Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wahlis

Motorn tappar kraft när jag tvingats ge mycket gas

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett par gånger i sommar märkt att min motor en MD40A blir helt kraftlös när jag behövt ge mycket gas i samband med tilläggning och att vi skall gå för att bromsa fart eller styra upp båten. När jag sedan skall köra så finns ingen kraft i motorn, men lägger jag i neutral så kan jag få motorn att varva upp ordentligt igen. När det gått en liten stund så kommer kraften åter. En tanke jag har, kan det vara så att det pressas upp olja i cylindern som påverkar förbränningen?

 

/Wahls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev wahlis:

Hej,

Har ett par gånger i sommar märkt att min motor en MD40A blir helt kraftlös när jag behövt ge mycket gas i samband med tilläggning och att vi skall gå för att bromsa fart eller styra upp båten. När jag sedan skall köra så finns ingen kraft i motorn, men lägger jag i neutral så kan jag få motorn att varva upp ordentligt igen. När det gått en liten stund så kommer kraften åter. En tanke jag har, kan det vara så att det pressas upp olja i cylindern som påverkar förbränningen?

 

/Wahls

Tycker det verkar som din motor inte får tillräckligt med bränsle, har du kollat över bränsleledningarna så allt är tätt, motorn kan bete sig så om du har luftinblandning i bränslet. Hade du olja som sugs upp i loppen skulle den vara så slut så du inte fick igång den, och den skulle sota och ryka rejält. Likaså skulle du ha en väldigt hög vevhusventilation och oljeförbrukningen skulle vara stor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns dock ologiskt att den går bättre när jag lägger i neutralen, och om jag sedan lägger i växeln så är den kraftlös igen om det vore ett bränsleproblem, samma varvtal borde väl ge samma motorbeteende? Problemet uppstår direkt efter att jag varvat ur motorn häftigt med växeln i.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev wahlis:

Det känns dock ologiskt att den går bättre när jag lägger i neutralen, och om jag sedan lägger i växeln så är den kraftlös igen om det vore ett bränsleproblem, samma varvtal borde väl ge samma motorbeteende? Problemet uppstår direkt efter att jag varvat ur motorn häftigt med växeln i.

 

/Wahlis

När en motor går på tomgång går det ju inte åt lika mycket bränsle effekt uttaget ökar ju om du lägger i växel. Jag skulle gå igenom och kolla över filter samt slanganslutningar så luft inte letar sig in i systemet. De problem du beskriver brukar bero på luftinblandning.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endera för mycket luft (läckage) eller för lite bränsle. 

 

Är det en motor med spridare, kan det kanske behövas en luftning av bränslesystemet ända fram till spridarna. Lossa, i tur och ordning bränsleröret vid varje spridare, till ev luft pyser ut. Detta med motorn igång.

Sen finns, det då i s f en anledning till att luft kommit in. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drabbades av samma fenomen igår igen när jag skulle manövrera ut ur hamn efter att vi legat stilla någon timma där och ätit glass. Motorn startade fint men när jag skulle trixa mig ut från platsen jag låg på så tappade den kraft och ville inte varva upp. Förra året bytte jag filter och fick kämpa rätt hårt med att få igång motorn efter det, då det strulade med att få fram soppa, lossade bara första spridaren då, sedan gick motorn igång. I år har jag bytt bränsleslangar då de var mycket dåliga. Misstänker att det som återstår nu är att som skrivs ovan är att lufta alla spridare och se så att det inte finns luft där.

/Wahlis

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev wahlis:

Drabbades av samma fenomen igår igen när jag skulle manövrera ut ur hamn efter att vi legat stilla någon timma där och ätit glass. Motorn startade fint men när jag skulle trixa mig ut från platsen jag låg på så tappade den kraft och ville inte varva upp. Förra året bytte jag filter och fick kämpa rätt hårt med att få igång motorn efter det, då det strulade med att få fram soppa, lossade bara första spridaren då, sedan gick motorn igång. I år har jag bytt bränsleslangar då de var mycket dåliga. Misstänker att det som återstår nu är att som skrivs ovan är att lufta alla spridare och se så att det inte finns luft där.

/Wahlis

Kolla också att det inte läcker in luft vid filtret, du bytte väl O-ringen samtidigt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wahlis:

Ja det gjorde jag

Bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...