Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
NautilusROV

Undersöker intresse bland båtägare

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare!

Jag fyller i år 40 och kommer ge mig själv en 40 års present som är en undervattensdrönare från Chasing.
Nu funderar jag på på att slå ihop nöje med nytta men innan jag "sjösätter" min idé så vill jag höra mig lite för ibland Sveriges båtägare.

Jag funderar på att starta en liten sidoverksamhet som jag kan ha på fritiden där jag helt enkelt hyr ut mig och min drönare för enklare undervattensinspektioner till privatpersoner och/eller företag.
Dock har jag själv inget båtintresse och jag vet därför inte huruvida det är värt att dra igång en enskild firma ifall intresset skulle tänkas vara obefintligt. Därför undrar jag nu er båtägare om ni ser någon nytta för er och er båt om man kunde inspektera underredet då båten är i vattnet?
 

 

Tacksam för svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att båtägare är rätt marknad. Om man allvarligt tror att det finns ett problem måste man ändå ta upp båten för att fixa det. Däremot kan jag tänka mig att det finns ett intresse bland företag för att kolla undervattensinstallationer och grundförhållanden inför byggen t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kontakta Miljöpartiet och anmäla Ditt intresse för att mäta solljus under båtbryggor... 😎

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev NautilusROV:

Hej alla båtägare!

Jag fyller i år 40 och kommer ge mig själv en 40 års present som är en undervattensdrönare från Chasing.
Nu funderar jag på på att slå ihop nöje med nytta men innan jag "sjösätter" min idé så vill jag höra mig lite för ibland Sveriges båtägare.

Jag funderar på att starta en liten sidoverksamhet som jag kan ha på fritiden där jag helt enkelt hyr ut mig och min drönare för enklare undervattensinspektioner till privatpersoner och/eller företag.
Dock har jag själv inget båtintresse och jag vet därför inte huruvida det är värt att dra igång en enskild firma ifall intresset skulle tänkas vara obefintligt. Därför undrar jag nu er båtägare om ni ser någon nytta för er och er båt om man kunde inspektera underredet då båten är i vattnet?
 

 

Tacksam för svar.

Vad skulle det kosta i timmen att anlita dej?

Det måsta man ha med i kalkylen om man ska ringa kranbilen eller dej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som ovan att det är mycket svårt att få lönsamhet i din idé. 

 

Hade du haft ett brinnande båtintresse skulle det vara en edge vid båtbesiktningar, du besiktigar båten vid försäljning utan att ta upp den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev NautilusROV:

Hej alla båtägare!

Jag fyller i år 40 och kommer ge mig själv en 40 års present som är en undervattensdrönare från Chasing.
Nu funderar jag på på att slå ihop nöje med nytta men innan jag "sjösätter" min idé så vill jag höra mig lite för ibland Sveriges båtägare.

Jag funderar på att starta en liten sidoverksamhet som jag kan ha på fritiden där jag helt enkelt hyr ut mig och min drönare för enklare undervattensinspektioner till privatpersoner och/eller företag.
Dock har jag själv inget båtintresse och jag vet därför inte huruvida det är värt att dra igång en enskild firma ifall intresset skulle tänkas vara obefintligt. Därför undrar jag nu er båtägare om ni ser någon nytta för er och er båt om man kunde inspektera underredet då båten är i vattnet?
 

 

Tacksam för svar.

Vid rätt tillfällen kan det nog vara intressant.

Om du är ute och på plats vid tex lite avlägsna öar. Tror inte många kommer att "ringa ut" dej.

Det gäller nog att vara helt överens om kostnad innan inspektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats så är nog inte inspektion av båtar så intressant.

 

Kanske kan det vara mera intressant att kontrollera förankring av bojar och flytbryggor, men också svårare eftersom det är djupare, mörkare och risk att bottensediment virvlar upp. Ofta sjunker bojstenar och andra förankringar ner i botten och då blir det ju ännu svårare...

 

Vad tänker ni andra om detta?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wildeside:

Vad skulle det kosta i timmen att anlita dej?

Det måsta man ha med i kalkylen om man ska ringa kranbilen eller dej.

Jag vet inte ännu och det är det jag håller på att forska lite kring. Då jag inte har någon aning vad det kostar att anlita en kranbil så vore jag tacksam om man kunde få lite prisexempel vad det kostar att anlita en kranbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Som redan påpekats så är nog inte inspektion av båtar så intressant.

 

Kanske kan det vara mera intressant att kontrollera förankring av bojar och flytbryggor, men också svårare eftersom det är djupare, mörkare och risk att bottensediment virvlar upp. Ofta sjunker bojstenar och andra förankringar ner i botten och då blir det ju ännu svårare...

 

Vad tänker ni andra om detta?

Är det till hamnföreningar man borde höra av sig till då? Eller är det kommunen som sköter sånt?
Tacksam för all hjälp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Jag tror som ovan att det är mycket svårt att få lönsamhet i din idé. 

 

Hade du haft ett brinnande båtintresse skulle det vara en edge vid båtbesiktningar, du besiktigar båten vid försäljning utan att ta upp den!

Kanske skulle vara en idé att slå sig ihop med en båtbesiktare då kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev NautilusROV:

Kanske skulle vara en idé att slå sig ihop med en båtbesiktare då kanske?

Kan vara ide. Ännu bättre att i såfall lära sig att besiktiga båtar åxå. Om det skulle visa sig att undervattenbilder blir väldigt efterfrågade, så kommer ju besiktningsmannen köpa egen drönare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé helt klart. Tyvärr är inte alla bra idéer lukrativa (jag vet...).

Jag skulle gissa att dina största konkurrenter finns bland firmor som utför dykning. En dykare kan ju göra det du kan och lite till. Letar man efter något på botten så kan ju en dykare även ta upp det. Skall man titta på något under vatten så kan en dykare även skrapa bort beväxning för att se bättre och så vidare. 

Jag skulle försöka hitta något som dykare gör som du kan göra snabbare och billigare men lika bra.

Jag har inga svar, men kanske en annan infallsvinkel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite feedback (och tänk på att vi båtägare är ett väldigt konservativt släkte 😉).

  • Vid en besiktning av båten vill iaf jag att den ska vara uppe ur vattnet sedan en tid för att man ska kunna mäta skrovets fuktighet. Säger en hel del om hur skrovet mår även om båten bara varit uppe något dygn.
  • Vid besiktning av bojar och flytbryggor som @Mackey föreslår tror jag att det kan vara intressant som ett komplement. Ser man något som skulle kunna vara oönskat slitage får man ta ner en dykare som testar kättingen eller vad det nu är man vill titta på. Vissa tror jag föredrar att fresta kättingen med dykare ändå. Såna jobb är det nog främst båtklubbar och marinor som kan köpa.
  • Jag vet en del båtklubbar som har problem med stenar som ligger farligt till vid inloppet till hamnen. Kanske kan vara en aktivitet att lokalisera dessa och avgöra hur stora dessa är (för att bedöma hur stor kran man behöver för att flytta stenarna).
  • Vid lite kraftigare grundstötningar kan det finnas ett behov av att se om man kan kan köra båten för egen maskin eller om den ska bogseras. Nackdelen här är väl att det kan vara långa resor som förstör lönsamheten.

Du frågar vad en kranbil kostar. Jag har aldrig utnyttjat någon själv men har hört siffror på allt från en hundring för hela jobbet (kompispris, kranbilen finns nära) till 1500:-/timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I hamnen vi ligger i kostar ett båtlyft (för vår båt) ca 800-1000 kr. Jag gissar att det ser liknande ut på många håll.

 

Jag tror det blir mycket svårt att få lönsamhet i det, tyvärr...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla tant Ada har ett lantställe ute i skärgården. Ett lantställe som gått i arv sedan generationer. Taket börjar vara dåligt och hon söker efter en lämplig entreprenör. En av de entreprenörer hon hittar skriver i sin annons:

"Dock har jag själv inget intresse av tak och jag vet därför inte huruvida det är värt att ta sådana jobb".

 

Gamla tant Ada är klok nog att söka vidare.

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en bättre idé att köpa en vanlig flygdrönare och filma allt möjligt och lägga upp på Youtube

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att priset för en undervattensdrönare av det här slaget är runt 15 000 kr, så är det nog inget märkvärdigt för en båtbesiktningsman att köpa in för eget bruk om man känner att det tillför nåt i verksamheten. Hellre än att samarbeta med en tredje part bara för en sån liten detalj.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan leta hummer med den!

Det borde kunna bli lönsamt, men är troligen inte tillåtet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...