sommar och kört ankarspelet på A och B och även bogpropellern på C och D. Har funkat bra så jag är nöjd med den.

 

https://www.ebay.com/itm/DC-12V-4CH-Channels-Wireless-Remote-Control-Relay-Switch-4-Transmitters-Receiver/164310564468?hash=item2641ac3e74:g:1~IAAOSwoapfH~xM

Riktigt bra tips, nu blir nog @patrikflink nöjd :) Om man nu kan, varför inte kunna fjärrmanövrera bogen också. Jag har precis samma tankar som @patrikflink där när man tex är ute själv. 

 

Hur funkar denna kontroll? Håller man in knappen för att köra ankarspelet? Dvs det slutar gå såfort man släpper knappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står på akterdäck när tag tar hem ankaret, har då väldigt nära till bogpropellerns manövrering på  vid den yttre styrplatsen. 
Ankaret kan jag manövrera från fyra olika ställen, inre förarplats, yttre förarplats, trådlös fjärrkontroll och trådbunden fjärrkontroll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade ett liknande relä förra året, vilket fungerade bra tillsammans med ett lite större relä för att bryta strömmen till ankarspelet. Fungerade jättebra tills jag glömde fjärren i sittbrunnen när det regnade.

 

Ovan fjärr verkar ju vara lite mer robust, det får nog bli en sådan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Olleman82:

Riktigt bra tips, nu blir nog @patrikflink nöjd :) Om man nu kan, varför inte kunna fjärrmanövrera bogen också. Jag har precis samma tankar som @patrikflink där när man tex är ute själv. 

 

Hur funkar denna kontroll? Håller man in knappen för att köra ankarspelet? Dvs det slutar gå såfort man släpper knappen?

Det går att välja hur knapparna skall fungera, antingen behöver man hålla ner knappen tills man är nöjd eller så får man trycka en gång till för att få stopp. Men man vill nog ha första alternativet.

Om jag kom ihåg rätt sätter man detta med en bygel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-14 vid 21:28 skrev patrikflink:

Min kostar 4000kr och är 2 år gammal. Garanterat gjord i Kina. Håller inte måttet idag, även fast den är köpt i Sverige hos en Svensk återförsäljare som importerar den från Kina.

 Du förstår vad jag menar. 

Och det är skillnad på gjord i Kina eller att det är Kina smeck. 

Jag Kör med den här och fick då bort 2 kina kontroller 👍

Sen tror jag det ska kosta över 5k för att vara något att ha 😉😉

Screenshot_20200920-093117.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som slussar mycket (=vi) eller varit ute själv med småbarn (=vi) inser vikten av att kunna fjärrmanövrera bogpropellern. Står man med en tamp i "fel" ände av båten och behöver ett par sekunder till innan man kan ta hand om båtens andra ände så är den guld värd....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på AliExpress och kollade efter andra grejer häromdagen, men ser att det finns andra passande fjärrkontroller, mer för professionellt bruk, till kranar, traverser och vinschar, de flesta är för 230V men en och annan finns för 12/24V. Ser gedigna ut och brukar kosta runt 1000kr, ibland billigare. Men då med en fjärrkontroll i form av en gul box med upp/ned knapp samt en stor ilsken röd nödstoppsknapp på.... Men den som söker finner säkert någonting bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är en annan viktig aspekt vilken frekvens fjärren går på. 433MHz är något jag undviker in i det längsta, då det dels ligger massor av annat där, dels är mitt på 70cm amatörradioband, men inte minst för att radioprinciperna för kodning/överföring som används här oftast inte är bättre än på billiga leksaker. Tyvärr ofta förklädda i imponerande höljen (som @Georg_Ohm just beskrev) som för tankarna till professionell användning - vilket det är ljusår ifrån.

 

Ett vettigt alternativ på 868 MHz för den som kan koppla på lite reläer o.s.v. själv:

https://www.rfsolutions.co.uk/remote-control-systems-c9/868mhz-key-fob-and-receiver-embedded-system-p849

Firman har dessutom hela skalan av fjärrar med olika knappar och även färdigbyggda mottagare med reläutgång. Säljs på några andra ställen också.

 

En viktig aspekt om man (som jag) skall använda det för bog- och akterpropeller är att fjärrsystemet klarar att man trycker på två knappar samtidigt. Det gör de flesta av de enklare inte. På ovanstående är dock alla utgångarna/knapparna (upp till 8 st) helt oberoende av varandra.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev IngemarE:

För mig är en annan viktig aspekt vilken frekvens fjärren går på. 433MHz är något jag undviker in i det längsta, då det dels ligger massor av annat där, dels är mitt på 70cm amatörradioband, men inte minst för att radioprinciperna för kodning/överföring som används här oftast inte är bättre än på billiga leksaker. Tyvärr ofta förklädda i imponerande höljen (som @Georg_Ohm just beskrev) som för tankarna till professionell användning - vilket det är ljusår ifrån.

 

Ett vettigt alternativ på 868 MHz för den som kan koppla på lite reläer o.s.v. själv:

https://www.rfsolutions.co.uk/remote-control-systems-c9/868mhz-key-fob-and-receiver-embedded-system-p849

Firman har dessutom hela skalan av fjärrar med olika knappar och även färdigbyggda mottagare med reläutgång. Säljs på några andra ställen också.

 

En viktig aspekt om man (som jag) skall använda det för bog- och akterpropeller är att fjärrsystemet klarar att man trycker på två knappar samtidigt. Det gör de flesta av de enklare inte. På ovanstående är dock alla utgångarna/knapparna (upp till 8 st) helt oberoende av varandra.

Här är en treknappars kontroll, upp, ned och nödstopp. Finns för olika spänningar och olika frekvenser, dock inte 868MHz. Den verkar annars vettig, samma firma har även andra varianter med fler funktioner. Sedan alla ??? med att handla från en ”Folkdiktatur” och miljöaspekterna med flygfrakt, men det får var och en ta ansvar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-14 vid 17:38 skrev Georg_Ohm:

Jag kopplade en exakt sådan fjärrkontroll till ett gammalt Ancharomatic iminförra båt.

Men jag fick koppla två relän mellan mottagaren utgångar och upp/ned kontrollen, jag kopplade in detta på strömställaren till ankarspelet. Anledningen till reläerna är att mottagaren ger en positiv signal ut, Ancharomatic manövreras däremot på minussidan.
7C5E9C1A-A9F7-469C-AE9E-0C9416306EF5.jpeg.adebae564d3d28afda95ad76f32cbf37.jpeg

Här är ett kopplingsschema. Jag minns inte om det är gul eller vit kabel till fällning eller intag, eller tvärtom...

Det bör ligga en diod över varje reläspole.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

Det bör ligga en diod över varje reläspole.

Ja, men det får nuvarande ägare av den båten fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VM 130 med 2 knappar från vellman från elfa 1200 kr till ankare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...