Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Grovfilter utan filter gammal Yanmar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en filter- vattenavskiljarfråga. Haft en gammal Yanmar en säsong, gått kanonbra hela sommaren. Jag bytte finfilter inför den här sommaren och nu i höst när det blir mindre åka och mer tid att pyssla tänkte jag titta över vattenavskiljaren. Nu kommer funderingarna, jag har tittat igenom flera trådar här och hittar ingen som verkar ha samma filter/vattenavskiljare som jag.

 

Det står CAV tryckt på locket, ingen glasdel bara en aluminium burk med en vingmutter i plast i botten för att tömma ut vatten. En bult centralt för att ta loss lättmetall burken.

 

Jag började med att tömma genom bottenpluggen, tyvärr har jag inte riktigt koll på om det fanns mycket vatten i koppen, det strulade lite när jag skulle tömma men jag tror inte att det var några mängder med vatten. När jag lossar aluminium burken fanns inget filter men däremot ett centimetertjock lager med svart sörja i botten.

 

Vad är det för CAV filter jag har, ett filter utan filter verkar skumt. Det hör till saken att det kan ha suttit en MD11 i båten från början. Kanske Cav vattenavskiljaren kommer från en gammal motor installation vet ej. I alla fall verkar det ha fungerat i 35 år, frågan är om det går att lita på att det fortsätter att fungera.

 

Nån som har sett en liknande vattenavskiljare, jag förmodar att man ska kalla den för det. Är filterfunktionen tänkt att föroreningar bara skall falla till botten? Liten nytta måste ju den ha gjort eftersom det samlats sörja på botten.

 

Hälsningar THomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett sådant "filter" i förra båten. Det var nog utformat invändigt för att föroreningar o vatten skulle sjunka ner i botten på koppen. Jag bottentömde årligen i en glasburk för att kolla vatten i bränslet och med lägre frekvens så öppnade jag o tvättade ur den lilla förorening som fastnat på den invändiga konen o i botten på skålen.

 

Finfiltret var alltid väldigt rent när det byttes (å det var med ett antal år emellan).

 

Slutsats: Mitt filter verkade fungera på avsett sätt. Jag hade aldrig motorstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, har det funkat för dig så funkar det nog för mig. Verkar rimligt att det fungerar. Filtret har säkert suttit där 35 är. Det lutar mot att det får sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...