Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lintott

Oxalsyra mot brun vattenlinje

Rekommendera Poster

Jag har sett tipsen om oxalsyra i stället för färdiga produkter som Sharkbite, Y3, Fälgrengöring mm för att bli av med de bruna föroreningarna längs vattenlinjen.

I år bestämde jag mig för att prova. En 600 gr burk med oxalsyrakristaller inhandlades. Efter en hel del sökande så hittade jag ett blandningsrecept med 1 dl pulver (vilket vägde ca 60 g) till 1 liter vatten. En skvätt såpa rekommenderades slås i.

 

Fyllde i oxalsyrepulvret i en enlitersflaska, spädde med vatten o slog i ett par matskedar såpa. Såpan "tvålade sig" o bildade en propp som jag försökte få ut ur flaskan. En del tvål blev kvar men..

 

När jag några timmar senare skulle slå över lösningen till sprayflaskan så hade tvålen lösts upp så jag hade nog inte behövt gräva ur den.

 

Jag provade med Sharkbite och min egna blandning på ett par ställen av vattenlinjen. Resultatet blev lika bra på båda ställena. Sprayade hela vattenlinjen o svampade rent med sjövatten (bräckt). Helt nöjd med resultatet!

 

Min 600 g burk som kostade 70:- kommer att räcka till 10 liter färdig lösning dvs 3.50:-/ halvliter. Sharkbite kostar 178:- / halvliter....

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra test.

Någon som prövat att använda tapetklister + oxalsyra?

 

Vi kör med Autosol Water line cleaner som kostar ca. 130:- kronor numera, funkar bra.

Badda på gelén med en trasa så går det inte åt särskilt mycket.

image.png.d6bda351b58e85e015768e4c38335723.png

Den har räckt i 10 år till en ca. 16 m lång vattenlinje som är knappt 10 cm hög, men bara använt den fem gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra billigaste: Om du känner någon som är biodlare, be dem om ett par matskedar oxalsyra (det har de i mängd och parti). Blanda det med vatten och blaska på. Det som blir kvar i byttan får sedan stå och torka ut, det blir bara själva oxalsyran kvar. Nästa år tar du på nytt vatten och gör samma procedur. Har använt samma oxalsyra i ett antal år nu, börjar nog dock snart bli dags att be far min om ett par matskedar till 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Har använt samma oxalsyra i ett antal år nu, börjar nog dock snart bli dags att be far min om ett par matskedar till 🙂

Nu menar jag inte att vara dum (ditt och Lintotts förslag är utmärkt och praktiskt), men finns det inte annat inom båtlivet man kan spara på?

Procentuellt blir det ju en enorm besparing, men i kronor blir det en tjuga om året eller så.

 

PS

Jag kämpar på för att mina batterier ska hålla ytterligare ett år så jag spar ca. 200:- kronor/år, så alla blir ju saliga på sina små besparingar. 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Nu menar jag inte att vara dum (ditt och Lintotts förslag är utmärkt och praktiskt), men finns det inte annat inom båtlivet man kan spara på?

- - -

Det som fick mig att testa denna lösning är snarare irritation över hur en så billig råvara kan överprissättas så fruktansvärt bara för att den är snyggt förpackad o säljs i båttillbehörsbutiker.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Det som fick mig att testa denna lösning är snarare irritation över hur en så billig råvara kan överprissättas så fruktansvärt bara för att den är snyggt förpackad o säljs i båttillbehörsbutiker.

Jo, det förstår jag.

Alla bör hjälpas åt för att "fasa ut" överprissatta produkter.

 

Jag undviker tex. att köpa "båtskruv" eftersom den är fyra gånger dyrare än "vanlig" syrafast (A4) skruv.

Dessvärre drabbar sådant tänkande båtbutikerna som nog ofta behöver ha de högre priserna eftersom de har en lång lågsäsong.

 

Överprissat oxalsyra på flaska tror jag tillverkaren tjänar mest på, så där behöver man inte tycka att båtbutiken förlorar på att man köper billiga oxalsyrakristaller istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en burk som rymmer ett par liter, häller i vatten och sedan oxalsyra tills det inte löser sig mer. Använder den mättade lösningen med utmärkt resultat, fyller på vatten och om det behövs oxalsyra till det slutar lösa sig. Man ska undvika att andas innan man spolat av båten. Testade även på badrummet men det gav andningsproblem så det gör jag inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hoppas att det inte gör något att jag hoppar på den här tråden.

Är helt ny  inom båtlivet och ska nu försöka få båtrackarn ren. Köpte båten, begagnad, i somras och då var den helt kritvit. Både undertill och på sidorna. Har prövat att få bort de bruna ränderna med Sharkbite waterline cleaner. Allt under båten rinner av lekande lätt, men vid vattenlinjen är det brunt och fult. Finns det något bra tips på att råda bot på problemet? Båten har legat i stockholms skärgård och är inte bottenmålad. 

 

Hälsningar

Yoppheidi

rand.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Jag har sedan ett par åt blandat ett par teskedar oxalsyrapulver i en sprayflaska med vatten, sprejat en runda, torkat jämt med en fuktad trasa och sen efter typ tio minuter torkat rent. 

 

Min burk kommer räcka en evighet :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

Hoppas att det inte gör något att jag hoppar på den här tråden.

Är helt ny  inom båtlivet och ska nu försöka få båtrackarn ren. Köpte båten, begagnad, i somras och då var den helt kritvit. Både undertill och på sidorna. Har prövat att få bort de bruna ränderna med Sharkbite waterline cleaner. Allt under båten rinner av lekande lätt, men vid vattenlinjen är det brunt och fult. Finns det något bra tips på att råda bot på problemet? Båten har legat i stockholms skärgård och är inte bottenmålad. 

 

Hälsningar

Yoppheidi

rand.jpg

Testa ett varv till med oxalsyra-lösning på torr yta och låt det sitta typ 5 minuter. Skölj. Bör bli bättre om jag ser rätt. Det ser ut som om ytan som kommer under vattenlinjen ser lite skrovlig ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

PS

Jag kämpar på för att mina batterier ska hålla ytterligare ett år så jag spar ca. 200:- kronor/år, så alla blir ju saliga på sina små besparingar. 🙂

 

Jag utför ett test med den där batterimagigrejen, hittills har jag inte sett någon effekt. Tvärt om så slits mina batteri allt mer (kanske dock helt oberoende av grejen..).

 

Vilospänningen efter ett par dagars uppladdning är nu nere på 12,45 V från sommarens 12,59 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dava:

Vilospänningen efter ett par dagars uppladdning är nu nere på 12,45 V från sommarens 12,59 😕

Ursäktar att jag spinner vidare på OT, men det där borde kunna förklaras av lägre temperatur på batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerNTack för tips, men det har jag redan provat, ytan är len och fin utan skrovligheter. 

Provade i och för sig med Sharkbite, men det kanske finns mer potenta medel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Nu menar jag inte att vara dum (ditt och Lintotts förslag är utmärkt och praktiskt), men finns det inte annat inom båtlivet man kan spara på?

Procentuellt blir det ju en enorm besparing, men i kronor blir det en tjuga om året eller så.

Ja, precis. Det räcker till mer bensin, så kan jag köra en distans eller så extra om året 😄

 

Nä, men det finns ju ingen anledning att betala för någonting som är gratis. Lite som när folk köper vatten på flaska...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-14 vid 12:37 skrev Yopphedi:

@ChristerNTack för tips, men det har jag redan provat, ytan är len och fin utan skrovligheter. 

Provade i och för sig med Sharkbite, men det kanske finns mer potenta medel?

 

 

Inte testat sharkbite, jag brukar köpa y10, funkat bra gör mig,  är i gelform så jag lägger på med en gammal biltvättsvamp och när jag gått runt båten ett varv så går jag ett varv till och gnuggar lite lätt och sen högtryck. Blivit toppenbra. Fast funderar på att köpa oxalsyra och blanda med tapetklister ty y10 börjar bli väl dyrt, som skrivits ovan, blir ju irriterad över överpriser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

 Y10 eller Rönnqvist verkar många rekommendera på forum, så jag får pröva med någon av dessa.

Går sådana här saker att polera bort annars, eller gnor man bara in missfärgningen då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Yopphedi:

Tack för tips!

 Y10 eller Rönnqvist verkar många rekommendera på forum, så jag får pröva med någon av dessa.

Går sådana här saker att polera bort annars, eller gnor man bara in missfärgningen då?

 

 

Om inte jag missminner mig är Y-10 baserat på oxalsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör sedan 8 år Biltemas fälgtvätt, innehåller oxalsyra, Det känns lite som magi när man sprutar på och allt blit vitt igen 

FÄLGRENGÖRING, BIO 1L 64,95 kr/l

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

Tack för tips!

 Y10 eller Rönnqvist verkar många rekommendera på forum, så jag får pröva med någon av dessa.

Går sådana här saker att polera bort annars, eller gnor man bara in missfärgningen då?

Rönnqvist är bra för att få bort växtlighet (även havstulpaner till viss del), men onödigt kostsamt om det bara gäller att bleka vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Om inte jag missminner mig är Y-10 baserat på oxalsyra.

Så har jag förstått det. Fungerat bra för mig, har en burk i garaget, kommer jag ihåg ska jag se om  det står vad det innehåller, om etiketten kan läsas fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Så har jag förstått det. Fungerat bra för mig, har en burk i garaget, kommer jag ihåg ska jag se om  det står vad det innehåller, om etiketten kan läsas fortfarande.

5% oxalsyra i Y-10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

5% oxalsyra i Y-10.

Ok. Inte någon större mängd. Kanske borde ta sig tid att blanda ihop innan torrsättningen så man slipper köpa överprisad produkt, men det är ju bekvämt köpa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka tjatig:

Går den bruna linjen att polera bort, eller gnor man bara in missfärgningen då?

 

fridens liljor

Yoppheidi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Yopphedi:

Med risk för att verka tjatig:

Går den bruna linjen att polera bort, eller gnor man bara in missfärgningen då?

 

fridens liljor

Yoppheidi

Det går bra. Börja isf med ett finare polermedel och se hur det går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Det går bra. Börja isf med ett finare polermedel och se hur det går. 

Fast det är ju onödigt att avverka plast - det finns bara x mm - om man istället kan bleka bort missfärgningen utan att avverka plast.

 

När plasten väl är förbrukad så blir det bara fulare och fulare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Fast det är ju onödigt att avverka plast - det finns bara x mm - om man istället kan bleka bort missfärgningen utan att avverka plast.

 

När plasten väl är förbrukad så blir det bara fulare och fulare.

Ja, fast nu frågade TS om det gick. Inte om det var lämpligt.

Lätt polermedel tar inte så djupt men lär ta bort missfärgningen. Vad man gör avgörs ju av hur mycket gelcoat som finns kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, fast nu frågade TS om det gick. Inte om det var lämpligt.

Lätt polermedel tar inte så djupt men lär ta bort missfärgningen. Vad man gör avgörs ju av hur mycket gelcoat som finns kvar. 

Sorry!

 

Jag ville bara uppmärksamma Yopphedi på att det finns en begränsning.

 

Funkar lätt polering är det ju okej, men om man varje år polerar extra mycket på vattenlinjen så...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, nu har jag lite att fundera på. Försöker nog med Y10 först så får jag se hur jag går vidare om det inte funkar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-16 vid 15:00 skrev Mani-32_Hilda:

Jag kör sedan 8 år Biltemas fälgtvätt, innehåller oxalsyra, Det känns lite som magi när man sprutar på och allt blit vitt igen 

FÄLGRENGÖRING, BIO 1L 64,95 kr/l

Ja den verkar ju innehålla samma mängd oxalsyra som Shark bite (5-15%) fast till halva priset

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...