Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jagu56

Fråga ang borttagning av bottenfärg på min HR480sc

Rekommendera Poster

Köpte en båt som gått i saltvatten och har flera lager med en svart matt tjock färg på botten,hur ska jag få bort den? kan tilläggas att det är en plastbåt så jag är rädd om gelcoaten. Bifogar bilder på botten.

002.thumb.jpg.e78df3010e72f7db8727f395ee5fc09a.jpg003.thumb.jpg.76df856a3ea1b16bf386922f43371a30.jpg001.thumb.jpg.61f490545e5824d9899bd675b27a1ac1.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att vara rädd om gelcoaten?

 

Ska du bevara den helt intakt är nog färgborttagning och försiktig skrapning enda möjligheten.

LeFant Paint Remover är inte lösningsmedelsbaserad så den kan man lägga på och sedan plasta in med matfolie i 24 timmar. Detta mjukar upp många lager.

Sedan dags att skrapa. En Gelplane som ansluts till dammsugare är ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar som bottenmålats på senare tid har epoxybehandlats, vilket innebär att gelcoaten har slipats ner och det har lagts 2-4lager epoxy innan bottenfärgen målats.

Alla mina båtar sedan 2005 har haft epoxy innan bottenfärg.

 

Har svårt att se att du kan få fram gelcoaten i det skick du förväntar dig.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BoatBruce:

Har svårt att se att du kan få fram gelcoaten i det skick du förväntar dig.

Men vilket skick förväntar sig TS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Men vilket skick förväntar sig TS?

"jag är rädd om gelcoaten."

 

Du ställde själv frågan till TS ovan och tolkningen av TS beskrivning ser jag som att avlägsna bottenfärgen för att få ett fint gelcoatskrov, men visst jag kanske har fel.

Slipa bort epoxy är inte så kul.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BoatBruce:

"jag är rädd om gelcoaten."

 

Du ställde själv frågan till TS ovan och tolkningen av TS beskrivning ser jag som att avlägsna bottenfärgen för att få ett fint gelcoatskrov, men visst jag kanske har fel.

Slipa bort epoxy är inte så kul.

 

//BB

Vi får väl se när TS återkommer ang. önskat slutresultat.

 

Slipa bort epoxi verkar ju både dumt och tidskrävande.

Är det epoxi närmast skrovet så skulle jag lägga på någon lämplig (giftfri?) hård bottenfärg på befintlig epoxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning ska du ta bort färgen? Ser bra ut på bilderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båten skulle gå lättare o snabbare utan denna färgen eller om man kunde lägga på en högblank färg om gelcoaten är nerslipad som någon kanske trodde,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev jagu56:

Jag tror att båten skulle gå lättare o snabbare utan denna färgen eller om man kunde lägga på en högblank färg om gelcoaten är nerslipad som någon kanske trodde,

Baserat på bilderna tycker jag det ser ganska jämnt och fint ut. Mitt bästa tips är att du målar ett lager bottenfärg till våren som håller påväxten borta. Beväxtning på botten drar ner farten rejält. Vill du vara extra noga måla ett lager grundfärg/spärrskikt innan bottenfärgen tex https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle jag ta bort! det är ju inte jämt för fem öre. en segelbåt ska vara slipat med minst 400-papper, en motorbåt klarar sig bra med rollad vc17 om det är skrapat rent innan. Men vi har alla olika krav :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-13 vid 07:35 skrev jagu56:

Köpte en båt som gått i saltvatten

Första frågan är väl om du själv ska ha båten i saltvatten eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jagu56:

han kommer inta att gå i saltvatten i min ägo helt säkert

 

Var?

 

Färger för båtar i insjöar och Bottniska viken

Insjöar och Bottniska viken räknas som extra känsliga vatten.

För båtar med huvudsaklig förtöjningsplats i en sjö eller i Bottniska viken får endast alternativa metoder eller biocidfria färger användas. Det finns godkända färger, men de är inte klassade som bekämpningsmedel och hanteras därmed inte av Kemikalieinspektionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev jagu56:

insjö i värmland o dalsland

Då är det ju en utmärkt idé att ta bort all bottenfärg ner till gelcoat eller ev. epoxi och utgå därifrån (vilket det nu blir).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så lägger du ett spärrskikt så slipper du slipa bort färgen, https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/antifouling-sealer.

 

Att ta bort gammal färg på fel sätt kan vara en större hälso och miljörisk än att låta den sitta kvar. Kräver rätt typ av skyddsutrustning och en arbetsmiljö som garanterar att slipdam osv kan samlas in och lämnas till återvinning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,åxå ett alternativ förstås, jag försöker nog att få bort den gamla ändå,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ta bort epoxin som har en tätande funktion?
Den fungerar även som slitageskydd.

Den kan kanske kan vara påmålad för att gelcoaten hade repor eller andra skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte helt rätt tråd men istället för att starta en ny.
Min båt hade enligt förre ägaren krackeleringar i gelcoaten så han lät en firma blästra och epoxibehandla botten samt måla med bottenfärg. Jag vill ta bort den svarta bottenfärgen och måla på Coppercoat.
Vilken förbehandling behövs?
Jag antar att det blå är den gamla gelcoaten så är det röda epoxibehandlingen?

IMG_1323.thumb.JPG.d2ca428b7c93d1cf185fe597b0ac1c31.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...