Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfralla

Tömma fäskvattensystem med blås ...

Rekommendera Poster

Har ett ganska stort färskvattensystem med blandare i kök, två toaletter, duschkabin samt dusch på badbryggan. Läste att någon efter att pumpen gått torrt fått ut nästen 20 liter vatten i alla ledningar. Funderar på att köpa en grovdamsugare med blåsfunktion och försöka hitta vvs-kopplingar ifrån dammsugarens 35 m.m ner till en whale snabbkoppling. Någon som gjort något liknande och kan ge lite tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev seglarfralla:

Har ett ganska stort färskvattensystem med blandare i kök, två toaletter, duschkabin samt dusch på badbryggan. Läste att någon efter att pumpen gått torrt fått ut nästen 20 liter vatten i alla ledningar. Funderar på att köpa en grovdamsugare med blåsfunktion och försöka hitta vvs-kopplingar ifrån dammsugarens 35 m.m ner till en whale snabbkoppling. Någon som gjort något liknande och kan ge lite tips?

Jag gör så som du tänker, men använder tryckluft istället. Suger ur tanken torr, öppnar sedan alla kranar och blåser till det är torrt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Jag gör så som du tänker, men använder tryckluft istället. Suger ur tanken torr, öppnar sedan alla kranar och blåser till det är torrt

Jag gör typ så också.

1. Tömmer så mycket som möjligt med pumpen.

2. Kopplar en pump på utloppet på övertrycksventilen på vvb och öppnar ventilen med kranarna öppna och pumparnas indel bortkopplade.

3. När det inte kommer mer via 2 så tar jag tryckluften i duschmunstyckena och kör baklänges.

4. Sen tar jag grovdammsugaren och suger både i slangsystemet och mot vattentanken samt i slanganslutningarna på pumparna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste 6 åren använt grovdamsugare. Har en genomskinlig slang kopplad på dammsugarslangen, dels så ser jag dels så blir slangen lite tunnare och sluter tätt mot kranarna. 

 

1. kör vattenpumpen tills det spottar och fräser. 

2. Suger med dammsugaren i en vattenkran, varmvatten.

3. Öppnar övertrycksventilen och suger ur allt ur vv beredaren

4. Suger på alla olika kranar och slangar jag har, öppnar dom en och en suger tills det inte kommer något. 

5. Tar bort duschhandtagen

6. Kör dammsugaren i alla pumpar.

7. Låter alla kranar stå öppna 

 

Det har fungerat hittills så det kommer nog fortsatt fungera tror jag. 

 

I år tänkte jag istället för att hälla glykol i toan tömma den och låta den vara helt tom. Slangarna till invatten tänke jag lätta på och suga torrt. Samma sak med duschlänsen, suga helt torrt sen ställa en luftavfuktare som får suga upp det sista. Så slipper jag kladd med glykol. 

 

Har haft funderingar om att använda lufttryck, får se om det blir några puffar i slangarna till watermakersystemet - 8 & 12 mm pex, inte helt övertygad att jag fått ut allt vatten därifrån än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Har haft funderingar om att använda lufttryck,

Jag använde enbart tryckluft förra året och det blev en del skvätt när vattnet trycktes ut. Men det var effektivt. I år skall jag anvädna en våtsug först och tryckluft sedan. Tror det blir lite mindre jobb med att torka vatten på det viset... 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nöja mig med att tömma vv-beredaren med hjälp av tryckluft, efter det ett pentrypumpen inte längre har mer vatten att pumpa ut. Skruvar loss slangarna vid pumpen och vv-beredaren, efter någon timma har allt runnit ut i kölsvinet, då kommer våtdamsugaren till användning. Jag lämnar alla kranar öppna och tar in duschmunstycke i värmen.
I förra båten tog jag in pentrypumpen i värmen, i nuvarande har jag en frostvakt i motorrummet där denna och några andra pumpar sitter monterade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips från signatur ”westcoast” som jag praktiserat är att använda oljesugen istället för våtdammsugare. En pryl mindre att släpa till båten.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Ett tips från signatur ”westcoast” som jag praktiserat är att använda oljesugen istället för våtdammsugare. En pryl mindre att släpa till båten.

En oljesug blir ju aldrig helt ren från gammal olja så var gör man av det oljeförorenade vatten som sugits upp??

 

Att hälla ut det i havet är uteslutet.

Att hälla ut det i uppsamlingskärlet för spillolja är uteslutet (försvårar återvinning av oljan).

 

Så var gör du av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

En oljesug blir ju aldrig helt ren från gammal olja så var gör man av det oljeförorenade vatten som sugits upp??

 

Att hälla ut det i havet är uteslutet.

Att hälla ut det i uppsamlingskärlet för spillolja är uteslutet (försvårar återvinning av oljan).

 

Så var gör du av det?

Och vill man ha det eventuella spillet av oljerester i sitt färskvattensystem, klart kanske ger en kulinarisk ny smak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

senaste höstar har jag använt länspumpen för att tömma VVberedaren.  när den är tom låter jag tankarna tömma ut det sista. Fördelen är att vattnet hamnar utanför båten samtidigt som VVberedare och tankars vatten. Dock kan lite spillrester samlas på fel ställe. med principen hängslen och livrem blåser man gärna ut de sista dropparna. Det gjorde jag på torpet och framförallt VVberedarna blir lättare av med sitt vatten och kranar fryser inte sönder om de har bara luft där. Kan vara värt att krångla med kompressorn eller blåsmöjligheter. det går nämligen kvickt att känna sig säker. På torpet hade jag tidigare svårt att bli av med vattnet när jag öppnade evakueringsventilen. Rätt ner på golvet så jag satte en ficka av byggplast som släppte ut det genom brädfodringen. Nu blåser vattnet ut i de befintliga kranarna. Smidigt var ordet sa Bill!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga konstigheter.

  1. Vi hänger en slang från tanken över relingen ner till backen och suger igång en hävert.
  2. Sedan väntar vi till tanken är tom efter några timmar, en dag eller ett dygn.
    Skönt att kunna lämna allt obevakat.
  3. Sist suger vi ur vattnet ur alla ledningar, pumpar och kranar med en våtdammsugare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att få ut sista droppen ur systemet med tryckluft eller sug. Jag pratade för ett par år sedan med en mycket trevlig representant på Thermoprodukter i Kalmar eftersom jag lyckats frostskada min gamla Isotemp vv-beredare. Jag vill minnas att han sa att risken för frostsprängning är liten så länge tanken är ”en bra bit under halv tom”. Jag hade däremot inte koll på hur backventilen/övertrycksventilen fungerade och hade därför inte alls tömt tanken, så vattnet expanderade så mycket att luckan till elpatronen deformerades med läckage till följd. 
Alla andra komponenter som vattentank och ledningar är ju i plast och så länge vattenpumpen inte förmår pumpa ut mer vatten, blandare lämnas öppna samt att vv-beredaren töms via övertrycksventilen har mitt system klarat åtminstone -20 gr utan jag har noterat skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Anjens:

Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att få ut sista droppen ur systemet med tryckluft eller sug.

Den stora risken ligger väl i slangkopplingar, pumpar, kranar och liknande. Dessa kan förstöras med endast lite vatten kvar.

 

1 timme sedan skrev Anjens:

Jag pratade för ett par år sedan med en mycket trevlig representant på Thermoprodukter i Kalmar

Jag har bara bra erfarenheter av dem, kunniga och hjälpsamma precis som en generalagent ska vara, men övertrycksventilen löper stor risk att gå sönder/sprängas om det finns lite vatten kvar i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt min vattendammsugare även i år, lät den stå länge och suga öppnade kran efter kran, som alla andra år. Det lilla som finns kvar spelar troligtvis ingen roll. Problemet är ju inte att eventuellt vatten fryser, problemet blir när vattnet fryser och inte har någonstans att ta vägen - då går saker sönder. 

När allt vatten var borta fick dammsugaren stå på 30 minuter vid pentrypumpen. 

Alla kranar öppna.

Har en luftavfuktare som står och går, stängs av vid 40% luftfuktighet, tror inte man ska köra på för fullt till 0% luftfuktighet. När denna tas hem så står det torrbollar i varje hytt - det har räckt i alla tidigare år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig använt några apparater e.dyl. för detta. Har bara öppnat alla kranar och låtit vattenpumpen gå så länge den kan suga upp nåt ur tanken. Sedan har jag lossat anslutningarna in o ut från pumpen och kört den ett par sekunder så jag vet den är i stort sett tom. Efter det har jag bara blåst med munnen i alla kranar o dusch tills det slutat bubbla i dom. Lite vatten har då kommit ut ur änden som jag lossade från pumpen.

Brukar bli några mm vatten kvar på botten i tanken som jag torkar ur med en ren svamp. På våren fyller jag tanken lite grann som jag sedan kör ut genom alla kranar och torkar ur det som är kvar. Sedan fyller jag upp den.

 

För eltoan blir det följande.. Först spolar jag så spoltanken blir tom (spolar med kranvatten). Stänger sedan vattenkranen på spolvattnet. Då är toan i stort sett tom och det är rent vatten i avloppsslangen upp till svartvattentankens ovansida. Sedan åker jag till tömningsstationen o tömmer svartvattentanken så gott det går. Blir dock alltid ca 20 l kvar på botten eftersom det är en f.d. dieseltank och utloppet sitter nere på sidan och ej i botten (f.d. kommunicerande kärl anslutning till dieseltanken). Nu har vattnet i avloppsslangen sakta runnit tillbaka ner i toan. Detta tar jag upp med en kökssvamp (behöver ej vara så ren...) Sedan blandar jag ljummet vatten o rapsolja och häller i toan. Spolar igen så att toan blir tom. Efter nån dag har lite runnit tillbaka ner i toan och detta tar jag upp igen med svampen. Lämnar sedan spolvattenkranen halvöppen och slår i ett par liter propylenglykol i sugtömningsanslutningen till svartvattentanken så de ca 20 l som finns kvar därnere inte kan ge nån sprängverkan.

 

Nu har jag inte satt i nån vv-beredare i denna båten än, men de jag haft tidigare i husvagn o husbil har det alltid funnits en dräneringskran i anslutning till som man bara öppnat och låtit det rinna ut.

Krävs naturligtvis att beredare o kran är monterat så det kan rinna ut. Brukar det inte finnas det i båtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Zwen:

Krävs naturligtvis att beredare o kran är monterat så det kan rinna ut. Brukar det inte finnas det i båtarna?

Jo, om man vill ha vattnet i kölsvinet... 😉

Det kallas övertrycksventil det man använder att tömma vvb med. Och den kan både börja kärva (och ge bara kallt vatten) och sprängas - och då får man väldigt mycket vatten i kölsvinet. 
Det är ju inte som i en husbil/-vagn att det rinner ut på backen när man tömmer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...