Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MattiasBergaker

Topplockspackning rostar

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en sotningssats och bytte bl.a topplockspackningen i aug 2017.. (VP AQ115A)

Nu 3 år senare så har den gett sig igen.. Packningen är väldigt upprostad vid flera kylkanaler

Är det  dålig kvaltie på packningen, eller varför blir det såhär? 

 

Är Orbitrades sotningssats..

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=aq115&id=4512

 

Hälsningar Mattias 

20200912_114626_(1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju bero på att kanalerna i blocket är så slut att det inte klämmer fast packningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att kanalerna känns okej, inget jag ser med blotta ögat iaf som skiljer de kanalerna där packningen är sönderrostad, kontra där det ser ok ut. 

 

Men vad är packningarna gjorda i för material, skall de rosta sönder så oavsett?

 

//Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor skall toppen efterdras efter 20 gångtimmar.

Om det är så på din motor också undrar jag om det är gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rascal:

På min motor skall toppen efterdras efter 20 gångtimmar.

Om det är så på din motor också undrar jag om det är gjort?

Eftersom man måste skruva bort vipparmsbryggan när man ska efterdra, vilket erfodrar att man ställer om ventilspelet efteråt, är det nog så att merparten struntar i att efterdra. På min motor kunde jag dra en hel del till vid efterdragningen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev stensino:

Eftersom man måste skruva bort vipparmsbryggan när man ska efterdra, vilket erfodrar att man ställer om ventilspelet efteråt, är det nog så att merparten struntar i att efterdra. På min motor kunde jag dra en hel del till vid efterdragningen. 

Jag gissar också på att det inte är efterdraget eller på att toppen är lite skev.

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det verkar som att kylkanalerna vid den cylinder där det läckt igenom inte stämmer överens med övriga kylkanaler.. någon som varit med om liknande ? 

 

20201011_105513.jpg

 

Redigerad av MattiasBergaker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planheten bör mätas upp på både block ock topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gelis ja, men kolla där ja ringat in, kylkanalerna är ju förskjutna där det läckt.. 

 

Edit: lägger till en förstorad bild... 

20201011_174651.jpg

Redigerad av MattiasBergaker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade fram en packning och lade den på ett block jag har stående i garaget. Ser precis likadant ut på det blocket så det kanske skall vara sådär. Ibland används hålen i packningen för att reducera flödet i vissa kanaler och därmed öka det i andra. De här öppningarna är ju framtill på motorn. B18/B20 brukar ju mest ha problem med varmgång på bakersta cylindern och där stämmer ju hålen i packningen mot de i blocket bra. I övrigt ser din motor ut att ha bra marginaler mellan kylkanalerna och cylindrarna vilket är det som är viktigt. Kom ihåg att kolla hur marginalen är i kanalerna på toppen också.

Efterdragningen av topplocket är en aning jobbigt eftersom man måste ha bort ventilbryggan men det kanske är värt besväret ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där har det alltid sett ut och det har så vitt jag vet inte varit något problem.

Det finns en specialnyckel som gör att det går att efterdra alla cylinderlocksskruvarna utan att ta bort vipparmsstället.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...