Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljung_Gbg

Hög & ojämn tomgång Mercury 2-takt 60 hk (Video)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha stått still ett par år och att motor fått en genomgång var det dags för att starta den. Det gick ganska smärtfritt (trots att den nya blåsan från biltema inte vill hålla trycket...) men tomgången låg först på ca 2000 rpm. Jag justerade blandningsskruvarna och kom ner till ca 1000 rpm vilket fortfarande är högt. Jag tycker också att den går något jämnt och smäller till ibland, nästan som om den knackar. Den startar direkt och inga läckage kring kopplingar osv.

 

På filmen ligger tomgången på ca 1000 rpm men jag läste någonstans att tomgång "på land" bör vara något högre än i vattnet och att tomgång skall ställas in i växel i vattnet.  Om det stämmer kanske jag inte skall justera tomgången på land?

 

Jag har nyligen bytt

 

Bytt packningar och tvättat alla förgasare

Bytt membran/packningar i bränslepump

Nya stift (kollat gnistan på alla)

Nytt filter

Nya bränsleslangar

Kontrollerat reeds

Testar kompression (ok)

Ny termostat

Ny impeller + olja i växelhus

Rensat bränsletankar

Nya anoder
 

Någon som har idéer på var jag ska börja för att få ner tomgången och få motorn att gå jämnare? Motorn är en Mariner (Mercury) 60 hp 2-takt från 2001.

 

Mvh Andreas

 

 

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En okunnig frågar:

Sitter det inte en tomgångsskruv på den maskinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

En okunnig frågar:

Sitter det inte en tomgångsskruv på den maskinen?

Hej,

 

Det går justera tomgången via tändningen (som jag har förstått det) och genom att justera spjällen på förgasarna, men de senare är i detta läget stängda.

 

Tändningen har jag inte kontrollerat ännu, men det är väl i princip det enda jag lämnat orört sedan den gick sist.

 

Jag glömde skriva att det är jämn kompression på samtliga cylindrar.

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej,

 

Det går justera tomgången via tändningen och genom att justera spjällen på förgasarna, men de senare är i detta läget stängda.

 

Tändningen har jag inte kontrollerat ännu, men det är väl i princip det enda jag lämnat orört sedan den gick sist.

 

Jag glömde skriva att det är jämn kompression på samtliga cylindrar.

🙄 betyder det att det inte finns en tomgångsskruv???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

🙄 betyder det att det inte finns en tomgångsskruv???

Jo, jag antar att det finns en tomgångsskruv 😜 men problemet i mitt fall är inte för låg tomgång så att motor dör.  Är det inte det man brukar använda en tomgångsskruv för, dvs att justera spjället så det står mer öppet men i mitt fall är ju spjällen redan helt ständga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kanske inte alls går ojämnt, det kanske bara är jag som upplever det så? Vad tycker ni som har liknande motorer?

 

Jag har idag justerat spjällen då det visade sig att en förgasare inte riktigt stängde sig. Efter det tycker jag motorn knackar mindre, men tomgången är fortfarande hög..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg båten i sjön och kör, jag tycker att den låter som en 20 år gammal tvåtaktare skall göra. Bättre med lite för hög tomgång än ingen alls.

Eller en motor som tjuvstannar vid växling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en stoppskruv för gasarmen(mot blocket) som justerar tomgången. Syns på videon strax ovan där gasvajern är infäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-14 vid 21:13 skrev Ljung_Gbg:

Motorn kanske inte alls går ojämnt, det kanske bara är jag som upplever det så?

Tycker den låter som en helt ok två-taktare på videon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat filmen och är tveksam till om det stämmer att varvtalet 1000 rpm. Jag tror det är lägre. Jag tror inte att motorn orkar gå vid särskilt mycket lägre varvtal än detta utan att stanna då växeln läggs i.

 

Som @Mange249 skriver så justeras varvtalet primärt med gasarmen.

 

Det brukar vara så att motorn justeras så att spjällen är helt stängda vid tomgång.

Bränsle/luft regleras genom att luft tillförs genom hål i förgasarspjällen och bränslet regleras med blandningsskruvarna. En viktig förutsättning är att tändläget är enligt spec. ca 5 grader EÖD är ganska vanligt. När gasarmen  flyttas (gasen ökas) höjs primärt tändningen, spjällen är fortfarande helt stängda. Ökas gasen ytterligare så börjar spjällen öppna (viktigt att de öppnar synkront på alla förgasare) samtidigt som förställningen ökar ytterligare. Den punkt där spjällen just börjar öppna kallas pickup och ligger vanligen runt 5 grader FÖD.

Ökas gasen ytterligare så följs spjäll och förställning åt till max förställning nås, därefter försätter bara spjällen att röra sig till de är helt öppna.

 

Av resonemanget ovan förstår man att en korrekt justerad tändning är viktig för att få en bra tomgång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger båten i sjön och tomgången har sjunkit till ~800 eller strax under (enligt instrumentet) och den går väldigt jämnt och fint. Även på sjön trycker den på rätt så bra och når ca 25 knop utan tendenser till tvekan. Det är lite svårt att höra hur motorn går på land när den gurglar och smäller, men kalla det nybörjaröron.

 

Jag ska laborera med tändningen och se om jag kan få ner tomgången till 675 +/- 25 varv som är där motorn skall ligga. Jag vill främst få ner tomgången för att få lite lägre tomgångsfart vid tilläggning, men även för att spara på backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...